ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

דברים שאתם חייבים לדעת לפני גיזום או כריתה של עץ

"כי האדם עץ השדה" • כבר בתורה רואים את החשיבות שיש לעצים ואת החובה שלנו לשמור עליהם • יש הבדל גדול בין גיזום עצים לבין כריתת עצים • לעיתים כריתת עץ בעייתית גם מבחינה חוקית

דברים שאתם חייבים לדעת לפני גיזום או כריתה של עץ
גיזום כריתת עצים צילום: 123rf

דברים שאתם חייבים לדעת לפני גיזום או כריתה של עץ

היחס לעצים מלווה אותנו כבר מתקופת התנ"ך כשאת אחת ההתייחסויות הבולטות לנושא אפשר למצוא בספר דברים כ יט' כשבחלקו המפורסם של הפסוק כתוב "כי האדם עץ השדה". אנחנו לא הולכים לפרש את הפסוק בכתבה הבאה (יש כתבות שכבר עשו את זה טוב מאוד) אך כן בחרנו לפתוח איתו את הכתבה מאחר שזאת אחת הדוגמאות הטובות בתורה לחשיבות של עצים ועל המחויבות שלנו לשמור עליהם.

יחד עם זאת ישנם מקרים שבהם אנו עשויים לעמוד מול הקונפליקט הידוע – מה עושים כשעולה הצורך לכרות או לגזום עץ מסיבות שקשורות לאסתטיקה ועד למקרים שבהם עצים מהווים מקור משיכה למזיקים או מפריעים בעבודת פיתוח של קרקע.

לשמחתנו, המחוקק במדינת ישראל בחר מתייחס לסוגיה בכובד הראש המתבקש וכשמדובר בגיזום וכריתת עצים יש כמה כללים שכל אחד צריך להכיר ושחריגה מהם עשויה להוביל לנזקים ואף לעבירה פלילית.

אז מה ניתן וצריך לעשות כשנתקלים בעץ שמצריך גיזום או עקירה? פשוט עקבו אחר השורות הבאות שיבטיחו לכם שתעשו את הדברים באופן הנכון – בטוח, חוקי וכן – גם מכבד.

ההבדל בין גיזום לכריתת עצים

אנשים רבים אינם מבינים שלמרות שמדובר בשירותים חופפים שניתנים על ידי אותו בעל מקצוע גיזום וכריתת עצים כפי שניתן לראות הם שני דברים שונים לחלוטין מבחינת הטיפול ומבחינת האופן שבו החוק רואה את הדברים.

למרות שהן גיזום והן כריתת עצים צריכים להתבצע על ידי אדם מיומן שעבר את הקורסים הדרושים ומחזיק ברישיונות וביטוחים, יש כמה הבדלים מהותיים שמשנים את ההתייחסות לשתי הפעולות הללו ובעוד שגיזום עצים נחשב למשימה פשוטה באופן יחסי שאינה מצריכה היתרים שיכולה להתבצע באופן מידי, כדי לכרות עץ צריך לקבל אישור מפקיד היערות האזורי (עירייה או רשות מקומית).

שרשים של עץ בביוב- קרדיט:  123rf

מתי צריך לגזום או לכרות עץ?

גיזום עצים נחשבת לפעולת תחזוקה שמטרתה לגזום את ענפי העץ כשישנם ענפים שחוסמים את המעבר או שדה הראייה, כאשר העץ הגיע לממדים גדולים מדי, הסרת ענפים יבשים וניקוי עצים כפי שנהוג לעשות בעצי דקל ותמרים ואפילו כשרוצים להיפתר מבעלי חיים ומזיקים שהשתלטו על העץ ושיוצרים מטרד סביבתי.

גיזום הוא פעולה טבעית שיכולה לפתור הרבה בעיות ולאפשר לעץ להמשיך ולצמוח באופן בריא ונכון.

כריתת עצים לעומת זאת כבר הרבה יותר מורכבת. היא יותר יקרה מן הסתם והתהליך שלה ארוך ולעתים מייגע. מבחינה טכנית אין פה סודות ואתגרים מיוחדים שלא ניתן לבצע אך מבחינת החוק זה כבר סיפור אחר וכדי לכרות עץ חייבים להוציא על כך אישור שאם לא כן, מדובר כבר על עבירה פלילית שעלולה להסתיים בקנסות כבדים ואף בשלילת רישיונו של כורת העצים שהזמנתם.

לכאורה, הדרך הטובה ביותר לפתור בעיות שנוצרות מעץ שגדל באופן לא מבוקר היא פשוט לגזום אותו באופן תקופתי וכך להימנע מכל כאב הראש וההוצאות הגבוהות שמלוות כריתה אך ישנם מקרים שבהם פשוט חייבים לכרות עץ כשבין הנפוצים שבהם ניתן למנות כריתת עצים לצורך בנייה על הקרקע, עקירה של עץ ששורשיו חודרים וסותמים את מערכת הביוב וכדומה.

אז מה עושים? כורתים או גוזמים?

ההמלצה הכללית שלנו היא להימנע מפגיעה בעצים ככל שניתן ולכן אנו רואים בעקירה וכריתת עצים סוג של שירות שמבוצע אך ורק במקרי קיצון שבהם הגיזום לא יעזור. כמו כן ישנם מקרים שכדאי מאוד לשקול את העתקתו של העץ. מדובר בפעולה שבה גוזמים את העץ ומעבירים אותו למקום אחר שבו הוא יכול להמשיך לצמוח. זהו תהליך יקר שלא מתאים לכל עץ אך לעתים משתלם במיוחד – לדוגמה בהעתקת עץ זית עתיק.

בנוסף לכל האמור, צריך לזכור שלא משנה באיזו אופציה בחרתם, תמיד צריך לעבוד על פי דרישות החוק ולשכור בעל מקצוע שמחזיק בביטוח מלא וכמובן שגם ברישיונות שמוכיחים שהוא עבר את ההכשרות הנדרשות.

הדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא להשוות מספר הצעות מחיר מגוזמי עצים באזור מגוריכם שעומדים בתנאים שהוזכרו ולבחור בהצעה הכי משתלמת וגם זה לאחר שחתמתם על הסכם עבודה שמתאר את מהות הפעולה שצריכה להתבצע ואת התשלום הסופי שנקבע לשם כך.

עצים כריתת עצים הלכה חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד