י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שאלת המקום הראשון > כל הזוויות

הדיונים על האחדות ב'יהדות התורה': הקשיים והמכשולים שבדרך

בחירות 2019 יצאו באופן רשמי לדרכן ובסיעות האשכנזיות מבקשים לסיים בהקדם האפשרי את ההסכם על ריצה משותפת. אלא שבדרך נערמים קשיים מסוימים שסביר להניח יבואו על פתרונם | כמו שאלת המקום הראשון, שעשוי להשפיע על תוצאה אי זוגית בבחירות • הזוויות והחששות

הדיונים על האחדות ב'יהדות התורה': הקשיים והמכשולים שבדרך
ליצמן, גפני, פרוש צילום: מרים אלסטר/יונתן זינדל/דוד כהן, פלאש 90

"אנחנו רוצים לסיים את העניין בימים הקרובים", זהו ציטוט שניתן לשמוע גם מבכירי 'דגל התורה' וגם מבכירי 'אגודת ישראל', שמתכוונים לשים מאחוריהם את המשקעים מהבחירות המוניציפליות מאחוריהם וללכת לאחדות מופגנת כבר בימים הקרובים, בכדי לא להיגרר למערכת בחירות מפולגת.

מאז הודעת ראשי הקואליציה על הקדמת הבחירות, עסוקים בכירי שתי המפלגות בעניין איחוד הרשימות, כאשר כולם מבינים כי הפעם יקיימו חלוקה שוויונית ביניהם, באופן של 50 - 50.

היום (חמישי) ייפגשו חברי הכנסת של 'דגל התורה', לישיבה בעניין, במשרדי התנועה בבני ברק, בכדי לדון בין הייתר גם בעניין איחוד הרשימות, כאשר ביום ראשון תתכנס גם הנהלת 'אגודת ישראל', שבראש סדר יומה אחדות הסיעות.

בסביבתו של ליצמן אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הוא מוכן לוותר גם על מקום הראשון, שכן מקומו ברשימה מובטח בין כה וכה, זאת ועוד שאין משמעות למקום הראשון במפלגה חרדית, שכן התפקידים מילא מתחלקים באופן יחסי.

הסאגה שעומדת כעת על השולחן, היא דווקא בחצרות הקטנות, שכן באם יקיימו רשימה שוויונית במסגרת ריצ'רץ', נציג בעלזא שמוצב האחרון ברשימת 'אגודת ישראל', עלול להידחק למקום בלתי ריאלי.

באם 'יהדות התורה' תקבל שישה מנדטים, אזי החלוקה תהיה שוויניות, של 3 חברים לכל צד. אולם העניין עלול להסתבך כאשר יקבלו 7 מנדטים ואז נכסים לפלונטר של נציג אחד יותר לטובת אחת מהסיעות. כאשר המקום הראשון יקבל גם את המקום השביעי - הוי אומר 4 ליטאים לעומת 3 חסידים. לכן מתעקשים בחצרות הקטנות, שלא לוותר ל'דגל' על המקום הראשון.

אופציה אחת שעולה על השולחן, היא חתימת הסכם רוטציה על המקום שביעי או על מקום אי זוגי אחר, אלא שיש מי שמתנגד לעניין, שכן לא ניתן לדעת כמה זמן תחזיק הממשלה ומי יודע אם הסכם הרוטציה ימומש.

האפשרות השנייה שעומדת על השולחן, הוא התחייבות של ארבעת החברים הראשונים ברשימה, שעלולים לכהן כשרים או סגני שרים, שיחתמו כי הם יתפטרו במסגרת החוק הנורבגי עם כניסתם לתפקיד, אלא שאין לאיש התחייבות שהם אכן יהיו בקואליציה הבאה.

כך או כך, במפלגה הליטאית ישנם קולות שאומרים ל'בחדרי חרדים', כי עדיף ללכת בנפרד, כאשר לטענתם, סיעה מאוחדת תקבל מקסימום חמישה מנדטים ובאם נתפלג, היהדות החרדית תוכל למקסם את כוחה הפוליטי בכנסת ה-21.

על פי התזה של אותם גורמים ב'דגל': בזמן של אחדות, ישנן קהילות שלא ירצו לתמוך בנציגים חסידים כאלה ואחרים ויש קהילות שלא ירצו לתמוך בנציגים ליטאים כאלה ואחרים, לכן אפשר ללכת באחדות אבל בנפרד תוך מטרה למקסם את הכוח החרדי.

יצוין, כי בתזה האחרונה יש הרבה מן האמת. שכן חסידים רבים מסתובבים עדיין ממורמרים ומסרבים לסלוח ל'דגל' על ריקודי הניצחון 6-3 מליל הבחירות בסיבוב הראשון בירושלים. רבים מהם נשבעו שלא ישלשו את האות ג' לקלפי בבחירות לכנסת, אם רצים יחד עם הליטאים. לדבריהם, הם פשוט לא מסוגלים לעשות זאת. לדידם, אם פילוג אז עד הסוף ובכל מחיר. 

לא ניתן לאמוד במספרים, כמה ממורמרים כאלה מתהלכים ברחוב החרדי, אך בהחלט יתכן ונופתע לגלות כי 'יהדות התורה' ירדה בכוחה לחמישה מנדטים במקום שאך טבעי שתתחזק לפחות ל-7 בעקבות הריבוי הדמוגרפי.

יהדות התורה בחירות 2019 אחדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד