כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

סקר: סגירת Megaupload לא תעצור את הפיראטיות

לפי סקר של חברת המחקר NPD רק 3% ממשתמשי האינטרנט בארה"ב הסתמכו על שירותי אחסון כמו מגה אפלואוד ברבעון השלישי, בהשוואה ל-9% שמשתמשים בטורנטים

  • כ"ט טבת התשע"ב
megaupload. תמרצו גולשים שהעלו תכנים פופולאריים
megaupload. תמרצו גולשים שהעלו תכנים פופולאריים



הפשיטה על אתר שיתוף הקבצים מגה-אפלואוד לא תפחית באופן משמעותי את שיעורי הפיראטיות בתחומי המוסיקה, התוכנה והסרטים ההוליוודיים באמצעות חניקת אמצעי הפצת תוכן מקוון. על רקע הגשת כתב האישום נגד מנכ"ל חברת האחסון ושבעה ממנהליה, החלו חברות אחסון אחרות לשנות את המדיניות שלהן. זאת על אף שמנהלי מגה-אפלואוד טענו לחפות בדיון ראשון שנערך בבית משפט בניו זילנד.

Filesonic.com חדלה מלאפשר לאנשים להוריד קבצים שלא העלו בעצמם למערכת, בעוד ששירות Uploaded.to חסם גישה לגולשים מארה"ב. יחד עם זאת, לפי סקר של חברת המחקר NPD רק 3% ממשתמשי האינטרנט בארה"ב הסתמכו על 'לוקרים' דיגיטליים כמו מגה אפלואוד ברבעון השלישי, בהשוואה ל-9% שמשתמשים ברשתות P2P שמאפשרות לשתף קבצים בין גולש לגולש ללא צורך ברשת מרכזית.

אנליסטים מעריכים כי רשתות P2P כאלו, כמו ביטורנט ופיראט ביי עשויות להגדיל את כמות הטראפיק שלהן לאחר נפילתה של מגה-אפלואוד. זאת משום שמשתמשים חוששים כעת להעלות את התוכן שלהם לאתרי אחסון. "אני לא חושב שנראה יותר שיתוף של קבצים כשלעצמו, אך כמות ההורדות מאתרי טורנטים עשויה לצמוח", אמר ראס קרופניק מ-NPD.

אולם איגוד תעשיית ההקלטות (RIA) ואיגוד הקולנוע בארה"ב סבורים כי המורכבות שבאתרי P2P תעצור לפחות כמה גולשים על הסף. "אתרי אחסון הם יותר ידידותיים למשתמש, אך אני בספק אם תתרחש כאן תפנית במימדים סיטונאיים לטורנטים", אמר קווין סו, סגן נשיא בכיר באיגוד הקולנוע האמריקאי. בפיראט ביי לא מתייחסים לפי שעה לקיצו של מגה אפלואוד.

בבלוג של האתר פרסמו פוסטים שעוסקים באמנים שיקודמו שם בחודשים הקרובים, והאם שיתוף דיגיטלי עשוי להפוך גם לשיתוף חפצים פיזיים. בהודעה לעיתונות ששוחררה מפיראט ביי בשבוע שעבר ונגעה בחקיקת האנטי-פיראטיות בארה"ב, השווה אתר השיתוף את תפקידו לזה של האבות המייסדים של ארה"ב, בכך שהוא נלחם על חופש הביטוי וחירות לכל.

לדלג על המתווכים של הוליווד

למרות שמגה אפלואוד היה פעיל כבר מ-2005, אתרי אחסון הגיעו אל המיינסטרים רק בשנה האחרונה. אמזון, אפל וגוגל אימצו כולן גרסאות מסוימות של טכנולוגיה המתירה העלאת תוכן דיגיטלי למטרות גיבוי, או שיתוף במספר מכשירים חיצוניים. בעבור מספר יצרני תוכן, טכנולוגיות אלו הן דרך לעקוף את המתווך ההוליוודי ולהגיע ישירות לקהל המעריצים. בחודש שעבר התלונן הקומיקאי סי.קיי לואיס על היעדר תמלוגים ממכירות של עותקי DVD, והציע הורדה של מופע הסטרימינג שלו תמורת 5 דולר באתר שלו. בתוך שבוע מכר לואיס עותקים דיגיטליים בשווי מיליון דולר.

על תומכיו של מגה אפלואוד נמנו בעבר אמנים כמו מייסי גריי ושון "דידי" קומבס, שגם תרמו את קולותיהם לקליפ בשבחו של האתר. הראפר באסטה ריימס ייחד ציוץ תמיכה לאתר בטוויטר לאחר המעצר בשבוע שעבר, בו נכתב כי מגה אפלואוד יוכל ליצור עבור אמן דרך לקבל 90% מכל דולר שמוצא על היצירה שלו, למרות שהמוסיקה מוצעת להורדה בחינם. עד אמצע השנה שעברה הציע מגה אפלואוד תמריצים למי שהעלו את התוכן הפופולארי ביותר. בכתב האישום נטען כי מדובר בעידוד פיראטיות, משום שסביר להניח שהתוכן הפופולארי ביותר הושג באופן בלתי חוקי.

אולם ג'ניפר גרניק, עורכת דין בתחום האינטרנט המייעצת לאתר היפ-הופ, אמרה שהרעיון לפיו רק תוכן בלתי חוקי זוכה לפופולאריות הוא מגוחך. "זוהי דרך עבור אמנים מכל התחומים להיחלץ מחוזים מגבילים עם חברות התקליטים. זו עשויה להיות דרך חשובה לעשיית רווח ולהוצאת חומרים לאור".

ג'וליה סמואלס, עורכת דין לענייני זכויות אזרח בארגון Electronic Frontier, אמרה כי חריג מצד משרד המשפטים לעסוק במקרה פלילי הנוגע לקונספירציה לכאורה של הפרת זכויות יוצרים, שמטופל בדרך כלל בבית דין אזרחי. ה- Electronic Frontierהגיש כתב הגנה כנגד אתר אחסון נוסף, MP3Tunes, במקרה המערב חברת תקליטים ונוגע לשמירת עותק אחד מקובץ שהעלו גולשים רבים.

בית המשפט פסק כי MP3Tunes חף מפשע, ככל שציית לדרישות תקנת זכויות היוצרים, Digital Millennium Copyright Act הדורשת להיעתק לבקשות להסרת תוכן בלתי חוקי.
לדברי סמואל אין זה מפתיע ששירותי אחסון אחרים זונחים תכניות תגמול ומגבילים גולשים בתכנים שניתן להוריד, אך הצעדים האלו גרועים לגולשים ולחדשנות.

"החלק הגרוע כאן הוא ששירותי האחסון האחרים אינם יציבים והגולשים יהססו", אמרה סמואלס. "מה שמטריד באמת הא שלצדדים שלישיים שמשתמשים במגה אפלואוד מסיבות לגיטימיות אין יותר גישה לתוכן שלהם. במקרה זה זו הממשלה, אך במקרים אחרים התעשיות המסורתיות מעכבות חדשנות ודרכים אחרות בהן ניתן לשלם לאמנים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד