י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בשל הדיווח ב'בחדרי'

פרסום ראשון: דרעי מתריע - "יעורר סערה"

בעקבות הדיווח באתר 'בחדרי חרדים' על חשש כבד מהריסת בית העלמין היהודי בליטא, פנה השר אריה דרעי למנכ"ל משרד החוץ כדי למנוע את החרפה

פרסום ראשון: דרעי מתריע - "יעורר סערה"
מרכז הספורט בליטא צילום: באדיבות משפחת פריד

בעקבות הפרסום ב'בחדרי חרדים' על חשש כבד בליטא מהריסת בית העלמין היהודי ב'ירושלים של ליטא', בו טמון בעל ה'חיי אדם', והפיכתו לארמון קונצרטים וספורט - שר הפנים אריה דרעי פונה בדחיפות למנכ"ל משרד החוץ כדי למנוע זאת.

במכתב ששיגר יו"ר ש"ס השר אריה דרעי למנכ"ל משרד החוץ יובל רותם הוא כותב כי, "חילול בית העלמין בכלל הינו צעד הפוגע פגיעה אנושה בכבוד המת, וללא ספק חילול מקום מקודש זה עלול לעורר סערה גם בקרב יהודי העולם מוקירי זכרו".

דרעי מבקש את עזרתו של משרד החוץ כדי למנוע את המהלך שלדבריו צריך לקדם את החלטת הממשלה בנוגע למעמדם של בתי עלמין יהודים ברחבי העולם.

כזכור, 'בחדרי חרדים' דיווח כי, רבנים ועסקנים מברוקלין מנהלים מאבק מול הרשויות בליטא, בנסיון למנוע חילול והרס של בית קברות יהודי היסטורי מהמאה ה -16 בליטא, תוך שיפוץ מתוכנן של בניין רעוע על גבי שטח בית הקברות.

הממשלה הליטאית שואפת להחזיר את ארמון הקונצרטים והספורט שננטש מזמן לפעילות, ובכוונתה להשתמש בשטח בית הקברות היהודי "סניפיסקס" בוילנא, שם טמונים צדיקים וקדושי עליון באזור שנקרא פעם "ירושלים של ליטא".

על פי הדיווח ב'דיילי ניוז', המתנגדים הם עסקנים חרדים מברוקלין, שפנו לממשל טראמפ, וביקשו מהם להפעיל לחץ על ממשלת ליטא, כדי שזו תבטל את תכנית השיפוץ.

"מעשה כזה זה יכול לאיים על שלמותו של כל בית קברות בעולם", אמר ברנרד פריישמן מברוקלין, ל'דיילי ניוז', שהגיש תביעה פדרלית נגד הוועדה האמריקנית לשימור מורשת אמריקה בחו"ל, כדי שהם יטפלו באיום על בית הקברות, "אם ממשלה יכולה להמשיך ולחלל בית קברות בצורה כה ברורה, מה ימנע מממשלות אחרות לנקוט בפעולות דומות?", הוסיף פריישמן.

פריישמן, פרופסור לפיזיקה במכון הטכנולוגי של ניו יורק, טוען שהוועדה הפדרלית "לא פעלה" כדי להגן על האתר, וכי חוסר המעש שלה צריך להדאיג "כל אמריקאי".


צילום: באדיבות משפחת פריד

"מעולם לא היה יותר תשומת לב לבית הקברות מאשר תחת ממשל טראמפ", אמר יו"ר הוועדה פול פקר, שביקר בליטא פעמיים בחצי השנה האחרונה. והעסקנים לוחצים על הממשל לא לוותר לליטאים.

בית הקברות קיים למעלה מ -600 שנה, כשהבירה הליטאית וילנה הייתה מרכז התרבות היהודית באירופה. במתחם קבורים שרידים של עשרות אלפי יהודים, על פי ההיסטוריונים.

במהלך מלחמת העולם השנייה, בית הקברות נשלט על ידי הנאצים. מאוחר יותר, השליטה עברה לידי ברית המועצות, ובשלב מסוים הוסרו מצבות מהמקום והועברו לבנייה.
וב -1972 בנו אנשי הקרמלין "מרכז ספורט" במרכז בית הקברות, ובהמשך הפך למבנה שננטש כבר שנים.

פקידי הממשלה הליטאית מבקשים להפוך אותו למרכז קונצרטים וכנסים, אך ראשי הקהילה היהודית, מאמינים כי השיפוץ יחייב חפירת שרידים של אלפי הקבורים.

בנוסף טוענים העסקנים, שהמרכז החדש יביא אלפי אנשים לחלל את האתר הקדוש על ידי הגעתם למרכז הספורט, כשהמבקרים יפגשו על שטח בית הקברות, ויעשו שם קומזיצים ושאר מרעין בישין.

אחד מהפעילים הבולטים הוא תושב ברוקלין, דב פריד בן 72, שנאבק למען המקום בקטע אישי, "אבא שלי מווילנה" אמר. "אם זה יעבור ויכולים לחלל את בית הקברות, אז כבר לא יהיה בית קברות בטוח".
"זה כמו שדיוויד נלחם בגוליית", הוסיף.

בבית העלמין טמון הרב אברהם דנציג, מחבר הספר "חיי אדם". "זה לא רק עניין יהודי", אמר פרישמן, "זו סוגייה של זכויות אדם".

אריה דרעי ליטא חיי אדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד