י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"פותחים שער": הנדיבים פתחו את הלב להצלת הישיבה

המקום: מלון דייויד אינטרקונטיננטל, תל אביב, הזמן: יום חמישי בערב, האירוע: דינר להקמת מבנה של קבע לישיבת 'שערי יצחק בבית חלקיה', המשתתפים: מאות תומכי וידידי הישיבה, רבנים ואישי ציבור, התוצאה: מיליוני שקלים שנאספו במהלך הערב, והבטחת המשך קיומה של הישיבה

"פותחים שער": הנדיבים פתחו את הלב להצלת הישיבה
הרבנים בשולחן הכבוד צילום: נתי אלבר

סיפוק רב בישיבת 'שערי יצחק' בבית חלקיה בעקבות ההצלחה הכבירה של הדינר המיוחד "פותחים שער" להקמת מבנה של קבע עבור הישיבה.

עוד לפני שנסקר את האירוע המיוחד שהסתיים, כאמור, בהצלחה אדירה, נעניק קצת רקע על הישיבה, חזונה והסיבה שבגללה הדינר המדובר היה למעשה מהלך נחוץ למען המשך קיומה של הישיבה. פשוטו כמשמעו.

רקע

ישיבת 'שערי יצחק' השוכנת במושב בית חלקיה, הוקמה במטרה להציל בחורי חמד רגע לפני שהם נפלטים מחוץ למסגרת הישיבתית לעברי פי פחת. הישיבה הפכה כבר בשנותיה הראשונות לבית גידול רוחני ואישיותי עבור עשרות בחורים שמצאו בה מקום מפלט לנפשם הסוערת.

גם בימים אלו ממשיכה הישיבה לקצור את פירות עמלה כשקול התורה של בחורי החמד נשמע בגאון בהיכל בעת המדרש בכל יום ובכל שעה.

לאחרונה החל מרחף סימן שאלה גדול על המשך קיומה של הישיבה, בדמות צו פינוי שהוצא ע"י בית המשפט למתחם הישיבה. ע"פ פסיקת בית המשפט, יש להרוס את כל המבנים המשמשים כמשכנה של הישיבה עד לתאריך ה15/5/2019. 

הפתרון הרלוונטי היחיד שעל הפרק הוא רכישת מגרש סמוך, העברה של חלק מהמבנים היבילים המשמשים את הישיבה כיום אליו, ובניה של קמפוס כולל או חלקי עבור הישיבה. מדובר כמובן בהוצאה כבדה במיוחד, הנאמדת בשלב זה במינימום חמישה מיליון שקלים, ואף למעלה מכך.

כדי להצליח לגייס את הסכום האסטרונומי, יצאה הישיבה בקמפיין תרומות חובק עולם, כאשר אירוע השיא התקיים ביום חמישי האחרון, י"ט בטבת, בדינר מיוחד תחת הכותרת 'פותחים שער'.

האירוע

הדינר התקיים במלון 'דייויד אינטרקונטיננטל' בתל אביב, ונטלו בו חלק רבנים, אישי ציבור ונדיבי עם.

כמו כן, אורחי הדינר נהנו מארוחת גורמה עשירה לצד תוכנית אומנותית בהשתתפותם של ענקי הזמר החסידי: המעבד ר' משה מונה רוזנבלום, בעל המנגן זאנוויל וינברג ומקהלת נרננה.

מנחה האירוע היה הרב שלמה רוזנשטיין, שקידם בברכה את הבאים ופתח את הערב בסקירה קצרה על הישיבה מזמן הקמת, עבור בחזונה החינוכי וכלה בתוכניות הרבות לעתיד. בהמשך עלו לבמה אורחי הכבוד הרבים, ביניהם: ראש ישיבת סלבודקא, הגאון הגדול רבי דב לנדאו. הרה"ג רבי ישראל אדלשטיין, בנו של ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין. הרב אברהם גרינבוים – ראש ישיבת 'נהורא' ויו"ר קרן וולפסון. הרה"ג רבי משה קלירס – רב שכונת המושבה הגרמנית בירושלים. הרה"ג רבי אהרן דב פרויינד – ראש כולל בית אבא. ראש המועצה האזורית נחל שורק - אלי אקסוזידו. חברי הכנסת: הרב משה גפני, הרב מיכאל מלכיאלי, הרב אורי מקלב, הרב יעקב אשר והרב אליעזר מוזס.

סביב השולחנות הערוכים בטוב טעם הסבו מאות ידידי ותומכי הישיבה, שהאזינו לנאומים הנרגשים ונהנו מביצועים מוזיקליים סוחפים ר' משה מונה רוזנבלום, בעל המנגן זאנוויל וינברג ומקהלת נרננה. בין לבין הוקרנו על המסכים דבריהם של תלמידי הישיבה ששיתפו באומץ רב ובכנות מרגשת את הסיפור האישי שלהם; כיצד רגע לפני שהם הידרדרו לתהום רוחנית ל"ע  הם עלו חזרה על דרך המלך בזכות הבשורה הגדולה של הישיבה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, נאם ממושכות באירוע והביע את הערכתו העצומה לישיבה ופועלה, שקמה למרות קשיים קיומיים רבים שליוו אותה בתחילת דרכה. "אני בא כדי להגיד לכם דבר אחד, הישיבה הזאת מצליחה, תמשיך להצליח ותקבל ממנו את מלוא הסיוע. זאת ישיבה ברמה גבוהה, זאת ישיבה שגדלים בה תלמידי חכמים גדולים, גדולי תורה, ואם מישהו מפקפק ביכולת של ראש הישיבה וצוות הישיבה להחזיק את המוסד הזה למרות הקשיים – באתי להגיד לכם: בעזרת השם תהיה סייעתא דשמיא בלתי רגילה ושמה של הישיבה ילך לפניה גם היום אבל בהמשך עוד יותר".

בהמשך דבריו ציטט הרב גפני מפרשת השבוע של השבוע שקדם לאירוע, פרשת 'ויחי', והאריך על המשמעות של "יששכר וזבולון". "יששכר הומשל לחמור גרם, שגם כשהולך לנוח לא פורק את המשא מעל גבו. יששכר אף פעם לא פורק מעליו את עול התורה. גם בבין הזמנים, גם במנוחה, הוא לא מתפרק מהעול שעליו. תלמיד ישיבה נשאר עם העול כל הזמן...זבולון, אם הוא תומך בו, הוא שותף מלא לענין הזה. מה שחשוב זה לזכור שגם מי שעובד כי הוא צריך להתפרנס צריך לזכור שהוא עושה את זה כדי לסייע לתלמידי חכמים"

הרב גפני ציין את הס"ד העל-טבעית של הכלכלה הישראלית שמצליחה לשגשג למרות המשברים העולמיים והאתגרים מבית. "הסיוע ללומדי התורה זה מה שמחזיק אותנו. זה דבר שאין לו אח ורע. בתחילת המשבר הכלכלי העולמי בסוף העשור הקודם ראשי המשק וצמרת משרד האוצר היו מצויים בחרדה אמיתית מפני מה שיתרחש. אני בתור יו"ר ועדת הכספים הבעתי ביטחון בכך שלא ניפגע ואמרתי את זה לשר שטייניץ. כשהוא שאל לפשר הביטחון שלי הסברתי לו שכל עוד המדינה מתקצבת ישיבות ותומכת בלומדי תורה – הכלכלה תפרח. ואנחנו רואים את זה בחוש. אני לא אומר את זה רק היום בתור חכמה למפרע, אמרתי את זה בזמן אמת".

הרב גפני פנה למשתתפי האירוע והפציר בהם: "יש לנו זכות גדולה להשתתף בערב הזה ולעזור למוסד המפואר הזה לעמוד על הרגליים. אני קורא לכם לקחת חלק בדבר החשוב הזה".

באמצע דבריו של הרב גפני נכנס לאולם ראש המועצה האזורית נחל שורק, אלי אקסוזידו, אשר עמד לימין הישיבה למן רגע הקמתה וסייע לה בכל הדרכים והמהמורות שנקרו בדרכה. באופן חריג קטע הרב גפני את נאומו וקיבל את אקסוזידו בחמימות יוצאת דופן.

"קבלו את אלי אקסוזידו, ראש המועצה האזורית נחל שורק, במחיאות כפיים...אני אומר את האמת שאתה ראש מועצה אזורית מצוין", אמר הרב גפני והוסיף בחיוך: "השבוע העברתי לך כסף ואתה צריך לעזור להם...אתה תמיד עוזר".

אקסוזידו עצמו נאם אף הוא באירוע והעלה על נס את מוסדות התורה הרבים בתחומי המועצה בכלל ואת ישיבת 'שערי יצחק בפרט'. "מדינת ישראל צריכה להבין שכל ההצלחה תלויה בלימוד התורה. למוסדות התורה מגיע תקצוב לפחות, אם לא יותר, כמו המוסדות האחרים", אמר לקול תשואות הקהל.

יצוין כי במהלך הערב הוקרנו דברי ברכה מהשרים יואב גלנט, אלי כהן וגלעד ארדן, כמו גם מיו"ר הכנסת אדלשטיין. הם, כמו ח"כ הרב גפני, הדגישו את הגישה החיובית של ראש המועצה והפעילות שלו שנושאת פירות בשטח.

רגע השיא באירוע היה הקרנת סרטון מביקור של ראשי הישיבה בביתו של מרן ראש ישיבת פוניבז', הגאון הגדול רבי גרשון אדלשטיין. בסרטון נראה מרן הרב אדלשטיין יוצא מגדרו למען הישיבה וממליץ בחום לסייע ולתמוך בה ככל הניתן, תוך שהוא מדגיש כי כל הפעולות וההחלטות של צוות הישיבה נעשות לאחר התייעצות עמו. בהמשך נראה מרן הגר"ג כותב בעצמו צ'ק למען הענין החשוב.

יצוין כי בשל חולשה שתקפה אותו נבצר ממרן הגר"ג אדלשטיין להשתתף באירוע, אך הוא טרח וכתב מכתב ארוך בכתב ידו. המכתב הוקרא במהלך הערב ע"י בנו של הגר"ג ועשה רושם רב על המשתתפים.

לאחר מכן הגיע למקום ראש ישיבת סלבודקא, מרן הגאון רבי דב לנדאו שליט"א, שנרתם אף הוא להצלחת המגבית.

לקראת סיום האירוע, ובמקביל להתקדמות התוכנית האומנותית, החל שלב ההתרמה שבסיומו נאסף לטובת הישיבה סכום אדיר של כמה מיליוני שקלים, שלא יפורט במדוייק מחשש לעינא בישא.

ראשי ומנהלי הישיבה הודו בחום לתורמים וציינו כי המגבית נמשכת גם בימים אלו כדי לאפשר למי שנבצר ממנו להשתתף בערב המיוחד לקחת חלק בהבטחת המשך קיומה של הישיבה.

דינר ישיבה בית חלקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד