י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אבל עולמי

מציל מאות הילדים הלך לעולמו בגיל 108

בצרפת הלך לעולמו בשיבה טובה, יהודי שהציל מאות ילדים בשואה, כשהצליח בדרכים מתוחכמות להבריחם ולהצילם ממוות | ביקר בישראל לפני כחמש שנים וקיבל מדליית כבוד מהנשיא 

מציל מאות הילדים הלך לעולמו בגיל 108
נרות צילום: pixabay

צרפת - גיבור ההתנגדות לנאצים שהציל מאות ילדים יהודיים, נפטר בגיל 108.

אזרח צרפתי לוחם המחתרת הצרפתית, יהודי בשם ג'ורג' לואנז'ר, שהציל את חייהם של מאות ילדים יהודים במלחמת העולם השנייה, הלך לעולמו בגיל 108, כך דווח באתר הצרפתי AFP.

עוד דווח על דרך הצלת הילדים, הוא היה מבריח את הילדים בקבוצות קטנות מעבר לגבול הצרפתי-שוויצרי. את ההברחות הוא עשה בתחבולות שונות, בתחבולה אחת התלבשו ילדים כאבלים, והוביל אותם לבית קברות שהחומה של בית הקברות היתה בצד הצרפתי של הגבול, והיה מבריח אותם דרך בית הקברות, בעזרת סולם של הקברנים, היו "האבלים" מטפסים על הקיר ופונים אל הגבול במרחק מטרים ספורים בלבד. הוא זכה במדליית ההתנגדות ובלגיון הכבוד הצרפתי, על פועלו.

הוא נולד בשטרסבורג ב-1910, ב-1940, בעת ששירת בצבא הצרפתי, נלקח בשבי על ידי כוחות גרמניים ונשלח למחנה שבויי מלחמה בגרמניה.

בשל שערו הבלונדיני ועיניו הכחולות לא חשדו שוביו כי הוא יהודי והוא הצליח להימלט, לחזור לצרפת ולהצטרף למחתרת ההתנגדות לצבא הנאצי.

בראיון שפורסם מוקדם יותר השנה, הוא סיפר כי הוא לימד את הילדים לרוץ, ואז הלך איתם לשחק בכדור ליד הגבול, "זרקתי את הכדור מאה מטרים לכיוון הגבול השוויצרי ואמרתי לילדים לרוץ ולקחת את הכדור. הם רצו אחרי הכדור וככה הם חצו את הגבול", אמר למגזין "טאבלט".

"אחר כך עזבו האיטלקים את צרפת והגרמנים נכנסו, זה הפך להיות מסוכן לשחק בכדור עם הילדים ככה, עם הגרמנים לא שיחקנו במשחקים האלה", אמר.

בחייו פרסם לואנז'ר שני ספרים על ההתנגדות היהודית בצרפת. לאחר שהסתיימה השואה עבר להתגורר עם משפחתו בפריז בירת צרפת. לפני 23 שנים, ב-1995 נפטרה רעייתו פלור. בנו הצעיר נפטר לפני שנה, הותיר אחריו את בנו הבכור המתגורר כיום בסין ושני נכדים.

לפני כחמש שנים בהיותו כבר בן 102, ביקר  ג'ורג' לואנז'ר בישראל. במהלך ביקורו זכה לכבדו ויקר, כאשר בין הייתר קיבל מידי הנשיא דאז שמעון פרס ז"ל, מדליית הכבוד של OSE, על הצלתם.

יהי זכרו ברוך.

שואה ניצול שואה מציל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד