ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כל מה שרצית לדעת על ויטמין B • טור מיוחד

מה מקור הויטמין, מה מציינים המספרים השונים, מדוע נוצר מחסור בויטמינים ומה באמת הדרך היעילה ביותר להשלים אותם? • ד"ר יעל טיקוצ'ינסקי עם כל מה שרציתם לדעת על הויטמינים

ויטמינים. תמונת ארכיון
ויטמינים. תמונת ארכיון

הויטמינים התגלו בסוף המאה ה-XIX כתוצאה מחקר השפעתם של חומרים שונים על תפקודים שונים של הגוף. למשל, ויטמין 1B התגלה לראשונה על ידי הרופא ההולנדי אייקמן, כאשר חקר את גורמי מחלת ברי-ברי בקרב אוכלי אורז מזוקק (אורז לבן). את השם "ויטמין" הציע הביוכימאי הפולני פונק, ושם זה התקבל ע"י העולם הביולוגי-רפואי מיד. מקור השם הוא במילה הלטינית "vita"" - "חיים" ובמילה "אמין". השם נועד להדגיש, שללא ויטמינים החיים בלתי אפשריים.

הויטמינים הינם חומרים כימיים פעילים, שמאופיינים ע"י יכולתם להשפיע משמעותית על הגוף במינונים קטנים מאד (מ"ג ומק"ג). אין לגוף קיום ללא ויטמינים, למרות שאין להם תפקיד פלסטי או אנרגטי בגוף. הם משמשים כאנזימים או כחלק מהאנזימים. עד עכשיו נמצאו עשרות וויטמינים, והיד עוד נטויה.

הגוף לא מייצר ויטמינים, אבל חלק מהויטמינים מיוצרים ע"י הפלורה הנורמאלית של המעיים. לכן, מחסור בויטמינים אלה נדיר יותר. במקרים של דיסבקטריוזיס יש מחסור בכל סוגי הויטמינים, כי אין יצור ויטמינים במעיים, וגם ספיגת הויטמינים שמגיעים אל הגוף עם המזון נפגעת. גוף האדם לא מסוגל לאגור ויטמינים לתקופה ממושכת. ויטמינים חייבים להגיע לגוף בצורה סדירה ובכמויות הנחוצות לגוף. מחסור בויטמינים מקשה על הבראה מכל מחלה, מקשה על התיפקוד היום-יומי של האדם, גורם לסיבוכים אחרי ניתוחים ומאריך את תקופת ההחלמה שלאחר הניתוח, מחבל בכל סוג של טיפול בכל מחלה.

תכשירים פרמקולוגיים פוגעים קשות במאזן הויטמינים בגוף. השפעתם השלילית על משק הויטמינים בגוף ניכרת במיוחד, כאשר אנחנו מדברים על אנטיביוטיקות ותכשירי סולפה, שהורגים את פלורת המעיים, וכתוצאה מכך גורמים למחסור בויטמין K, ביוטין וחומצה פנטוטנית. טרנקביליזטורים מפרקים את הויטמין 2B. תכשיר של חנקו, המשתמש בכירורגיה, מפרק ויטמין 12B, מה שגורם לבעיות ביצור הדם ולנוירופתיות. מחסור או עודף בויטמינים אצל נשים בהריון גורם להפסקת ההריון ומומים שונים בעובר, פוגע בהתפתחות הפיזית והשכלית של הילד.

כשיש מחסור בוויטמינים זה גורם להתפתחות מחלות קשות ואף מסכנות חיי אדם (רככת, דלקות עצבים, שטפי דם, עיקוב בגדילה והתפתחות וכו'). עודף בויטמינים גם הוא מסוכן עד מאד, במיוחד עודף בויטמיני A ו-D, מכיוון שהצורך בויטמינים אלה פחות מאשר בשאר הויטמינים, אין דרך יעילה להוציא אותם מהגוף וספיגתם מהירה. יש ויטמינים, שמחסורם נדיר יותר, ויש כאלה שמחסורם נפוץ יותר. אחד החסכים הנפוצים ביותר בזמנינו הינו מחסור בויטמיני B. מדובר בקבוצה שלימה של ויטמינים:


וויטמין 1B

הידוע גם בשמות תיאמין, אנוירין, אנטי נוירוטי. יציב בחימום בסביבה חומצית, אך מתפרק מהר בסביבה בסיסית. יציב ביבוש. נשמר היטב בשיטות מקובלות להכנת אוכל. ויטמין1B זהו הויטמין הראשון שחוקרים הצליחו לבודד. הוא מהווה חלק מקו-אנזים דה-קרבוקסילז, משתתף בייצור שומנים מחלבונים, מדכא פעילות אצטילכולין-אסטרז, נחוץ להעברת אימפולסים במערכת העצבים. מקורות עיקריים לויטמין זה: סובין חיטה, מוצרים מקמח מלא, שמרים, ביצים, דגים, שיבולת שועל, כוסמת, אגוזים, אפונה. הכמות המירבית של ויטמין זה נמצאת בשמרים. רוב הוויטמין מנוצל ע"י המוח.

וויטמין 1B קשור לפעילות מערכת העצבים, מערכת העיכול וכן לתחושת הכאב. כאב גורם להיעלמות של הוויטמין מן הדם. הזרקת הוויטמין 1B גורמת להיעלמות הכאב. ויטמין 1B חיוני גם לסינתזה של חומצות אמינו וכן לחילוף חומרים של חלבונים, שומנים ופחמימות. ויטמין 1B מחזק את פעילות האצטילכולין ע"י כך, שהוא מדכא את הכולינאסטראז. במחסור קל של הויטמין אדם סובל מבעיות זיכרון, דיכאון, נדודי שינה, בעיות זיכרון, נימול גפיים, עצבנות.

במקרה של מחסור בינוני בויטמין מופיעים גם עייפות, התנשמות, עצבנות, איבוד תאבון, וכן מתפתח כיב בקיבה ובתריסריון. במקביל, צריכת החמצן ע"י תאי המוח יורדת. זה גורם להצטברות חומרים לא מחומצנים שונים מתהליכי ביניים בחילוף החומרים של הפחמימות בתאי המוח. חומרים אלה גורמים לדלקות ולהתנוונות של רקמות המוח. הדבר גורם להפרעות שונות בפעילות המוח, כמו קושי בהליכה, שבץ וכו'. בנוסף, נפגעת גם יותרת הכליה. שלושה חודשים של מחסור בויטמין גורמים להתפתחות מחלת ברי-ברי (מחלת השינה). המחלה מתבטאת בעייפות, איבוד תאבון, רזון חולני, הפרעות בתנועות ובנשימה ובסופו של דבר במוות. מחסור קשה בויטמין זה גורם לפילונבריטיס מיוחד (ברי-ברי).

ויטמין 1B לא נאגר ע"י הגוף, לכן חייבים לספק אותו לגוף באופן רציף, במזון ו/או בתוספים. מחסור בויטמין מתגלה מהר מאד. כבר אחרי חמישה ימים של אי-קבלת הויטמין ע"י הגוף מתפתחת עייפות, התכווצויות שרירי הגפיים ותסמינים נוספים של מחסור ב-1B.
הוספת ויטמין 1B לילדים כתוסף הוכח כמעודד את גדילתם, מחזק את השרירים ומונע מחלות ריאה.
בטבע הויטמין מסונתז בצמחים. הוא נמצא בכמויות גדולות בשמרים, נבטים, כוסמת, שיבולת שועל, סויה, חלמון ביצה.

וויטמין 2B

הידוע גם בשמות ריבופלבין, גורם הגדילה, לקטופלבין. ויטמין זה התגלה עוד במאה ה-XIX, אבל הוא נחקר רק בשנות ה-30 של המאה ה-XX. מתפרק בקלות בהשפעת האור והבסיסים. יציב לחמצן ולחומצות. פעיל מבחינה ביולוגית רק יחד עם חלבון. חשוב לחילוף חומרים של החלבונים והפחמימות ולסינתזה של המוגלובין, אנזימים ורודופסין. חשוב תפיסה צבע ירוק. נחוץ לסינתזה של חלבונים ושומנים.

נמצא בכמויות גדולות בשמרים, עגבניות, לחם מלא, כוסמת, ביצים וכבד. מסונטז במצחים. מחסור בויטמין גורם לעיכוב בגדילת והתבגרות הגוף, נערכת העצבים נפגעת, עדשת העין מתעכרת, כלי הדם מתרחבים, מתפתחת פוטופוביה, פצעים ודלקת בגלגל העין, עור, לשון, שפתיים, ישנוניות, סחרחורות, שפתיים יבשות וסדוקות, איטיות בתגובות קוגניטיביות, חולשה, וכן נצפית ירידה במשקל.

ויטמין 3B

הידוע גם בשמות: ויטמין PP, חומצה ניקוטינית, ניקוטינאמיד. ויטמין PP משתתף בחילוף חומרים של הפחמימות, חשוב ליצירת HCL של הקיבה, מגביר את הפרשות הלבלב ופעילות הכבד בניטרול רעלים. מגביר וממקד תהליכי בלימה בהמיספרות של המוח. מחסור בויטמין גורם להתפתחות מחלת פלגרה, המתבטא בבעיות קשות של זיכרון, פיגור שכלי, הזיות, קלקול קיבה, בעיות עור ומוות. עם אספקת הויטמין המחלה עוצרת והחולה מבריא, אבל העור נשאר עבה, כהה ומשופשף עוד הרבה זמן אחרי ההחלמה. במחסור קל של הויטמין נצפים פוביות, סחרחורות, נדודי שינה, כיב קיבה ותריסריון, נטיה למחלות זיהומיות של המעיים, בעיות קשב וריכוז.

כמות גדולה במיוחד של הויטמין נמצאת בעגבניות, אורז, בובין אורז, סובין חיטה, כוסמת, שמרים, עוף, סלמון, ירקות ירוקים, שעועית, בוטנים. ויטמין זה מסונתז גם בגוף האדם מטריפטופאן.

ויטמין 5B

שם נוסף – חומצה פנטוטנית. מקור השם במילה היונית "פנטוטן", שפירושה "בכל מקום". השם ניתן עקב הימצאות רחבה בטבע של ויטמין זה. ויטמין זה מאד רגיש לחימום. משתתף בחילוף חומרים של הפחמימות, יצירת אצטילכולין, חמצון חומרים הנוצרים כתוצאה מחילוף חומרים של חלבונים, שומנים ופחמימות. מהווה חלק מהאנזים Coensume CoA

הויטמין נחוץ לפעילות בלוטת התריס וצריכת הויטמין גדלה בפעילות מוגברת של הבלוטה.
מחסור בויטמין גורם לדרמטיטיס, קרטיטיס, דה-פיגמנטציה של השיער, איבוד תאבון, הפסקה בגדילה, כיב בקיבה ובתריסריון; דלקות של עצבים, שיתוק, איבוד קואורדינציה של התנועות, פגיעה בתיפקוד הלב, הכליות ויותרת הכליות.

נמצא בכמויות גדולות בכרוב, תפוח אדמה, גזר, בצל, שמרים, אורז, חלמון ביצה, כוסמת, ביצי דגים, אגוזי לוז ובחלקים הירוקים של הצמחים. כמות מסוימת של הויטמין מיוצרת במעי האדם. וויטמין 6B. שמות נוספים: אדרמין, פירידוקסין. נראה כמו קריסטלים לבנים. נמס בכוהלים ובמים. מתפרק באור. יציב לחום ותמיסות בסיסיות וחומציות כאחד.

משתתף בחילוף חומרים של חלבונים, חשוב לפעילות תקינה של העור, מערכת העצבים, מערכת שיווי משקל ויצירת הדם. 6B נחוץ ליצירת סרוטונין, נוראפניפרין, נוירוטרנסמיטרים. אחראי על ספיגת טריפטופאן, ציסטאין ומתיונין. חשוב לניטרול רעלים בגוף. חשוב ביותר לאנשים שלקחו אנטיביוטיקה, לנשים בהריון, במיוחד לנשים שסובלות מרעלת הריון, לנשים שמטופלות מסיבה כלשהי בתכשירים הורמונאליים, לנשים שמשתמשות בגלולות למניעת הריון, לחולים בפוליארטריטיס, אטרוסקלרוזיס ולחולים הסובלים ממחלות כרוניות של הכבד.

מחסור בויטמין גורם לחולשת שרירים, התכווצויות בשרירים, אטקסייה, עצבנות, הפרעות שינה, איטיות בחשיבה ותגובות מנטליות, פגיעה בעור, בריריות וכן במערכת העצבים המרכזית, דיכאון.
נמצא בכמויות גדולות בשמרים, שעועית וקטניות אחרות, כרוב, אגוזים, בננות, דגנים למיניהם, תפוחי אדמה, שמן דגים ובשר. כמות גדולה במיוחד של הויטמין נמצאת באורז מלא, סרדינים ונבטי חיטה.

וויטמין 9B

שם נוסף – חומצה פולית, ויטמין BC. חלק ניכר מהויטמין מתפרק בחימום. ויטמין זה חשוב בחילוף חומרים של כולין. משתתף בייצור חלבונים. נחוץ לחילוק התאים. מוריד את רמות הכולסטרול בדם. נחוץ ליצירת תאי הדם. חשוב לכל סוגי הזכירה, שליפה מהזיכרון, זיכרון לטווח ארוך ולטווח קצר, מהירות החשיבה. כל תהליכי העוררות והבלימה במערכת העצבים תלויים בו. מגביר את ניצול הטירוזין וחומצה גלוטמינים ע"י הגוף. חילוף החומרים של ויטמין זה קשור קשר הדוק מאד בחילוף החומרים של ויטמין 12B. לכן, חוסר ב-12B גורם למחסור ב-9B. מחסור ב-12B גורם לאנמייה, לבעיות זיכרון, בעיות שינה, אפאתיה, עייפות, פוביות, הפלות ועיכוב בגדילה.

הוא נמצא בכמויות גדולות במיוחד בירקות עליים, אגוזים, פטריות, משמש, דלעת, דגנים, שעועית וקטניות אחרות, גזר, תמרים, בננות, כרוב, תפוזים. כמות נדיבה במיוחד שלו נמצאת בכרובית.

וויטמין 12B

שמות נוספים: קובלאמין, נוגד אנמיה, ציאנקובאלאמין. מראה חיצוני: קריסטלים בצבע אדום-כהה. מיוצר ע"י פטריות ואצות כחולות-ירוקות. אצל בני אדם ובעלי חיים הוא מסונתז ע"י הפלורה הנורמאלית של המעיים, משם הוא מגיע לכבד. לויטמין זה יש חשיבת גדולה במיוחד, כי הוא משתתף בסינתזת ה- DNA, וכן מעביר קבוצות מתיליות הנחוצות לסינתזה של חומרים רבים, כמו אדרנלין ו-DNA. יש לו גם תפקיד בסינתזה של חלבון, חומצה אורית, פוספוליפידים, הוא משתתף בתהליכים הקשורים ליצירת הדם ולכל התפקידים הקוגניטיביים של המוח. וויטמין זה נחוץ לחילוף חומרים בתאי המוח, הופך את ויטמין 9B לצורה הפעילה שלו, שומר על תיפקוד תקין של הכבד, גדילה והתפתחות הגוף, פעילות מערכת העצבים הפריפרית, סינתזה של חומצות אמינו ויצירת חלבונים, יצירת מטיאונין וכולין, מדכא יצירת כולסטרול, חשוב לשמירת משקל הגוף ותפקוד האריתרוציטים. 12B מווסת את השעון הביולוגי של האדם, לכן יש צורך בכמות גדולה מהרגיל בזמן העברת שעון לשעון חורף וחזרה ובמעבר בין איזורי זמן שונים, נחוץ ליצירת מיילין ולקרישת דם תקינה.

מחסור בויטמין גורם לבעיות קשות בפעילות מערכת העצבים, טיניטוס, דיכאון, בילבול מחשבתי, עצבנות, עייפות כרונית, הזיות, ישנוניות, פיגור שכלי, איבוד זיכרון, פגיעה בראייה. נמצאת בכמויות גדולות בעלי צמחים, במיוחד בכרובית ובאצות ים, וכן בדגים ועוף.
נאגר בכבד ובכליות.

וויטמין 15B

שם נוסף לויטמין – חומצה פנגאמית. קשור לפעילות מערכת העצבים ולנשימה תאית. משתתף בסינתזה של מטיונין, כולין, קראטין. בקליניקה משמש בהפרעות חילוף חומרים של ליפידים בלב ובכבד. ויטמין 15B מגביר את ניצול החמצן ע"י התאים, מגביר את פעילות האצטילכולין. יעיל מאד בהרעלות אקוטיות וכרוניות. נמצא בכמויות גדולות בדגנים מלאים, שמרים ונבטים ובזרעים של צמחים רבים.

וויטמין H

שמות נוספים של הויטמין: ביוטין, גורם העור. חיוני לבריאות העור והשיער ולייצור נוזל הרוק והדמעות. מהווה מרכיב בליזוצים, חומר אנטיביוטי הנמצא ברוק ובדמעה. מהווה חלק בלתי נפרד של האנזימים, המפעילים את ה-CO2 ומשמשים בו לתהליכים סינטטיים שונים (סינתזה של כולסטרול, חומצות שומן, גלוקוז, חומצות נוקלאיות). נמצא בכמויות גדולות בביצים, אורז מלא, סובין אורז, שמרים ועגבניות.

סימני מחסור: בעיות עור, הפרשה מוגברת של שומן העור ("עור שמן"), נשירת שיער. במחסור יש נשירת שיער, כאבי שרירים, איבוד תאבון, הפרעות פסיכוטיות, סבוראה. חלק מהויטמין מסונתז ע"י הפלורה הנורמאלית של המעיים. לכן אם אין הפרעות בפלורת המעיים, מחסור בויטמין זה נדיר יחסית. כולין. חשוב מאד לחילוף החומרים של השומנים, מווסת את אגירת השומנים ורמת הכולסטרול בדם. נמצא בכמויות גדולות בביצים, דגים, בשר, כבד, אפונה וכרוב. אינוזיטול. מווסת את רמת הכולסטרול בדם. משפר את הפריסטלטיקה של המעיים.
נמצא בכמויות גדולות באפונה ירוקה, מלון, תפוזים.

מחסור בויטמיני B נוצר בקלות. מחסור מתמשך גורם לשינויים בלתי הפיכים. השלמת מחסור בויטמין נותנת תוצאות כמעט מיידיות. כמו גם כל ויטמין אחר אין לקחת שום ויטמין B ללא המלצת איש מקצוע, אך אני בהחלט ממליצה לכל אדם להרבות באכילת מזונות עשירים בויטמיני B.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר הבית
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד