י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחרי עשר שנים

האברך בכה: "אין לי כוחות לחיי הנישואין"

שאלתי אותו, האם אתה מוכן להשקיע בשלושת החודשים הקרובים בכל יום 15 דקות למען הנישואין שלך, רק 15 דקות ביום וזהו. לא פחות ולא יותר | טורו השבועי של הרב מרדכי רוט

האברך בכה: "אין לי כוחות לחיי הנישואין"
חרדי צילום: דוד כהן, פלאש 90

לפני כשנה הגיע אלי אדם ובפיו שאלה מה לעשות, הוא נשוי כבר 10 שנים, יש לו חמישה ילדים אבל כדבריו, האברך בכה, "אין לי כבר כוחות לחיי הנישואין האלו, הם כל הזמן מריבות וויכוחים. שבוע אנחנו חיים טוב ושבוע אנחנו רבים ללא הרף, זה לא נקרא חיים. אין לי פשוט כוחות לזה. גם אני וגם אשתי יודעים שאנחנו לא מתנהלים נכון בחיי הזוגיות שלנו, אף צד לא זורק רק את האשמה על השני, אבל במציאות אנחנו חיים לא טוב. ניסינו מספר יועצי נישואין ולא עזר כלום. אני ואשתי רוצים לחיות חיים טובים יחד, מה יש לך להציע?"

דיברתי איתו באריכות על החיים שלו עם עצמו ועל חיי הזוגיות שלו, ולא ראיתי איזו בעיה יוצאת דופן שיש להם, רק כמה בעיות קלאסיות של חוסר היכרות בסיסית מה זה אישה ומה זה בעל. מה זה חיי נישואין, מה אסור להגיד ולהעיר ואיך צריך לכבד את השני.

שאלתי אותו, האם אתה מוכן להשקיע בשלושת החודשים הקרובים בכל יום 15 דקות למען הנישואין שלך, רק 15 דקות ביום וזהו. לא פחות ולא יותר. המלצתי לו על איזה ספר שעוסק בענייני זוגיות שמתמקד בתפקידו של הבעל בחיי הנישואין. מה זה אישה, מה האופי שלה, מה הטריגרים שיכולים לגרום לבעיות בין הבעל והאישה. אבל שוב בספר כתוב רק מה תפקידו של הבעל.

תקרא את זה בכל יום 15 דקות, זהו לא מבקש ממך חוץ מזה שתעשה כלום, אתה כבר תרגיש את השינוי לבד - אמרתי לו.

אתה רציני? הוא שאל אותי, הגעתי אליך כדי שתגיד לי לקרוא ספר על זוגיות? קראתי כבר עשרות ספרים על זוגיות ושום דבר לא עזר, הוסיף במעט כעס.

האם פעם עשית כפי שאמרתי לך עכשיו? קראת בעקביות בכל יום במשך שלושה חודשים ספר בנושא זוגיות לפחות רבע שעה, לא ספר בשלושה ימים וזהו, האם עשית משהו ברציפות יום אחר יום ובעקביות כדי לשפר את הזוגיות שלך. הוא ענה לא.

כמו שאתה מבין שהגוף שלך צריך לאכול ולשתות בכל יום ואם לא תאכל ותשתה יקרה משהו רע. אתה לא יכול להגיד אני אוכל פעם בחודשיים וזה מספיק, אתה יודע שאתה צריך להזין את הגוף שלך בכל יום שלוש ארוחות ביום, ובפרט אם יש לגוף בעיה פיזית אז אתה צריך יותר להקפיד על תזונה נכונה וקבועה. למה כשזה מגיע למשהו נפשי אתה לא מבין שאתה צריך להאכיל את הנפש שלך מידי יום ובפרט שיש לה חוסר ידע והתמודדות בנושא מסוים? כאשר אתה קורא בכל יום ובעקביות, הנפש מקבלת את המידע הקוגניטיבי שהייתה צריכה ואז מתחיל שינוי.

אתה לא יכול לשחק עם זה, יום אתה קורא ויום לא, אתה צריך בכל יום להזין את הנפש שלך בידע מה זה אישה, מה זה חיי נישואין, מה זו ביקורת, מה זה כבוד ומה זה יחס. כאשר תקרא את זה ושוב ושוב מידי יום, אז יש סיכוי שכאשר תגיע להתמודדות יהיו לנפש מספיק כוח וחיות וכלים להתמודד עם המצב.

היה אצלי אדם שסיפר לי - למדתי כל חיי שאמונה בהשם שהוא מנהיג את העולם זה הדבר הכי חשוב. הכל אני יודע, אבל כאשר יש לי מינוס בבנק אני שוכח את השם ואת הכל ואני יוצא מאיזון נפשי. כאשר אדם אחר יפגע בי או ידבר נגדי, אצא מאיזון ואחזיר לו מנת אפיים.

שאלתי אותו מה זה אומר שאתה מאמין? מתי בפעם האחרונה פתחת ספר לדוגמה חובת הלבבות שער הביטחון? דווקא לפני כחודשיים, הוא ענה ישר. יפה, אמרתי לו, אתה לא יכול לפתוח את חובת הלבבות שמדבר על אמונה בהשם פעם בחודשיים וכאשר מגיע לך ניסיון אתה רוצה להרגיש מלא ביטחון ואמונה כמו שכתוב בספר... אם תלמד בספר הזה בכל יום רבע שעה ותחיה את הדברים, המוח שלך יעבור שינוי קוגניטיבי וכאשר תהיה במצב של התמודדות, הנפש שלך תצליח להתגבר כי אתה תהיה בתוך הסוגיה.

אביא דוגמה קטנה, אדם למד גמרא מסוימת לפני כשנה, הוא יכול להגיד שלאחר כשנה הוא מונח בסוגיה כמו לפני שנה? ממש לא, אלא אם כן הוא גאון נדיר. כאשר אתה מונח בדבר אתה חי אותו. ואז, כאשר תיקלע לבעיה, המוח ישר ישלח את הנתונים שהוא מכיר ולמד בצורה הטובה ביותר.

הרעיון שכאשר יש לאדם התמודדות מסוימת והוא באופן עקבי קורא ולומד על אותו דבר, אז כאשר הוא יקלע לאותה סיטואציה יהיה לו יותר קל להתגבר. כי הוא חי בתוך התרגול.

בטיפול קוגניטיבי הטיפול הוא למצוא את עיוותי החשיבה של האדם ולנסות לשנות יחד איתו את דפוסי החשיבה המעוותים.

כדי שתהליך הטיפול יצליח, על המטופל לעשות שיעורי בית ולתרגל עם עצמו תהליך של מציאת המחשבות השקרניות ופריכתם. בתקווה שכאשר הוא יתרגל אז כאשר המטופל יגיע למצב של מחשבות שליליות שיגרמו לו למצב רוח לא טוב, הוא ידע כבר אוטומטי לשנות את המחשבות לבד ובהמשך כבר באופן אוטומטי הוא יחשוב מחשבות בריאות, אבל השינוי האמיתי הוא כאשר האדם מבצע תרגול רציני יום יום. הוא לא יכול לתרגל פעם בחודשיים ואז לרצות שלנפש שלו יהיו כלים להתמודד. הוא חייב לתרגל מידי יום ואז יהיה שינוי אמיתי והמוח יגיב בצורה בריאה כשיצוצו סיטואציות שיכולות לגרום לכאב ובעיות. כי המוח תרגל שוב ושוב.

זה כמו שאדם ירצה לפתח את השרירים שלו, אם הוא ילך פעם בשבוע לחדר כושר לא יהיה לו כלום, אך אם הוא ילך שלוש פעמים בשבוע, הוא יצליח לפתח את השרירים. זה לא לוקח יום או יומיים, זה תהליך, אין אדם שהלך לחדר כושר ותוך יום מסת השרירים שלו גדלה הרבה, רק אחרי תקופה של מספר חודשים, כאשר האדם מתאמן בעקביות ובנחישות מתחילים לראות שינוי, כך אותו דבר כאשר אנחנו רוצים ליצור שינוי נפשי אצלנו, אנחנו חייבים לתרגל בעקביות ובנחישות יום אחרי יום, גם כאשר אנחנו לא רואים שום שינוי והשינוי בוא יבוא.

הרעיון הוא לאו דווקא קריאת ספר, זה יכול להיות שיעור קבוע באותו עניין או כל דבר אחר, אבל הכי חשוב שהדבר נעשה בעקביות. לפעמים אנשים מחפשים פתרונות קסומים שיביאו להם חיים מאושרים, אבל הם פשוט לא מבינים שלפעמים הפתרון נמצא דווקא ברעיונות הפשוטים שיכולים להציל להם את החיים. אלא מה, זה דורש קצת מחויבות, עקביות ובעיקר רצון. והכי חשוב שנזכור מה שכתוב בגמרא, שאלמלא הקדוש ברוך הוא עזרו אין יכול לו. אם הקדוש ברוך הוא לא יעזור לנו להתגבר על הקשיים, לא נוכל באמת להתגבר, ולכן מעט תפילה לבורא עולם בטוח שתעזור.

אותו אברך מתחילת הטור, הגיע לאחר תקופה וסיפר כמה השתנו חייו. את האמת שלאחר שבועיים לא ראיתי שום שינוי ורציתי להתייאש שוב, אך אמרתי אני לא אוותר, הבטחתי לך שלושה חודשים ואני אקיים, ובאמת לאחר כחודש שמתי לב שאם פעם כל מה שהיה רק מרגיז אותי אצל זוגתי הייתי כועס, ובכל פעם שהיה בא לי להעיר הייתי מעיר לה, משהו קרה לי, פתאום הדברים שקראתי בעקביות חלחלו לתוך ליבי ובשעת הניסיון הדברים צפו לי בראש והצלחתי להתגבר.

מאחל שבת שלום לכל עם ישראל היקרים.

לתגובות [email protected]

אברך נישואין הרב מרדכי רוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד