י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

מהדחת רבה של אמסטרדם ועד צלם בהיכל • מוישה עצבני

רבני קהילות בעולם הפכו לחותמת גומי ה'מכשירה' את דרישות ראשי הקהל • הבודדים ששומרים על הגחלת מודחים • אוסדיטשר דורש מהרבנות הראשית להפסיק למנות 'פחדנים'

עו"ד משה אוסדיטשר
עו"ד משה אוסדיטשר



כתבה שפורסמה השבוע ב'בחדרי חרדים' סיפרה, כי הרב אריה רלב"ג, רב הקהילה היהודית באמסטרדם שבהולנד, נשאל על נישואי אנשים בני אותו מין. הרב רלב"ג הבהיר את דעת ההלכה בנושא, אשר לא השתנתה מדורי דורות, ואוסרת כמובן נישואין שכאלה מכל וכל.

על הבעת דעתו ההלכתית, המושתתת על ההלכה הצרופה, הושהה הרב מכל פעילות בקהילה על ידי ראש הקהילה. הלה הודיע כי בקהילתו יגלו 'סובלנות' גם לאנשים אלה, אשר יתקבלו בברכה בקהילתו. כך ממש.

עוד בנושא:
סערה בהולנד • רב הקהילה הושעה מתפקידו • הסיבה: פרסום דעת תורה

בפעם הראשונה שראיתי את הכתבה, עברתי עליה כלאחר יד. אך משום מה הטרידה כתבה זו את מנוחתי, ולאחר שקראתי אותה שוב, הבנתי כי מאחורי התנהגות ראש הקהילה מסתתרת מגמה חדשה ומסוכנת שיש לתת עליה את הדעת - וארחיב.

קהילות יהודיות בכל רחבי תבל, מבקשות למנות להן רב, אשר יפסוק ויענה לשאלותיהם ההלכתיות בחיי היום-יום, כאשר בפועל הרב הוא נציג הרבנות הראשית, ולו באופן פורמאלי.

ברבות מהקהילות הללו, כאשר נבחר רב לקהילה, ראשית חכמה, טרם יערוך הרב היכרות עם 'צאן מרעיתו', הוא פונה לראש הקהילה, על מנת להבין ולהכיר את 'השקפותיו', זאת תוך 'התגמשות' קלה שהרב נאלץ לגלות, על מנת שלא לאבד את מקור פרנסתו.

בהתאם לכך הוא מוצא היתרים כאלה ואחרים, אשר 'במקרה' תואמים להשקפת עולמם של ראשי הציבור. כל זה, כאמור, על מנת למצוא חן בעיניהם של מעסיקיו החדשים.

בית הכנסת שהפך לכנסייה

כך, לדוגמא, בזמן שאני עוסק בכתיבת שורות אלו, אני נמצא בקהילה אשר ביקשה לעבור לבית כנסת גדול ומפואר יותר, תוך הדגשת עושרה של קהילה זו, בדרך של בניית בית כנסת מהיפים שראיתי בעולם.

לקהילה זו הייתה בעיה אחת: מה ניתן לעשות עם מבנה בית הכנסת הישן, הבנוי על כמה דונמים וממוקם במרכז העיר. מי יחפוץ לרכוש אולם תפילה גדול המכיל מאות מקומות?

והפיתרון? לא יאמן: ראשי הקהילה מצאו רעיון מקורי - הם פנו לאחת הכנסיות בסביבה והציעו לה לרכוש את בית הכנסת.

אותה קהילה נוצרית לקחה את ההצעה 'בשתי ידיים', ורכשה את בית הכנסת תוך הפיכתו לכנסיה מפוארת, המכילה כמובן צלם ענק בקדמת הכנסייה.

מי שעובר מחוץ לבניין, עדיין יכול לראות את סמל המגן דוד (ויטראז'), אשר פאר את ארון הקודש בימים עברו...

אני חייב להזכיר, כי כאשר ראיתי את בית הכנסת הישן הזדעזעתי. היה ברור לי כי הרב המקומי לא עבר על כך בשתיקה, ובטח במצב שכזה התפטר מהקהילה אשר חיללה באופן כה נבזי 'בית מקדש מעט'.

ובכן, לא מיניה ולא מקצתיה, הרב קיבל 'פינת חמד' בקדמת הבמה בבית הכנסת החדש, ועל פניו נסוכה הבעת סיפוק על הצעצוע החדש שהוענק לו.

אם לדייק, הרי שפשוט לא ראיתי כל טעם לפנות אליו על מנת שייתן הסבר שיניח את דעתי למעשה זה. כיהודי מאמין אני יודע שהרבה שלוחים למקום...

חובה עלינו לגבות את הרב רלב"ג

הבעיה מתחילה, כשרבנים דוגמת הרב רלב"ג באמסטרדם, אשר מייצג את היהדות ללא פחד ומורא מ'מה יגידו', וממלא את תפקידו הרבני נאמנה, מוצא את עצמו מושהה, ואילו רבנים גמישים ופשרנים מוצאים את מקומם כרבני קהילות, ואין פוצה פה ומצפצף.

הגיע הזמן שהרבנות הראשית תיתן את דעתה על מינוי רבנים ראויים לקהילות ברחבי תבל, ולא תוביל למינוי פחדנים, אשר מחפשים מקור פרנסה גם במחיר של שינוי ההלכה, על פי המגמה המתחדשת והנדרשת.

כולי תקווה כי הציבור ובראשם גדולי ישראל יתמכו ברב אריה רלב"ג, שאני מצהיר, כי אף שאינני מכירו - לאחר שנהג כך הייתי שמח להכירו.

זאת על מנת שבכל קהילות ישראל יבינו ויפנימו, כי רב אינו חיית מחמד, אלא מורה הוראה אשר פוסק על פי ההלכה, ולא על פי גחמה כזו או אחרת של ראש קהילה, חשוב וגדול ככל שיהיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד