י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

רוצה 'הכשר צניעות' לחנות חד-פעמי? שלם 'פרוטקשן'

מאבק הזוי נגד חנות לממכר חד פעמי במאה שערים • הטענה: פגיעה בצניעות • העקשנות: לא ללכת לבית-הדין הרבני • הפיתרון: תשלום 'פרוטקשן' • כל המסמכים

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



באזורים מוכי פשע, ידוע כי בעלי עסק נאלצים לשלם 'פרוטקשן' כדמי 'הגנה' לכנופיות השונות. מתברר שגם באזור מאה שערים כדאי לחשוב פעמיים לפני פתיחת עסק.

לפני חודש וחצי נפתחה בהשקה חגיגית החנות 'כלים חד פעמי' ברחוב מאה שערים 2. אלא שטרם הספיקו בעלי החנות ועובדיה להתאקלם ולחדור לשוק, וכבר הם סובלים ממלחמה נגדם, הכוללת הפגנות מחוץ לחנות, פשקווילים ואיומים.

ראשיתו של הסיפור כבר לפני יותר משנה, כאשר החלו השיפוצים בקומה התחתונה בבניין - שם ממוקמת החנות. אנשי 'ועד גאולה' סירבו להסכים לפתיחת חנות במקום, שתוכל לערער, לטענתם, את הצניעות בשכונה, והסכימו לקלוט במקום אך ורק משרדים.

הנושא הגיע עד לשולחן 'בד"ץ העדה החרדית', שם נקבע כי אכן ניתן יהיה לפתוח במקום אך ורק משרדים.

למעשה, כל השוכרים הפוטנציאליים סירבו לשכור את המקום ולהשתמש בו כמשרד, עד שבעל המקום נאלץ להשכירו לבעלי חנות 'כלים חד פעמי' שהחליטו לפתוח את העסק במקום.

לטענתם, מטרת פתיחת החנות היא לשרת את תושבי השכונה.

הפגנה במאה שערים. צילום: זקא&מעיין החיים BBMצילום: הפגנה במאה שערים. צילום: זקא&מעיין החיים BBM
הפגנה במאה שערים. צילום: זקא&מעיין החיים BBM


המאבק: הפגנות, איומים ופשקווילים

כבר טרם פתיחת החנות, הגיעו נציגי 'ועד גאולה' לעסק, והציגו בפני הבעלים את האיסור לפתוח חנות בשכונה ללא אישור מוקדם של הבד"ץ. בעל החנות הביע תמיהה על האיסור שהוצג בפניו, אך נאמר לו באופן שאינו משתמע לשתי פנים: "כאן לא תהיה חנות".

ביום הפתיחה, באמצע חודש דצמבר האחרון, הוצפו רחובות השכונה בפשקווילים, בהם נכתב: "כל הקונה במקום מסייע לדבר עבירה ועובר על עיקול הבד"ץ שליט"א". בתחתית הפשקוויל הובא פסק ישן של בית-הדין, לפיו אין להשכיר את המקום לצורך פתיחת חנות אלא אך ורק לצורך החזקת משרדים.

"הגיעה כמות אדירה של אנשים באותו יום", מספר מנהל החנות, דוד כהן, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "חלקם עמדו והסתכלו, חלק אחר צעקו קריאות גנאי נגד הפתיחה, ולעומתם, אחרים גם תמכו ורכשו את המוצרים כדי להביע הזדהות".

מאז, כך על פי טענתו, הוא ובעלי החנות סובלים מדי שני וחמישי מפשקווילים היוצאים נגד החנות ואיסורים שונים לקנות בה, איומים ואפילו הפגנות המתקיימות מחוץ לעסק מידי תקופה.

"תשלם משהו והכל יהיה בסדר"

התפנית החלה כאשר בעלי החנות קיבלו זימון לבית הדין של 'העדה', שם נתבעו על ידי 'ועד גאולה'. הדיון נקבע בסמיכות לחנוכה - אך מעולם לא התקיים. בעלי החנות פנו לבית הדין של הרבנות בעיר, והוציאו מכתב בוררות בו הם דורשים לקיים את הדיונים כמפורש בהלכה - על פי רצון הנתבע, בבית הדין המדובר.

אלא שאז העלו התובעים טיעון חדש. לדבריהם, היות והבעיה היא 'ענייני צניעות', על כן רק בית הדין של 'העדה' יוכל לדון בנושא. "לא הבנתי אילו בעיות צניעות קיימות בתוך חנות של כלים חד פעמיים, שכל יעודה הוא לשרת את תושבי השכונה", תמה בעל החנות.

במכתב תשובה שכתב בעל החנות למזכיר בית הדין של 'העדה', הוא טוען כי נציג 'ועד גאולה' המעורר את הסיפור, הוא חבר בבד"ץ, ומדובר בניגוד עניינים חמור, על כן הוא אינו מוכן לדון בפני בית הדין. בעל החנות מזכיר שוב, כי על פי ההלכה "הולכים אחר הנתבע" ואין כל סיבה שהוא יאלץ לבוא ולדון בפני בית הדין של 'העדה'.

עוד כתב בעל החנות במכתבו: "אנחנו נותנים שירות לתושבי השכונה, ומקבלים מהם עידוד רב, כולל אנשים הנראים כירושלמער'ס, שאומרים לנו מפורשות - אנו באים לקנות כי בד"ץ יצא נגדכם". בעל החנות אף ציין כי זה "המכתב הראשון והאחרון ששלח בעניין המדובר".

כמה ימים לאחר מכן, קיבלו בעלי החנות מכתב נוסף, בו נכתב שבגלל בעיה טכנית.

הדיון נדחה ליום שלישי, י"ד שבט. בנוסף הובהר במכתב, כי באם לא יופיעו בעלי החנות בפני בית הדין, יוציא בית הדין צו איסור קנייה בחנות. כל זאת מבלי לשמוע את טענותיהם של בעלי החנות, כך לדבריהם.

בתוך כל זאת, מספר מנהל החנות, כי עשרה ימים אחרי פתיחת החנות, הגיע אדם אשר לא הזדהה או הציג את עצמו כקשור לארגונים השונים, ואמר לו: "תשמע, אפשר לסדר כאן את הדברים, זאת לא מסעדה שמושכת תיירים, אני חושב שצריך לשלם משהו והכול יהיה בסדר...".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בעלי החנות קיבלו מכתב מבית הדין של הרבנות בירושלים, שם נכתב כי יש איסור על הבד"ץ להוציא מכתב איסור או עיקול לחנות המדוברת ללא דיון מסודר או שמיעת כל הצדדים.

את תגובת 'ועד גאולה' לא היה ניתן להשיג עד לפרסום הכתבה.

המסמכים:









תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 54 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד