י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מעקב 'בחדרי'

שנתיים לחקיקה - גפני תוקף: "רק דיבורים"

כשנתיים לאחר חקיקת החוק לחובת ייצוג הולם לחרדים בשירות המדינה, ועדת הכספים התכנסה היום (שלישי) לדון ביישום החוק • במהלך הדיון נחשף כי המדינה לא יודעת לומר כמה חרדים מועסקים בשורותיה • מעקב 'בחדרי'

שנתיים לחקיקה - גפני תוקף: "רק דיבורים"
משה גפני צילום: פלאש 90

כשנתיים לאחר חקיקת החוק לחובת ייצוג הולם לחרדים בשירות המדינה, ועדת הכספים התכנסה היום (שלישי) לדון ביישום החוק. במהלך הדיון נחשף כי המדינה לא יודעת לומר כמה חרדים מועסקים בשורותיה.

הדיון עסק בנתונים המצביעים על ירידה בהיקף העסקת גברים חרדים במשק והתקיים ביוזמת חברי הכנסת משה גפני, אחמד טיבי ומיקי לוי - תחת הכותרת: 'תעסוקת חרדים ועידוד המצטרפים למעגל העובדים'.

בבסיס ההצעה עמדו נתוני הלמ"ס המצביעים על כך שפחות ממחצית מהגברים החרדים מועסקים במשק - הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת 2015, בין היתר כתוצאה מביטול תמריצים להעסקתם. 

מצב זה מעמיד את הגברים החרדים רחוק מהיעד שהציבה המדינה; וכן נוכח השכר הנמוך בו מעוסקים העובדים בני המגזר החרדי, גברים ונשים - שנמוך משמעותית מהממוצע בקרב המגזר הכללי; מצב המקשה עליהם לשפר את מצבם הכלכלי. 

יצוין כי במשרדי הממשלה - נציבות שירות המדינה ומשרד העבודה - לא ידעו לציין מהו היקף ההעסקה של גברים חרדים בשירות המדינה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פנה במהלך הדיון לנציגי הממשלה: "יש חוק שנחקק לפני כשנתיים - חוק ייצוג הולם לחרדים בשירות הציבורי, שקובע שצריך העדפה מתקנת לחרדים ולערבים, האם אנחנו עומדים בדרישות החוק?"

שגית אפיק, יועמ"ש ועדת הכספים, חשפה בדיון כי "לעניין העדפה מתקנת של ממש, הכוונה היא העדפה של אדם ממגזר מסוים על אדם אחר, שעה שלשניהם אותם נתונים. זה אמור להתבצע בשלב ועדת הבוחנים אך לנציבות אין דרך לפקח על כך, ולבדוק איך זה מתבצע במשרדים והדיווח שהם מקבלים הוא בעיקר ליחס למכרזים שמיועדים מראש לאוכלוסייה החרדית".

נחמיה שטיינברגר מנציבות שירות המדינה אמר בדיון כי: "רק בסוף שנת 2019 נוכל להגיע למספר מסודר כמה חרדים יש בשירות המדינה אבל אמרו לי שהגיעו לפי סקרים ל-1.3% בשירות המדינה, זה אכן המגזר עם המספר הנמוך ביותר". 

ח"כ יעקב אשר העלה בפני הוועדה נושא נוסף שקשור לתעסוקה במגזר החרדי. לדבריו: "יש משרות שלאו דווקא יועדו לחרדים, אבל הן יכולות להתאים גם לחרדים. צריך לבדוק אם במכרזים האלה לא מכניסים כל מיני תנאים בלתי אפשריים, כמו שנות ניסיון מרובות שחסרות בעולם החרדי. האם יש כל מיני תנאים שלא צריך לשים, ומהווים חסם בפועל".

יו"ר הוועדה, חה"כ גפני, סיכם את הדיון: "יש רק אמירות כלפי חוץ לגבי שילוב חרדים, אך בפועל הדברים לא קורים. זו מציאות שניתן להתמודד איתה אך לא מתמודדים. אני מבקש לזמן את נציב שירות המדינה, שר האוצר, שר הרווחה, שר הכלכלה, יו"ר הכנסת, נשיא התאחדות התעשיינים, את כולם ברמה הלאומית כדי לקיים על זה דיון. שיבואו ויגידו את האמת, שלא ידברו על שילוב ובסוף רואים דבר אחר".

גפני הוסיף: "נציבות שירות המדינה אתם אלה שצריכים לעמול על החוק, לא קיבלנו מכם שום תשובה, וחמור לא פחות שמשרד המשפטים לא הגיע. אני רוצה תגובה של המשרד לגבי החוק שהתקבל בכנסת ולא מיושם. מהאוצר אני מבקש כאמור נתונים – כמה כסף עבר וכמה נוצל בשנים האחרונות לשילוב חרדים, ואם לא נוצל לאן הלך" הוסיף.

משה גפני ועדת הכספים יריד תעסוקה תעסוקה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד