י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אב"ד אמסטרדם הוחזר: "לא התנצלתי" • ראיון ראשון

"אומרים בשמי שאני חוזר ומתחרט על ההצהרה שחתמתי - זה שקר וכזב" • אז למה באמת החליטו ראשי הקהילה להחזירו לתפקיד? • הרב אריה רלב"ג בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים'

הגאון רבי אריה רלב"ג, גאב"ד אמסטרדם
הגאון רבי אריה רלב"ג, גאב"ד אמסטרדם



לפני כשבוע וחצי השהו מנהלי הקהילה האורתודוקסית בהולנד את הרב אריה רלב"ג, רב הקהילה ורבה הראשי של אמסטרדם, בשל פרסום 'דעת תורה'.

הרב רלב"ג חתם על פסק הלכה, לפיו הקהילה ה'גאה' סובלת ממחלה ועל הרשויות להעניק להם טיפול רפואי.

בראיונות לכלי התקשורת, הודיע נשיא הקהילה האורתודוקסית רוני אייזמן כי הרב הושהה מתפקידו עד לבירור העניין. "הקהילה מתנצלת בפני כל מי שנפגע מפסק ההלכה. הקהילה מקדמת בברכה כל יהודי ללא הבדל להעדפותיו".

עוד בנושא:
סערה בהולנד • רב הקהילה הושעה מתפקידו • הסיבה: פרסום דעת תורה

לאחר לחצים כבדים מצד רבנים ועסקנים בכל רחבי העולם, קיבלו ראשי הקהילה את התחושה שבפיטור רבם בגין חתימה על מסמך 'דעת תורה', כבר לא תוצג הקהילה בעיני העולם כקהילה אורתודוקסית.

אך הגאון רבי אריה רלב"ג, גאב"ד אמסטרדם, עמד איתן בהשקפת התורה על ההצהרה שחתם באמריקה יחד עם גדולי ראשי הישיבות והרבנים, ולא חזר בו כלל מחתימתו והצהרתו נגד ה"גאים".

במהלך השבוע ערך הרב רלב"ג פגישות עם אנשי הקהילה, במהלכן הצהיר שוב ושוב שאין לו מה לחזור מההצהרה שהיא מעיקרי הדת, ופסק ההלכה שייך לכל עיר ועיר כולל אמסטרדם.

הוא הוסיף שכמובן אין לו שנאה אישית נגד אותם נכשלים, וצריך לקרבם ולרחם עליהם, כמו על כל יהודי.

"הלכה לא משקפת"

לדברי גורם באירופה, אנשי הקהילה מיהרו להתנצל בפני החילונים שבקהילה, כאילו הם עומדים בתוקפם והרב מתפשר בעניין. בכדי להחניף לחילונים שבקהילה, הצהירו כאילו הרב חזר בדברים מסויימים וחוזר ומתנצל על חתימתו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הדברים שפורסמו בשם הרב אינם נכונים, והרב רלב"ג לא שינה דעתו והשקפתו בעניין. הוא אף כתב הצהרה חד משמעית בנושא. גם אגודת ישראל באמריקה פירסמו מכתב הבהרה לקהילה, ובה תמיכה ברב המושהה.

לבסוף הרב רלב"ג הוחזר למשרתו, זאת לאחר הלחץ הכבד שהופעל מכל הצדדים על אנשי הקהילה שהבינו שכדי להשאר במחנה האורתודוקסי יצטרכו לרדת מהעץ, ובכדי להציל את פניהם מבושה דיווחו כאילו הרב חזר בו מחלק מהדברים, וכאילו מה שחתם לא שייך לאמסטרדם.

הגאון רבי אריה רלב"ג הבהיר בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים': "מה שאומרים בשמי שאני חוזר ומתחרט מההצהרה שחתמתי הרי זה שקר וכזב. אני לא חוזר בי מאומה מההצרה שחתמתי וגם לא הסרתי את שמי וחתימתי מההצהרה שעדיין מופיעה בקול קורא.

"גם לא הצהרתי אף פעם שהצהרה אינה משקפת את דעת הקהילה כולה, כמו שאומרים דברי סילוף בשמי. אדרבה, ההצהרה משקפת את דעת תורתינו הק' ולא תסור ממנו ימין ושמאל, לכן אני עומד איתן בהצהרתי, וכן צריך לשקף באמת את דעת והשקפת שומר תורה ומצוות מכיוון שהיא ומעיקרי הדת שאין לשנותה, וזה שייך לכל עיר ומדינה וכל זמן ותקופה וחלה על כל העולם כולו כולל אמסטרדם, ההלכה היא אחת בכל העולם. רק חבל שהלכה זו אינה משקפת את דעתם של אנשים מסויימים של הקהילה.

"על עצם הענין אין לי מה להתנצל, אני רק מצר על סילוף הצהרתי, שהתקשורת החילונית והמקומית ושונאי תורתינו הק' תלו בי בוקי סריקי והסיטו אנשים נגד הדת וגרמו לצערן של אנשים על דברים שלא אמרתי".

לפניכם מסמכים שמראים את ההיפך ממה שפירסם נשיא הקהילה האורתודוקסית רוני אייזמן.

הצהרת הגאון רבי אריה רלב"ג לחברי הקהילה



מכתב תמיכה של אגודת ישראל באמריקה ברב רלב"ג

מכתב מסגן נשיא אגודת ישראל בארה"ב, הרב חיים דוד צוויבל

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד