י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
'יש עתיד' מזגזגת ולא תומכת

הליכוד נלחץ והבהיר, ליברמן תיקן ולפיד מסית: זה חוק גיוס כספים

לאחר ש'ישראל ביתנו' גרמה הבוקר לדרמה פוליטית וללחצים בלשכתו של נתניהו, בליכוד מיהרו לשגר הרגעה: "אין שום דילים או הסכמים" | 'ישראל ביתנו' מיהרו לחדד את הודעתם הקודמת | יאיר לפיד כינס הצהרה לתקשורת בה הודיע כי "יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס. נלך לבחירות"

הליכוד נלחץ והבהיר, ליברמן תיקן ולפיד מסית: זה חוק גיוס כספים
נתניהו/ליברמן/לפיד צילום: הדס פרוש / יונתן זינדל, פלאש 90

משבר חוק הגיוס: סיעת 'הליכוד' מכחישה כי קיימים דילים סודיים עם המפלגות החרדית בחוק הגיוס הנוכחי, "בניגוד לספינים שהם מפזרים, אין שום דילים או הסכמים", אמרו בתגובה להודעה שפרסמה 'ישראל ביתנו', על פיה, קודם ההצבעה היא תבדוק אם קיימים הבטחות כלשהם לסיעות החרדיות בנוגע לשינוי החוק. דקות אחרי, 'ישראל ביתנו' הבהירה מעט את ההודעה הראשונית ויאר לפיד כינס מסיבת עיתונאים, בה הודיע כי מפלגתו לא תתמוך בחוק הגיוס.

"חוק הגיוס הוא עניין לאומי מהמעלה הראשונה", אמרו ב'ליכוד', "ואסור לליברמן ולפיד להפוך אותו לפוליטיקה קטנה".

עוד בהודעת 'הליכוד': "ראש הממשלה נתניהו מחוייב לחוק שגובש על ידי צה"ל והובא לקריאה ראשונה על ידי ליברמן ובתמיכת לפיד. בניגוד לספינים שהם מפזרים, אין שום דילים או הסכמים עם אף גורם אחר - החוק יובא ככתבו וכלשונו בדיוק כפי שתמכו בו ליברמן ולפיד בקריאה ראשונה, בלי שום שינוי".

"זו שעת מבחן לליברמן ולפיד: האם יעמדו בהתחייבותם לציבור ויתמכו בחוק החשוב הזה, או שיעשו פוליטיקה קטנה על חשבון צה"ל והחברה הישראלית. הבחירה בידיהם".

כאמור, תגובת הליכוד באה בעקבות איום ששוגר הבוקר מכיוונה של 'ישראל ביתנו'. "הקואליציה, במהלך ציני, הופכת את חוק הגיוס מנושא מהותי לנושא אלקטורלי. בליכוד נוכחו לדעת שעל רקע דחיית ההצבעה על חוק הגיוס הם הפסידו קולות רבים בקרב הימין החילוני ויוצאי חבר העמים", מסרו במפלגה.

לטענתם, "הקואליציה יכלה להשלים את החקיקה בנושא חוק הגיוס כבר בתחילת מושב החורף, אך בגלל הכניעה ללחץ החרדים העדיפה לבקש דחייה נוספת מבג"ץ".

'ישראל ביתנו' הוסיפה כי "עולה השאלה - האם מדובר במשחק מכור והליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות שבמידה ויהיו ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס וידרשו לשלם קנסות, הישיבות יפוצו בסכומי כסף זהים ממקור אחר", מרמזים בסיעה על כך שהם לא צפויים לתמוך בחוק כשלטענתם, "הבטחה כזו למעשה מרוקנת את החוק מתוכן".

לסיום אמרו במפלגתו של אביגדור ליברמן: "חייבים גם לבדוק את הטענה שהליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות לשנות את החוק בהתאם לדרישתם מיד בתום הרכבת הממשלה הבאה".

יצוין, כי לאחר הודעת 'הליכוד', שינו ב'ישראל ביתנו' את גרסתם והבהירו: "מטרת ההודעה היא למנוע כל אפשרות שלאחר הבחירות הליכוד יחד עם החרדים ינסו לשנות את החוק. ישראל ביתנו תתמוך בכל מקרה בחוק הגיוס במידה ויובא בנוסח המקורי כפי שהובא על ידי ח"כ אביגדור ליברמן".

בפוליטיקה כמו בפוליטיקה ההתפתחויות הן מהרגע להרגע. דקות לאחר מכן כינס יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד מסיבת עיתונאים בחדר סיעתו בכנסת, בה הבהיר כי מפלגתו לא תתמוך בחוק הגיוס.

"לפני חודש עמדתי פה ודרשתי שנתניהו יתחייב בקולו שהחרדים לא יקבלו פיצוי כספי בקומבינה תמורת חוק הגיוס.  כי זה מה שהם הבטיחו לחרדים. הם אמרו להם: "אל תדאגו לגבי הסנקציות הכלכליות. נעביר לכם את הכסף מתחת לשולחן." זו קומבינה. אמסלם אמר את זה בקולו בוועדה. מול המצלמות", הבהיר לפיד בפני התקשורת.

"זה לא חוק גיוס. זה חוק גיוס כספים", טען יו"ר 'יש עתיד' והצהיר, "אנחנו לא ניתן את ידינו לזה שמשתמטים יקבלו כסף מהמדינה. שכספי המיסים שלנו, יממנו השתמטות".

לסיום אמר, "גמרנו לחכות. גמרנו להיות פראיירים שלהם. יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס. נלך לבחירות. אחרי הבחירות ממשלה בראשותי תעביר את חוק הגיוס בלי קומבינות ובלי רמאויות. הגיע הזמן לרפא את הפצע הזה בחברה הישראלית", כך לפיד.

בליכוד לא נשארו שאננים לדברי לפיד ומיהרו לשגר חיצים. שר התיירות והקליטה יריב לוין הגיב לדברי לפיד ואמר, "הוסרה המסכה מעל פניו של לפיד - מהות לחוד ועסקנות לחוד. לפיד הוכיח שוב שהפוליטיקה הקטנה מובילה אותו וגיוס החרדים ושילובם בחברה הם רק סיסמת בחירות".

השרה לשוויון חברתי ומגדרי גילה גמליאל תקפה את ליברמן ולפיד באומרה, "כנסת רביעית שלי אבל התנהגות פוליטית כ"כ קטנונית ומכוערת כמו של ליברמן ולפיד טרם ראיתי. הם בעצמם אמרו, עשרות פעמים, שיצביעו בעד החוק שהם תמכו בו בקריאה ראשונה. עכשיו הם נגד? מה נשתנה? כי אתם חושבים לדפוק את הליכוד? אין לכם ערכים? עקרונות? משהו? הכל בחיים זה חשבונות של מזנון הכנסת?".

בעקבות ההתפתחויות, אומר גורם בכיר ב'אגודת ישראל' ל'בחדרי חרדים' כי "כעת ראש הממשלה צריך להתעשת ולקיים את ההסכם הקואליציוני עליו חתומים סיעות הקואליציה, להעביר חוק ללא מכסות".

חוק הגיוס ישראל ביתנו הליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד