י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
'מי שבירך' לנשיא האמירויות

נחשף לראשונה: בית הכנסת החשאי בדובאי

וילה מסתורית, מטבח כשר, חדרי שינה, צ'ולנט-צמחוני, 'מי שברך' לנשיא איחוד האמירויות • כל מה שרציתם לדעת על המבנה של הקהילה היהודית בדובאי - ששומרת באדיקות על חשאיותו

נחשף לראשונה: בית הכנסת החשאי בדובאי
יהודי עם נרתיק תפילין על רקע מסגד מוסלמי צילום: באדיבות המצלם

לאחר שנים של פגישות בבתים של חברים ושותפים, יהודים בדובאי שעוסקים במסחר ביהלומים ובעוד מספר תחומים - שכרו לפני שלוש שנים וילה בשכונת מגורים שקטה.

הבניין לא מסומן כבניין יהודי והוא כולל בית כנסת, מטבח כשר וכמה חדרי שינה למבקרים ולאנשי הקהילה שאינם נוסעים בשבת - כך חושף האתר "בלומברג ביזנעסוויק".

"עברנו כברת דרך ארוכה מאז שהתחלתי לנסוע לדובאי לפני 30 שנה", מספר אלי אפשטיין, יהודי חרדי מניו יורק שסייע בהקמת בית הכנסת ותרם ספר תורה למקום. "באותה תקופה אנשים אמרו לי שאני צריך להימנע משימוש בשם המשפחה שלי כי זה נשמע יהודי מדי".

"התופעה של בית הכנסת שנמצא בצללים משקפת את היחסים בין ישראל לבין ממשלות באזור. מנהיגי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות רואים באיראן איום גדול יותר מאשר המדינה היהודית", כך לפי פרשנים באתר "בלומברג".

זה דחף אותם לברית לא מוצהרת עם ישראל ושבר טאבו ארוך של חרם נגד ישראל, הביא את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לעשות הסכם שלום במזרח התיכון והביא ממשלות ערביות לדחוק את נושא הסכסוך בין הפלסטינים וישראל.

מגדל דובאי (צילום: יח"צ Emmar)

כזכור, בחודש שעבר הפתיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונפגש עם הסולטן של עומאן. בנוסף, נתניהו הגן בפומבי על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, כאשר הוא הותקף על ידי מנהיגים זרים אחרים לאחר רצח העיתונאי ג'מאל בטורקיה.

חברי ומתפללי בית הכנסת ביקשו ממבקרים שלא לגלות את מיקומו או לכתוב על פעילות המקום וחלקם עדיין מתנגדים לדבר בגלוי על כך, מאחר ודעת הקהל בדובאי היא מאוד פרו-פלסטינית. אנשים רבים רואים ביחסי ההתחממות עם ישראל 'בגידה'. כך לפי "בלומברג".

כזכור לפני 8 שנים חוסל איש חמאס בדובאי על ידי המוסד הישראלי. אך כנראה עסקים שמרימים את הכלכלה בדובאי חשובים יותר מחיסול כזה או אחר.

עוד מדווח 'בלומברג', כי בשבתות ובחגים היהודים מתכנסים בוילה גדולה, בדרך כלל עם כמה עשרות אנשים מתוך כ-150 חברים קבועים, אורחים, ואנשי עסקים.

לקהילה אין רב, ובשבת בבוקר אומרים 'מי שברך' לנשיא איחוד האמירויות שייח חליפה זאיד וסגנו, שליט דובאי, שייח מוחמד בן ראשיד וכל השליטים, האמירים והנסיכים. לאחר מכן מתקיים קידוש וסעודת שבת וצ'ולנט-צמחוני, כי אין בשר כשר בדובאי.

"יש דור חדש של ערבים ויהודים שמקבלים ומכילים אחד את השני מבחינה תרבותית", מסכמים אנשי הקהילה היהודית.

דובאי קהילה יהודית איחוד האמירויות בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד