ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הגורל האכזר על פי דרך הטבע

הנתונים העצובים: לפחות שליש מהח"כים יודחו

מערכת בחירות היא כיפית, מרתקת, מאתגרת, נכון. לנו הציבור שיתעדכן בכל המפצים, הלכלוכים, ההשמצות ההדדיות והעימותים הפומביים, אך יש את אלה שהיו מעדיפים לסחוב עוד קצת עם הלשכה, הרכב המפואר, העוזרים והשכר השמן, אך בעל כורחם יהפכו ל'אחד האדם' • מיוחד

הנתונים העצובים: לפחות שליש מהח"כים יודחו
בנין הכנסת צילום: אוראל כהן, פלאש 90

צהלות שמחה בקעו אתמול (שני) בשעה 14:16, עת נודע כי ראשי המפלגות המרכיבות את הקואליציה החליטו על פיזור הכנסת. 

יו"ר 'המחנה הציוני' אבי גבאי תועד נושא עיניו למרום, ח"כית ממפלגה שמאלנית אחרת מובהקת העלתה תיעוד כשהיא מרימה כוסית ומברכת 'שהחיינו'.

אבל היו מי ששתקו והעדיפו שלא להראות את פניהם השוחקות או הזעופות. מאחורי מצהלות השמחה של ראשי המפלגות, שמקומם מובטח, הסתתרו חששות, חישוב צעדים ותכונה ליום שאחרי של שליש מחברי הכנסת המכהנים - כ-40 מהם.

כטבען של בחירות, כל מפלגה עוברת שינויים ומרעננת את רשימתה לכנסת, הליכוד, העבודה, הבית היהודי, האיחוד הלאומי ומרצ באמצעות פריימריז פנימיים, בהם קובעים חברי המפלגה את רשימתה לכנסת הבאה, והאחרים באמצעים שלהם, 'יש עתיד' ו'ישראל ביתנו' באמצעות בהחלטת היו"ר השולט, ובמפלגות החרדיות - גדולי התורה המנווטים את הסיעות.

מה שברור, עשרות ח"כים המכהנים כיום, ימצאו את עצמם לאחר ה-9 באפריל, ללא התואר "חבר כנסת", ללא הלשכה, העוזרים, רכב השרד והמשכורת השמנה על סך 44,200 שקלים בחודש.

תנועת 'הליכוד' צפויה לפלוט מתוכה כמה ח"כים, לטובת דמויות מרתקות ואהודות שעשויות להתברג בה במקומות ריאלים, כך למשל גדעון סער שחוזר לזירה הפוליטית לאחר פסק זמן וכן ניר ברקת - ראש עיריית ירושלים לשעבר, הנמצא ביחסים קרובים מאוד עם יו"ר התנועה וראש הממשלה, אלו הם השמות החמים כשברקע נשמעים אישים נוספים שעשויים להתברג בכל מצב במקום ריאלי בליכוד, מה שיגרום לדחיקת ח"כים מכהנים אל מחוץ למקומות הריאליים, שכן אם נדבוק בסקרים האחרונים שפורסמו - הליכוד יביא פחות או יותר מנין מנדטים זהה.

ואם נמשיך ונשתמש בסקרים כאינדיקציה, הרי שמפלגת 'העבודה' מתרסקת משמעותית עד ליותר מחצי. כך שיותר ממחצית מחבריה ינסו להיאבק על מקומם בכנסת הבאה, זאת בעוד המפלגה נמצאת בהסכם ריצרצ' עם "התנועה' בראשות ח"כ ציפי לבני שמצמצמת את המקומות הריאליים ברשימה. 

נעבור ל'יש עתיד' המנוהלת על ידי שליט יחיד - יאיר לפיד, המועמד מטעמה לראשות הממשלה והקובע את הנבחרת לכנסת. היחיד שיכול להיות סמוך ובטוח במקום ריאלי, הוא חברו הקרוב ביותר, יו"ר הסיעה חבר הכנסת עופר שלח, אותו מייעד לפיד לשר ביטחון בממשלתו, אם כמובן לא תצטרף דמות ביטחונית בכירה יותר בקונסטלציה כלשהיא.

סביר להניח שלפיד ימשיך להעריך את ראשי הרשויות שעזבו את תפקידם הרם למען הצטרפות למפלגתו ויותיר אותם ברשימה במקום ריאלי, בהם ראש העיר דימונה לשעבר והח"כ בהווה מאיר כהן, ח"כ יעל גרמן ראש עיריית הרצליה לשעבר וח"כ חיים ילין ראש מועצת אשכול לשעבר. 

בדומה לו - יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן, שצפוי לקבל מנין מנדטים, אם כמובן נמשיך וניצמד לסקרים, מנהל את מפלגתו באותה השיטה, הוא שקובע את המיקומים ואת המודחים. בכל הכנסות עד כה ריענן ליברמן את הרשימה בדמויות חדשות, כשהוא מדיח את מי שלא פעלו לפי שביעות רצונו לאורך הקדנציה. אם נתבונן בארבעת הח"כים הנוכחיים - רוברט אילטוב, סופה לנדבר, חמד עמאר ועודד פורר, היחסים שלהם עם היו"ר טובים ופוריים, כולם פעלתנים ונמרצים, כך שיתכן ולא נראה שינוי בהרכב הרשימה בארבעת המקומות הראשונים.

כך גם במפלגת 'כולנו', מי שקובע את הרשימה, הוא יו"ר התנועה משה כחלון, שעל פי הסקרים צפוי להיפרד מכמה ח"כים, ואולי גם באמצעות הכללת אישים חדשים מרתקים יותר מהנוכחיים. מי שחשודים בעריקה למפלגת השלטון - 'הליכוד', הם שר השיכון יואב גלנט, שמרבה בחודשים האחרונים להימצא באירועים פוליטיים המזוהים עם 'הליכוד' ומי שמסתמן כמועמד מטעמה לתפקיד שר הביטחון כאלוף במיל' וכן שר הכלכלה אלי כהן, שגם הוא נתפס בעדשה, כשהוא מבלה עם ליכודניקים מובהקים.  

נחזור לשיטת הפריימריז, בה משתמשים גם ב'בית היהודי', שם צפוי נפתלי בנט לנצח בוודאות כל מועמד שיתמודד מולו בפריימריז (מלבד איילת שקד, שהצהירה שלא תתמודד מולו). לאחרונה דווח כי בנט מבקש לשנות את שיטת הפריימריז ולקבוע שיריונים מסוימים ליושב ראש, כך שאין ספק כי נראה בכנסת הבאה פנים חדשות ברשימה הדתית לאומית, כאשר שאלת השאלות היא, האם 'הבית היהודי' יצליח להתרומם לכל הפחות למספר דו ספרתי, או שמא יתרסק עוד יותר באמצעות הקמפיין המאסיבי של נתניהו שישתה להם את קולות הימין, כפי שאירע ביישורת האחרונה של הבחירות הקודמות.

ומה קורה במפלגות החרדיות? ש"ס מאז היווסדה ריעננה בכל מערכת בחירות את רשימתה. מי שכבר הודיע באמצע הקדנציה, כי זו האחרונה שלו - הוא הח"כ יצחק ועקנין. מי שבוודאות יקודמו למקומות ריאליים כדי להבטיח את מקומם, הם ינון אזולאי ומיכאל מלכיאלי - המקורבים ביותר כיום ליו"ר התנועה.

ב'יהדות התורה' מדובר על שינויים מהותיים ברשימת 'דגל התורה', כאשר כמה מנציגיהם בעירייה עולים כמועמדים פוטנציאלים לשמש כחברי כנסת, בהם ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן וסגר"ע ירושלים לשעבר יצחק פינדרוס.

ב'אגודת ישראל' נראה כי מי שבוודאי יוחלף, הוא חבר הכנסת מנחם אליעזר מוזס, כאשר שניים מתמודדים על המשבצת הויז'ניצאית - השלישית ברשימה, בהם יועצו של סגן השר ליצמן - יעקב טסלר וכן שלמה רוזנשטיין - ח"מ עיריית ירושלים לשעבר.

כך או כך, נכונים לנו 105 ימים מרתקים, עמוסים במפצים והתרחשויות מפתיעות עד ליום המכריע - ד' ניסן תשע"ט.

בחירות 2019 חברי כנסת פריימריז בחירות מוקדמות בחירות לכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד