י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לאחר שהושפל לעיני האומה

הנקמה המתוקה של בנט ברה"מ נתניהו

אחרי שספג את השפלת חייו - בנט מכה בנתניהו בעוצמה ומודיע על היפרדות ממפלגת האם והקמת מפלגה חדשה שעשויה לגנוב קולות מהליכוד • טור פרשנות מאת יוסי אסולין

הנקמה המתוקה של בנט ברה"מ נתניהו
יונתן זינדל, פלאש 90

כ-40 יום חלפו מאז היום שבו נתניהו השפיל את בנט לעיני כל האומה.

40 יום בהם סחב בנט את המבוכה הגדולה, בדמות כניעה והתקפלות בפני הלחצים הכבירים שהפעיל נתניהו להישארותו בממשלה.

אולם דומה כי הערב - לא משנה כיצד יסתיים המהלך הדרמטי של הקמת מפלגת הימין החדשה - בנט השיב לנתניהו כגמולו והצליח לתפוס אותו לא מוכן.

שר החינוך ניצל את העובדה שראש הממשלה עושה את ביקורו בברזיל, ודווקא כשהוא רחוק רחוק - הוא מכה בו ללא רחם, ומנצל את העובדה שעדיין שבת בברזיל ורה"מ מנוטרל.

וכך צולה בנט את נתניהו על הגריל:

מצד אחד, נתניהו החילוני רואה מרחוק את כל ההתפתחויות - ויש לשער שהוא הראשון שרץ להאזין לשידור החי ממסיבת העיתונאים הדרמטית.

ומצד שני, נתניהו הממלכתי, זה שמקפיד לא להוציא הודעות רשמיות במוצ"ש, רואה בעיניים כלות איך בנט הולך לו על הראש ותוקף אותו לעיני כל האומה והוא נאלץ לסכור את פיו ולספוג.

במופע מצועצע במיוחד, במהלכו נאמו בנט ושקד לסירוגין במה שנראה יותר כמו מסיבת סוף שנה בתיכון, הסביר בנט מדוע הבית היהודי אינה רלוונטית עוד.

"איבדנו את כוחנו להשפיע", אמר, "נתניהו הבין שהציונות הדתית יושבת בכיס שלו". בנט הוסיף לעקוץ את נתניהו: "רק לפני כמה שבועות הוא הסביר שאנחנו במצב חירום לאומי, שאסור לצאת לבחירות".

"ארבעה שבועות אחר כך, כשראש הממשלה החליט שהבחירות כדאיות לו, הוא שכח את נאום הדם היזע והדמעות והלך לבחירות. איבדנו את היכולת להשפיע השפעה מהותית", הוסיף השר הפגוע, והודיע על הקמת מפלגה חדשה, "הימין החדש" שמה. כביכול הייתה נקמה על ההשפלה שהעביר אותו רה"מ.

אולם יש לשער כי מה שספג בנט לעיני האומה היה רק תמצית ממה שספג בחדרי חדרים ובישיבות הקבינט הסגורות מצד רה"מ.

את הרמז לכך ניתן לשמוע בטרוניא שבדבריו, ולפיה נתניהו מנצל את חולשת הציבור הדת"לי, וזה מצדו נותר סלחן לבוס הגדול.

כך או כך, המהלך הזה של בנט ככל הנראה לא יוביל אותו לכס ראש הממשלה כבר בבחירות הבאות, אבל יש לו סיכוי לא רע לקרב אותו עוד צעד ענק לעבר הכסא המיוחל.

בנט מבין כי ריצה במפלגה מגזרית תמסגר אותו וכי אם הוא רוצה לפרוח אל מעבר ל-10/11 מנדטים שמנבאים לו הסקרים כבכל בחירות, הוא חייב לעשות משהו אחר - להתנתק ממפלגת האם.

מבחינתו (ומבחינת שקד שותפתו) מדובר בהימור על כל הקופה. זה או שהוא מצליח ללכד קהל גדול של מצביעים סביבו, לעשות עבודת שטח ולהפתיע בקלפי - תוך שהמפסיד העיקרי הוא רה"מ נתניהו - או שהוא יוצא חלש יותר ממה שהיה קודם לכן ושוב סופג השפלה קשה אף יותר.

זה אמנם לא מהלך שבנט לא חשב עליו במערכות בחירות קודמות, אולם נראה כי הערב הפור נפל. צריך לא מעט אומץ מצדו כדי לצאת למהלך שכזה.

מה גרם לבנט דווקא עכשיו לצאת למהלך מסוכן שכזה? את התשובה הוא סיפק בעצמו: "איבוד היכולת של הבית היהודי להשפיע". 

בנוסף, הקמת מפלגה חדשה, למשל, תחלץ אותו מהתסבוכת ומהמחלוקות הפנימיות עם "האיחוד הלאומי - תקומה" של השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ'. 

הקמת מפלגה שאינה מוגדרת דתית ואינה נחשבת למגזרית, תאפשר לו, אולי, לשבור את תקרת שנים-עשר המנדטים ולחזק את תדמיתו כראש ממשלה אלטרנטיבי ביום שאחרי נתניהו.

הקמת מפלגה חדשה תסיר את החשש שנתניהו ישתה לו את המנדטים, כפי שכבר עשה לו בבחירות האחרונות וצימק את מפלגתו ל-8 מנדטים.

סוף כל סוף, נתניהו ובעיקר גברת נתניהו סוגרים את הדלת בפני בנט ושקד. וזו הדרך שלהם להגיע ללב הימין ואולי להתאחד מאוחר יותר עם המפלגה שכל כך היו רוצים להיות חלק ממנה - הליכוד.

בנט בוודאי לקח בחשבון גם את חקירות נתניהו ואת ההכרעה בהן, שתגיע במוקדם או במאוחר, והוא מתכונן ליום שאחרי.

ומי צריך לחשוש מהצעד הזה מלבד מנתניהו? שר הפנים שלו, אריה דרעי. שכן, כעת, משבנט עוזב את מפלגתו, חיבור בין סמוטריץ' ואריאל לבין אלי ישי - יכול לקרום עור וגידים. שלא לדבר על צירוף עצמה יהודית והח"כים הנותרים מהבית היהודי - לגוש אחד גדול.

יהיה זה צחוק הגורל אם אכן יוקם גוש כזה ויקבל מספר מנדטים רב יותר מזה של בנט. ימים יגידו.

נפתלי בנט איילת שקד הבית היהודי בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד