י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חידת גנץ • פרויקט מיוחד

מאיים על ביבי; עם חצי מיליון מצביעים - עוד לפני שפתח את פיו

חידת הבחירות: בני גנץ, רב אלוף במילואים וטירון בזירה הפוליטית • 'בחדרי חרדים' עם קווים לדמותו האפלולית משהו של הרמטכ"ל ה-20, שזוכה לשיעורי תמיכה יוצאי דופן בסקרים, אך הופך לכאב הראש הגדול של יושבי בלפור - עוד לפני שפתח את פיו • פרויקט מיוחד מאת יוסי אסולין

מאיים על ביבי; עם חצי מיליון מצביעים - עוד לפני שפתח את פיו
הדמות הדומיננטית של מערכת הבחירות. גנץ צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מערכת הבחירות של שנת 2019 שהוכרזה בראשית השבוע - צפויה להיות המערכת הסוערת והיצרית ביותר שידעה הפוליטיקה בכל העשורים האחרונים.

ברקע: שלושת תיקי נתניהו שנמצאים במוקד סדר היום מזה חודשים ארוכים - אבל לא רק להם תהיה השפעה מכרעת על יצריות הבחירות, אלא גם לשחקנים הפוליטיים החדשים שמצטרפים לראשונה לזירה הפוליטית.

בני גנץ, עדינה בר שלום וגבי אשכנזי, הם רק חלק מבנק השמות החדשים של הטירונים הפוליטיים שעשויים לככב במערכת הבחירות הקרובות.

לצד הדמויות החדשות, מצטרפות גם דמויות חדשות-ישנות: רה"מ לשעבר אהוד ברק, שר החינוך לשעבר גדעון סער, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון ועוד.

כמו כן, אבי גבאי ותמר זנדברג, שהדיחו את קודמיהם בתפקיד - בוז'י הרצוג וזהבה גלאון, מביאים גם הם כוח חדש ושונה למערכת הפוליטית, כאשר במהלך הקדנציה האחרונה הם כבשו בסערה את כס ראשות מפלגות השמאל - המחנ"צ ומרצ. 

אל כל הדמויות הללו יש לצרף את ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שבוחרת לצאת לדרך עצמאית ומנסה להמציא את עצמה מחדש - לאחר שהייתה במשך שנים חברה במפלגתו של ליברמן, והסקרים מנבאים לה בין ארבעה לשמונה מנדטים.

כך שנזכה להרבה פנים חדשות ומחודשות שיאתגרו את מערכת הבחירות הקרובה ויהפכו אותה ללוהטת מתמיד.

'בחדרי חרדים' יוצא בסדרת כתבות שמטרתן להתחקות אחר השפעתן של הדמויות המרכזיות והמרעננות שיובילו את מערכת הבחירות הקרובה. הדמות הראשונה: בני גנץ.

בני גנץ, הרמטכ"ל ה-20 של מדינת ישראל

רא"ל בני גנץ, הרמטכ"ל ה-20 של מדינת ישראל, הוא ללא ספק הפתעת הבחירות בה"א הידיעה של 2019. יהיו שיאמרו ה"יאיר לפיד" של הבחירות הנוכחיות. 

סקרים מעודכנים נותנים לו לא פחות מ-16 מנדטים, ובתרגום למצביעים - מדובר על יותר מחצי מיליון קולות. ומסקר לסקר מצבו רק הולך ונעשה טוב יותר.

דומה כי הריח המשכר של שחקן חדש במערכת הפוליטית, "חדש מהניילונים", כנראה עושה משהו לחלקים נרחבים בציבור הישראלי, שמתאכזבים שוב ושוב מבחירותיהם ושמים את יהבם בכוכב החדש, בתקווה שאולי הפעם יתברכו במנהיג התואם את רצונם. 

אבל כנראה שזו לא רק עטיפת ה"חדש", אזרחי ישראל זקוקים לביטחון כמו אוויר לנשימה. הזירה הדרומית מופקרת שוב ושוב לידי החמאס.

רק לפני פחות משלושה חודשים מצאו תושבי הדרום את עצמם תחת מתקפת טילים אימתנית של כ-500 טילים שנורו עליהם בתוך יממה בלבד.

בצפון החיזבאללה חופר מנהרות טרור התקפיות, ולמרות מבצע "מגן צפוני", הדבר מותיר את תושבי הצפון מתוחים ודאוגים. ובקיצור, הביטחון הוא בהחלט בראש רשימת סדרי העדיפויות של הבוחרים.

אמנם ישנם לא מעט גנרלים במערכת הפוליטית (ברק, יעלון, גלנט ועוד י.א). אולם גנץ הוא היחיד העונה להגדרה "שניים במחיר אחד" - גם גנרל בדרגת רא"ל וגם טרי ו"חדש מהניילונים".

וזה כאמור יכול להסביר את המספר המדהים של המנדטים שמקבל גנץ בסקרים - עוד לפני שהודיע על הקמת מפלגה ולפני שפתח את הפה והביע את דעותיו בעניינים השונים שעל סדר היום.

למרות שגנץ מחוזר ע"י כל המפלגות הגדולות - מהליכוד ועד המחנ"צ - כאשר רק לפני שעה קלה דווח כי אבי גבאי הציע לו את ראשות המחנ"צ על מגש של כסף וזה סירב להצעה, הוא עדיין שומר בחשאיות ובקנאיות השמורים לאנשי השב"כ את דעותיו האישיות.

הדיווח הנ"ל מצטרף לדיווח נוסף על הצעה מכובדת שקיבל גנץ מנתניהו - לשמש בתפקיד שר החוץ, בתמורה להצטרפותו לליכוד - מה שמלמד על הדאגה והלחץ הרב שמעורר הרמטכ"ל לשעבר אצל יושבי הבית ברחוב בלפור.

גנץ אף נפגש עם יאיר לפיד, אולם לא ידוע מה עלה בגורל אותה פגישה. מה שכן ידוע הוא שלפיד לא מוכן לוותר על המקום הראשון בשום קונסטלציה; אולם קל לשער שככל הנראה הוצע לו שריון מקום בכיר ביש עתיד.

אז האם גנץ מהווה איום אמיתי על נתניהו? קשה לדעת. אולם זה לא מופרך. כבר היום סקרים מראים כי חיבור שלו עם לפיד מביא לתחרות צמודה מול נתניהו (29-26 לטובת נתניהו י.א).

האם היציאה של גנץ מאלמוניותו תועיל לו? קשה לדעת. גנץ הוא אמנם רב אלוף במילואים, אך בסה"כ טירון בזירה הפוליטית. הכל תלוי בהתנהלות שלו.

עם עבודה טובה, מצע פוליטי נכון והתנהלות תקשורתית נבונה - יש לגנץ הסיכויים להוביל את מחנה המרכז-שמאל ולהוות אלטרנטיבה אמתית לנתניהו.

כעת, כשרכבת הבחירות כבר יצאה לדרך - אם הוא לא יפתח את פיו בקרוב, ככל הנראה שיעורי התמיכה בו רק ילכו וירדו.

בני גנץ בנימין נתניהו בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד