י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אחרי שנים רבות

המסמך חושף: חיילים גזזו פאות לילדים

אחרי 68 שנים נחשף מסמך המאשש את טענות עולי תימן, כי נגזזו פאות הילדים על ידי חיילי צבא ההגנה לישראל, שנשלחו לסייע בקליטתם במעברות, דבר שפגע ברגשותיהם הדתיים

המסמך חושף: חיילים גזזו פאות לילדים
אילוסטרציה צילום: אוראל כהן, פלאש 90

אחרי עשרות שנים הוסר החיסיון: מכתב של ראש אכ"א שנשלח בשנת תש"י לכל מפקדי החילות מאשר - התקבלו תלונות מעולי תימן על חיילים שנשלחו לסייע להם, גזזו פאות לילדים ופגעו ברגשותיהם. כך חושף הבוקר (חמישי), הפרשן הפוליטי של 'ישראל היום' מתי טוכפלד.

על פי המסמכים, בשנת 1950 שלח ראש אגף כוח אדם בצה"ל דאז, האלוף שמעון מזא"ה, מכתב ובו דרישה מאלופי הפיקודים והחילות להורות לחיילים להתחשב ברגשות העולים הדתיים במעברות ולהחמיר עם מי שלא יקפיד על כך.

המכתב הונפק לאחר שלדברי האלוף התקבלו אצלו טענות על נוהג פסול שאירע לעיתים מצד חיילים - גזיזת פאותיהם של ילדים לעולי תימן.

המכתב, שנשמר בארכיון צה"ל, הגיע יותר מחצי שנה אחרי שוועדת חקירה ממשלתית קבעה כי גזיזת פאות ילדי העולים נעשתה באופן שיטתי ומכוון - מסקנה שהיתה אמורה לעצור את הנוהג כבר אז.

בראש המסמך הודגש כי מדובר במכתב "סודי - אישי", ואף צוין כי הוא "דחוף". תחת הכותרת "הנדון: התנהגות חיילי צה"ל במעברות" מציין מזא"ה כי "מספר מעברות מתוך אלו שצה"ל קיבל על עצמו את הטיפול בהן, מיושבות על ידי אנשים דתיים. נתקבלו תלונות מספר מתושבי מעברות אלו על מקרי פגיעות ברגשות הדתיים מצד אנשי צבא. מקרים אלו התבססו בשיחות בין חיילים לבין תושבי המעברות - מבוגרים וילדים - שפגעו ברגשות אלו, גזיזת פאות ילדים וכד'".

מסמך היסטורי עולי תימן גזיזת פאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד