ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

דרישה: "עצרו את הבניה בכותל הדרומי. בכיה לדורות"

על רקע הדיון החריג בוועדת התכנון והבניה המחוזית בירושלים בנושא הבניה ברחבה הדרומית בכותל המערבי פנו בארגון ליב"ה במכתב חריף לראשי הסיעות הדתיות בכנסת

 דרישה: "עצרו את הבניה בכותל הדרומי. בכיה לדורות"
הכותל הרפורמי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על רקע הדיון החריג בוועדת התכנון והבניה המחוזית בירושלים בנושא הבניה ברחבה הדרומית בכותל המערבי פנו בארגון ליב"ה במכתב חריף לראשי הסיעות הדתיות בכנסת. המכתב נשלח לקראת המשך הדיונים בוועדה ובו דורשים בארגון מראשי הסיעות לפעול בכדי לעצור את עבודות השיפוץ ברחבה הדרומית.

במכתב שנשלח לשר אריאל, לשר דרעי, לח"כ גפני ולשר ליצמן, שסיעותיהן מתנגדות לבנייה ברחבת הכותל הדרומית, מפנה הארגון אצבע מאשימה כלפי גורמים מלמעלה שמפעילים לחץ על הוועדה תוך התעלמות נחרצת מהחוק "בימים אלו, מקדמים גורמים שונים באגרסיביות רבה ובניגוד לחוק את יישומו של מתווה הכותל, הפוגע בצורה נוראה בליבו של העם- שריד בית מקדשנו הכותל המערבי, ושמטרתו האמתית- קידום האינטרסים וההכרה הרשמית ברפורמים בארץ", נכתב.

במכתב ציינו ליב"ה כי מדובר בפעולות בניגוד לעמדת הרבנות הראשית "פעולות אלו נעשות בניגוד לעמדת הרבנות הראשית לישראל אשר לה הסמכות הבלעדית במקום, וכן בניגוד לרצון של רוב מוחלט בציבור היהודי בארץ, על ידי הפעלות של לחצים פוליטיים וכלכליים מצד התנועות הרפורמיות על נבחרי ציבור באופן לא ענייני ולא דמוקרטי."

עוד צוין כי "משנכשל הניסיון לקדם את מתווה הכותל דרך הממשלה, מנסים אותם גורמים לקדם את יישומו בדרכים עקלקלות תוך שימוש בטיעונים  תמימים כביכול- צורך בשיפוץ והגדלת הרחבה הרפורמית לצורך הנגשתה לנכים וצורכי בטיחות, כל זאת במטרה לזרות חול בעיני הציבור ובעיני נבחריו".

נזכיר כי בשבוע שבעבר באופן חריג התכנסה הוועדה המחוזית בירושלים על מנת לדון בנושא היתרי הבניה בכותל הדרומי. בפתיחת הישיבה אמר סגן מזכיר הממשלה, עו"ד רונן פרץ שהשתתף בדיון כי מטרת השיפוץ והרחבת הרחבה הם יישום של מתווה הכותל והצורך לתת לרפורמים את מבוקשם. דברים דומים נאמרו בוועדה גם על ידי עוה"ד איגי פז שייצג בדיון את עמדת משרד המשפטים.

בהחלטת הביניים של הוועדה נכתב בין היתר "במסגרת הדיון הציגו בפני הוועדה נציגי מגישת הבקשה, החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, וכן סגן מזכיר הממשלה, עו"ד רונן פרץ, את החשיבות והדחיפות בחידוש ההיתר על מנת לסיים את כלל העבודות שנדרשו לביצוע במסגרת ההיתר. הובהר לוועדה הרקע לבינוי, וכן התחייבות המדינה בהליכים המתקיימים בפני בג"צ להסדיר את אפשרות התפילה ברחבת ישראל, באופן ראוי לשימוש הזרמים השונים. השלמת העבודות במסגרת ההיתר נדרשת לצורך חופש התפילה ומימוש זכויות אדם מידי יום במקום רגיש ובעל חשיבות. כן הובהרה גם דחיפות הנושא אל מול העתירות המתנהלות בבג"ץ והתחייבות המדינה להסדרת הבנייה במתחם".

בעקבות מסקנות הוועדה, בארגון ליב"ה מציינים במכתב שכעת הובררו הדברים מעל לכל ספק שמטרת השיפוץ הוא יישום מתווה הכותל ומתן שטח משטח שריד בית מקדשנו לניהול רפורמי. כאמור, בארגון מפנים אצבע מאשימה כלפי גורמים בממשלה שמנחים את הוועדה מלמעלה והם האחראים להחלטות שהתקבלו בוועדה. לכן, מצפים בארגון מהשרים שיפעילו את סמכותם על מנת לעצור את עבודות השיפוץ. "אנו מצפים מכבודו, כמי שאמון על שמירת קודשי האומה ויישום עמדת הרבנות הראשית, לפעול ככל שלאל ידו כדי לעצור את החרפה בטרם יהיה הדבר מאוחר מדי, ויעשו דברים שהם בגדר בכיה לדורות" הודגש במכתב .

בשולי המכתב הוסיף הארגון שגם מעמדת עורכי הדין שהופיעו בפני הוועדה המחוזית עולה שגם הבניה של הרחבה הרפורמית עד כה, ובוודאי המשך השיפוץ המתוכנן, מנוגדים לחוק היתרי הבניה הקיימים במקום, ואינם עומדים בכללים בסיסיים של התנהלות ציבורית בריאה.

בארגון ליב"ה מצפים כעת לראות כיצד יפעלו ראשי הסיעות לקראת הדיון הנוסף בוועדה אשר קבוע לתחילת השבוע הבא, והאם הם באמת יעשו כל שביכולתם על מנת לעצור את עבודות השיפוץ במקום.

הכותל המערבי בניה ראשי הסיעות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד