י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כאן בישראל

מצוקה בכלא: כ-1,000 אסירים יצאו לחופשי

לאחר שבג"צ פסק בשנה שעברה כי שטח המחיה המינימלי לאסיר בישראל יעמוד על 3.5 מ"ר, החלו בשירות בתי הסוהר לבחון צעדים למימוש הפסיקה. לצד בניית מתקני כליאה חדשים, הוחלט לשחרר מאות אסירים תוך תיאום עם גורמי הרווחה • צפו בשחרור הבוקר

מצוקה בכלא: כ-1,000 אסירים יצאו לחופשי
שחרור אסירים בישראל בגלל מצוקת מקום צילום: דוברות שב"ס

על מנת לעמוד בחוק ולאפשר שטח מחיה סביר לכל אסיר ואסיר, שוחררו הבוקר 971 אסירים מבתי הכלא בכל רחבי הארץ.

ביוני 2017 נתן בג"צ פסק דין שבמסגרתו קבע כי על המדינה להעמיד תוך 9 חודשים את שטח המחיה המינימלי לכל אסיר ועצור במתקני הכליאה בישראל על 3.5 מ"ר, ולאחר מכן, תוך 18 חודשים על מינימום של 4.5 מ"ר לכל אסיר ועצור.

במסגרת הפסיקה קבע בית המשפט כי הדרך ליישום פסק הדין, מלבד בינוי חדש של מתקני כליאה, היא שינוי מהותי של מדיניות התביעה וקביעת חלופות כליאה חדשות וכן חלופות מעצר.

פסק הדין קבע במפורש, עקב לוח הזמנים הקצר שהוכתב בפסק הדין, כי החובה למציאת מענה למרחב המחיה איננה רק באמצעות בינוי של מתקני כליאה חדשים, וכי גופי המדינה השונים מחויבים למציאת פתרונות נוספים.

הליך שחרור האסירים הבוקר. צילום: דוברות שב"ס

בבדיקה שנערכה עלה כי ליישום השלב הראשון (3.5 מ"ר) היה חוסר ב-3000 מקומות כליאה וליישום השלב השני כ-6000 מקומות כליאה.

נוכח העובדה כי בג"צ הטיל על כלל גופי המדינה הנוגעים בדבר את החובה לתת מענה לפסק הדין, הוכנה תכנית ממשלתית כוללת, שהינה פרי ישיבות עבודה, בין היתר בראשות היועץ המשפטי לממשלה, שהביאו לגיבוש החלטת ממשלה אסטרטגית ליישום בג"צ 'שטח המחיה'.

מרכיבי החלטת הממשלה כללו תקצוב משמעותי לצורכי בינוי בתכנית ארוכת טווח, וכן תקצוב נוסף עבור מתן פתרונות בתחום חלופות הכליאה, כגון הרחבת תקופת עבודות השירות, בתי משפט קהילתיים נוספים, הקמת יחידה למאסרים קצרים, חלף ועדות השחרורים, לעונשי מאסר קצרים של עד שנה וכן פתרונות נוספים.

עם זאת, גם על פי מתווה זה היה ברור שאין שום דרך לעמוד בהחלטת בג"צ בלי להרחיב את השימוש בשחרור מנהלי מטעמי צפיפות לתקופות קצרות כפי שקבוע בפקודת בתי הסוהר.

במסגרת חקיקה חדשה שאושרה בכנסת בנובמבר השנה, נקבע כי יוגדלו תקופות הקיצור המנהלי של אסירים השפוטים למאסר של עד ארבע שנים. מדובר בכלי משפטי קיים, ולאור החסר הצפוי במקומות כליאה, נדרש להרחיבו, עקב העובדה כי אין שום דרך לעמוד בהחלטת בג"צ בלי קיצור תקופות המאסר.

יצוין כי תיקון החוק (תיקון 54 לפקודת בתי הסוהר) אינו מבחין בין סוגי עבירות וחומרתן, מלבד עבירות נגד ביטחון המדינה - על אסירים אלו לא חל תיקון החוק. לגבי כל שאר האסירים, הקריטריון היחיד שאושר על ידי משרד המשפטים הינו משך המאסר ולא סוגי העבירות וחומרתן.

תאום עם גורמי הרווחה - הועברו רשימות אסירים העתידיים להשתחרר לרשויות הרווחה בקהילה ע"פ אזורי מגוריהם.
תאום עם משרד הרווחה לצורך הנחיית גורמי הטיפול בקהילה.

רשימת האסירים הועברו לידי הרשות לשיקום האסיר לצורך היערכות לקליטת הפונים בקהילה, למשטרה ולגורמים הרווחה. אסירים ייחודיים הופגשו עם גורמי הרשות לשיקום האסיר לבניית תכנית אישית.

שחרור אסירים שירות בתי הסוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד