ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

יאיר לפיד לא שונא חרדים • ומה כל השאר?

לא בכדי, מתייצב הבן של טומי לפיד ומצהיר שאינו שונא חרדים • המשמעות: האיש דוגל בדמוקרטיה אנטי-חרדית • קובי וולך מנתח את המניע לשנאת חרדים

יאיר לפיד. צילום: פלאש 90
יאיר לפיד. צילום: פלאש 90



לרגע שחררתי אנחת רווחה כשקראתי שיאיר לפיד לא שונא חרדים. אחרי הכל, כולנו קצת "פחדנו" שה'עיתופוליטיקאי' החדש ינסה לעשות לנו צרות.

אבל אז חשבתי לעצמי: מה זה אומר בעצם? שכל השאר כן שונאים חרדים? ומה זה לעזאזל "חלוקה שוויונית של כספי הציבור" - האם זה אומר שמי שעובד ומשרת בצה"ל יקבל יותר, ומי שלומד (תורה או זואולוגיה) ולא משרת בצה"ל לא יקבל כלום?

ולמי שלא הבין את השאלה, הנה ציטוט מהטור השבועי של לפיד: "מדוע דווקא המעמד היצרני, משלם המסים, ממלא החובות, עושה המילואים, המחזיק על גבו את כל המדינה, אינו רואה את הכסף?".

זה המצע המפלגתי של יאיר לפיד, וזו הסיבה שלטענתו גרמה לו לנטוש את "כסא הנוחות" של אולפן שישי ולרוץ לפוליטיקה.

ועכשיו חידה: מי יודע מה זה הדבר שלא משלם מיסים, לא ממלא חובות, לא עושה מילואים, לא מחזיק על גבו את המדינה ובסוף עוד מקבל על זה כסף? (התשובה במילה החמישית בכותרת).

אבל לא התכנסו כאן לחידון התנ"ך הפוליטי, וגם לא כדי לדבר על יאיר לפיד. התכנסנו כאן למטרה אחת בלבד: להבין פעם אחת ולתמיד ממה מורכבת אותה שנאה שכל-כך הרבה אנשים - חוץ מיאיר לפיד, כמובן - שונאים את הציבור החרדי. זו הרי לא "סתם שנאה", זו שנאה עם קונצנזוס. כזו שדורשת ממך להכריז "אני לא שונא חרדים", כדי להוציא את עצמך מהכלל או סתם כדי לרוץ לפוליטיקה.

מה זה בעצם "שנאה"?

גם אני לא ממש יודע מה פירוש המילה 'שנאה' (אולי בגלל שבבית הספר היסודי בו חונכתי לא היו לימודי ליב"ה).

אבל את הפירוש הבא למילה "שנאה" קיבלתי מידידה טובה שלי – ויקיפדיה שמה:

"שנאה היא רגש של דחייה, התנגדות, שלילה, אויבות או אנטיפתיות אינטנסיבית כנגד אדם, עצם או רעיון. יש רצון להתרחק ממושא השנאה ולעתים קיים רצון לפגוע, להרוס ואף להשמיד אותו". ועכשיו חידה חדשה: מי רואה צורך להכריז שהחרדים לא דוחים אותו, שהוא לא מתנגד או שולל אותם, שהוא אינו אויב או אנטיפת בצורה אינטנסיבית כלפיהם, ושהוא לא מרגיש צורך להתרחק, לפגוע, להרוס ולהשמיד את החרדים??? את התשובה אני לא מציין כאן, כי אני עדיין לא סגור על זה...

ייתכן מאוד שהצורך של מר לפיד להכריז "אני לא שונא חרדים" נעוץ בהבנה שמי שכן שונא אותם – טועה טעות מרה. ייתכן גם שמי ששונא חרדים לא בהכרח רוצה להשמיד אותם, אבל היה מאוד שמח אם היו חיים במדינה רחוקה מעבר לים. ויכול גם להיות שמי ששונא אותם לא ממש יודע למה הוא צריך לשנוא, אבל הוא עושה את זה כדי להיות בחבר'ה.

דבר אחד בטוח: מי שרוצה להצליח בפוליטיקה (יותר מאבא שלו) חייב להודיע קבל עם ועדה שהוא לא שונא חרדים. גם אם הוא מתכוון (בדיוק כמו אבא שלו) להוציא מחוץ לחוק את הכשרות על אוכל לכלבים ועל נייר טואלט, וגם אם הוא מעוניין לשלול מהם קצבאות כאלו ואחרות, הוא עדיין חייב לעשות זאת בצורה נאורה יותר, מודרנית יותר, ובעיקר דמוקרטית הרבה יותר.

דמוקרטיה אנטי-חרדית מהי?

בעולם הדמוקרטי שלי, אני דוגל בשוויון הזדמנויות. אני מתאמץ לאפשר לשלטון המקומי לתת הזדמנות שווה לכלל אזרחי המדינה, בלי לייצר סקטוריאליות שתלויה במין, גזע או דת.

בעולם הדמוקרטי הזה אין הבדלי מוצא, ואין שום תלות במעמד חברתי וכלכלי. בעולם הדמוקרטי שלי הייתי רוצה להגביל את היכולת של מועמד בבחירות לממן את התעמולה מכיסו הפרטי או מאולפן החדשות הפרטי.

מי שמכריז שהוא לא שונא חרדים, דוגל כנראה בדמוקרטיה שונה לחלוטין. יש לו צורך לשבור את הסטיגמה שהוצמדה לו - "על לא עוול בכפו" - כשונא חרדים מושבע, כי הוא באמת לא שונא חרדים. הוא פשוט חושב שמי שנראה כמו חרדי, לא מתגייס לצבא כמו חרדי, ולא משלם מיסים וארנונה כמו חרדי - אז הוא ככל הנראה חרדי.

ומשכך, אין שום סיבה שמי שכן מתגייס לצבא וכן משלם מיסים, יממן את מי שלא.

זוהי לא דמוקרטיה - זוהי דמוקרטיה אנטי-חרדית...



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד