י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024

היפגעות צעירים בכביש - מה הפיתרון?

יחד עם הפסוק "שמח בחור בנערותך", נאמר גם "על כל אלה יביאך אלוקים במשפט". שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', מסביר בטורו השבועי את הסיכונים הגבוהים הכרוכים בנהיגת צעירים ומציע להעניק להם הכשרה מיוחדת

זירת תאונה
זירת תאונה

"שמח בחור בנערותך" אומר קהלת, ספק מציע ספק מזהיר, "ויטיב ליבך בימי בחרותך, אך דע כי על כל אלה יביאך אלוקים במשפט".

וכך, בפסוק אחד, לוכד קהלת את קללתם ואת ברכתם של הנעורים. את השמחה ואת מחירה.
לדאבון הלב, אחד המקומות בהם באים לידי ביטוי נורא גם השמחה אך בעיקר מחירה הכבד, או משפטו של הקב"ה לפי קהלת, הוא הכביש, בו מרבים הצעירים להיפגע, הרבה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסיה.

וזאת מכיוון שזהו טבע האדם. במהלך גיל ההתבגרות, עוברים הבחרוים הצעירים תקופה שבה הם נוטים למתוח את הגבולות ולעשות טעויות שחלקן חמורות, כתוצאה מחוסר מורא מפני סכנות וחוסר הערכה נכון של סיכונים. היינו רוצים לחשוב שהדבר תלוי בחינוך טוב וקפדני, שיסיט את הנערים והבחורים מלעשות טעויות כגון אלה, אולם דווקא ריבויין הטראגי של תאונות דרכים שבהן מעורבים תלמידי ישיבות ששוכרים מכוניות בחופשת בין הזמנים, מלמדת אותנו שידי מחנכינו עודן מלאות בעבודה גם בתחום זה.

בשנה האזרחית שהסתיימה, 2011, חלה עליה חדה ביותר של 83% בהרוגים בקרב צעירים בגילאי 15-24 בתאונות דרכים בערי ישראל, לעומת השנה שקדמה לה 2010. כל זאת על פי נתוני הלמ"ס. 33 צעירים הרוגים לעומת 15 בשנה שדמה לה, ועוד למעלה משלושת אלפים וארבע מאות צעירים שנפצעו בדרגות חומרה שונות.

רבים מהצעירים הנפגעים בתאונות דרכים הינם נהגים חדשים. אחת הסיבות למעורבותם הגבוהה יחסית של נהגים צעירים חדשים בתאונות דרכים, היא חוסר הניסיון לאתר סכנות ולזהות מצבים מסוכנים בכביש. איתור, זיהוי וחיזוי מצבים מסוכנים בכביש הינה מיומנות נרכשת ולכן ניתנת לשיפור באמצעות תוכניות אימון ממוקדות לנהגים חדשים.

הסיבות להיפגעות נהגים צעירים: רישיון הנהיגה מתקבל אצל הצעירים ככרטיס כניסה לעולם המבוגרים ומלווה בהתרגשות, התלהבות, בתחושה של עצמאות. בשל גילם, נהגים צעירים נוטים לביטחון מופרז על הכביש, ולדפוס התנהגות מסוכן.

בנוסף, נהגים צעירים מעריכים עצמם כנהגים מיומנים ומעריכים כי הסיכוי להיות מעורבים בתאונה, נמוך. בניגוד לתפיסתם העצמית, הם אינם מנוסים במשימת הנהיגה ואינם מיומנים מספיק, כדי להתמודד עם מגוון הסכנות בדרך.

אבל יש דרכים טובות להתמודד עם התופעה: על מנת לצמצם את היפגעותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים, יש להכשירם באופן ראוי ולסייע להם לצבור את הניסיון הדרוש לנהיגה בטוחה.
מעבר לכך, הפעלת קווי לילה, אשר יובילו את הצעירים לביתם ממקומות הבילוי עשויה לצמצם את מידת מעורבותם בתאונות דרכים.

לפיכך, אור ירוק קוראת לכל ראשי הערים, לשתף עימנו פעולה בתכנית הממוקדת עבור צעירים, הניתנת על ידי אור ירוק בחינם, על מנת לצמצם את היפגעות הצעירים במרחב העירוני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד