י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בשורה לעולם התורה

חוק הגמ"חים אושר: גפני נועץ בשר התורה

למרות שלא הושלם, מדובר בבשורה של ממש למגזר החרדי העושה שימוש רב בגמ"חים לכיסוי חובות והוצאות שונות, חוק עליו עמל ח"כ גפני שנים רבות, אושר הלילה במליאת הכנסת. ל'בחדרי חרדים' נודע כי יו"ר ועדת הכספים נועץ לפני שהעלה את החוק להצבעה, עם שר התורה 

גפני אצל הגר"ח קנייבסקי. צילום: יעקב כהן
גפני אצל הגר"ח קנייבסקי. צילום: יעקב כהן

בשורה ענקית לעולם התורה: לאחר שנים ארוכות של פעילות, בדיון לילי אישרה מליאת הכנסת את חוק הגמ"חים של חבר הכנסת משה גפני כהצעת החוק האחרונה של הכנסת ה-20.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי לפני העלת החוק להצבעה, נשאל שר התורה הגר"ח קנייבסקי, האם להעלות את החוק להצבעה, מאחר ולא הושלם במאת האחוזים, והכריע - להעלות את החוק, שכן אין לדעת מה יקרה בקדנציה הבאה וכך נעשה למרות שהחוק לא הוכן באופן סופי.

נציין כי החוק מסדיר את פעילות הגמ"חים במסגרת חוק המזומן וכן סולל את הדרך להסדרת מעמד הגמ"חים לעניין החוק לאיסור הלבנת הון, כאשר מסגרתן נקבעה במסגרת חוק הגמ"חים.

החקיקה הממשלתית שהובאה בתחילה לוועדת הכספים שונתה במהלך הדרך על ידי ועדת הכספים והיו"ר ח"כ משה גפני, על מנת להתאימה ככל הניתן לגמ"חים שהינם מוסדות חסד ללא מטרות רווח, המסייעים למאות אלפי אנשים והינם שונים לגמרי מהמוסדות הפיננסים, עליהם חל הפיקוח של רשות שוק ההון, שמפקחת בשגרה על גופים פיננסים הפועלים למטרות רווח ובאופן שונה לחלוטין.

במסגרת החוק נקבע, כי גמ"חים בהיקף פעילות 'מזערי' של עד מיליון שקלים פטורים מפיקוח, גמ"חים בסיסיים בהיקף פעילות של בין מיליון ל-8 מיליון שקלים יידרשו לרישיון בהיקף מסוים, 'גמ"חים מורחבים' בהיקף של מעל 8 מיליון שקלים, יהיו נתונים לדרישות רחבות יותר, על מנת לקבל רישיון וכן לחובות שונות, בין היתר גמ"ח כזה יפתח רק מצד חברה לתועלת הציבור או עמותה. גמ"ח בהיקף של מעל 3 מיליארד שקלים, ככל שיהיה כזה, יכנס תחת חוקי הבנקאות המלאים.

במסגרת מתן הרישיון לגמ"חים - קובע החוק תנאים שונים לעניין גמ"חים בסיסים ומורחבים. כך נקבע כי רישיון מורחב יקבלו רק עמותות או חברות לתועלת הציבור ואילו רישיון מזערי יוכל לקבל גם יחיד.

הגמ"חים ידרשו להון מזערי של 5% מסך כל הפיקדונות שברשותם, בהיקף של עד 5 מיליון שקלים. את ההון הדרוש לשם כך יוכלו הגמ"חים לגייס בתוך 5 שנים מיום פרסום החוק, כאשר בתום 3 שנים מתחילת החוק ידרשו הגמ"חים ל-50% מהסכום.

על הבנקים בהם מנוהלים חשבונות גמ"חים יהיה לוודא כי חברי הגמ"ח וגורמים המזרימים אליו כספים יהיו בעלי רקע נקי, כך לא יוכל אדם שעבר עבירות פליליות הנוגעות לתחום הפיננסי או שהוגש נגדו כתב אישום וטרם ניתן פסק דין חלוט, לכהן בתפקיד בכיר בגמ"ח.

רשות שוק ההון תפקח על הגמ"חים ולה תהייה הסמכות גם להטיל סנקציות, במסגרת זו ימונה המפקח על קופות הגמל במשרד האוצר לתפקיד המפקח על מוסדות לגמילות חסדים, כאשר שר האוצר רשאי למנות עובד אחר ממשרד האוצר לתפקיד. הגמ"חים שיפרו את הוראות החוק יהיו נתונים לסנקציות מנהליות ואף פליליות במקרים חמורים, כאשר נקבעה במסגרת החוק גם אחריות מצד נושאי משרה בגמ"ח. לעניין שלילת או השהיית רישיון נקבע כי במידה והמפקח מצא כי הפגם שנמצא ניתן לתיקון הוא יורה לגמ"ח לתקנו בטרם ישהה או ישלול רישיון.

במסגרת החוק נקבע כי המפקח ייתן רישיונות והיתרים ויפקח על פעילות המוסדות. במקביל תפעל ועדת מייעצת למפקח, הוועדה תהייה בת 5 חברים מתוכם יהיו 2 נציגים עם 'ניסיון וידע הנובע בעבודה מול מוסדות גמילות חסדים' והיתר יהיו מקרב שירות המדינה. אחד הנציגים יהיה משפטן. המפקח לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת, ובחלק מהמקרים בהתאם לקביעת שר האוצר ואישור ועדת הכספים יוכל לתת הוראות לגמ"חים. הוא גם ינהל מרשם של המוסדות.

בקרב כל גמ"ח יפעל דירקטוריון בעל שלושה חברים לפחות, בקרב גמ"ח בעל רישיון מורחב יפעל רואה חשבון מבקר שיפנה לגמ"ח לעניין הפרות ודיווח עליהן במקרה הצורך למפקח על הגמ"חים.

המפקח יוכל לברר תלונות של ציבור לקוחות הגמ"חים, במקרים בהם יפנו הלקוחות לערכאות, הם יתבררו בבתי דין במסגרת דין תורה.
במסגרת החוק נקבעה הוראת מעבר לשם הערכות מערכת הפיקוח והגמ"חים. עפ"י ההוראה החוק יכנס לתוקף 3 שנים מיום פרסומו ברשומות. עד תום תקופה זו יגיש כל גמ"ח שהחוק מחייב אותו בקשה לקבלת רישיון, והוא יהיה רשאי להמשיך לפעול עד להחלטה בבקשתו. בשנתיים הראשונות לאחר שהחוק יכנס לתוקף לא יוטל עיצום כספי על גמ"ח המפר לראשונה הוראה מהוראות החוק אלא ישלח לו התראה בכתב.

החוק מסדיר את פעילות הגמ"חים לעניין תקנות ה-CRS וה-FATCA וכן לעניין חוק השימוש במזומן, כאשר הגמ"חים יחשבו כמוסדות מורשים לעניין יישומם.

לצד כך קובע החוק גם מסגרת לעניין צו הלבנת הון, כאשר פרטי הצו סוכמו ברובם בין נציגי הגמ"חים לרשות להלבנת הון. מפאת קוצר הזמן, הממשלה הבאה תמשיך בקידום הצו, אך במסגרת חוק הגמ"חים נקבעה תקופת התחילה שתהייה זהה לכניסת החוק לתוקף וכן נקבע מסגרתו כאמור.

כאמור, החוק שצפוי להטיב עם עולם התורה בפרט, אושר הלילה על ידי 17 חברי כנסת, ללא מתנגדים, והיה זה החוק האחרון שחוקק בכנסת העשרים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר לפני ההצבעה, "אנחנו עומדים לאשר את הצעת החוק שעמלנו עליה קשות במשך תקופה ארוכה ואני מברך עליה. אני מבקש להזכיר שמדובר בהצעת חוק ממשלתית שתסדיר לראשונה את הגמ"חים בישראל".

חוק הגמחים משה גפני הגר"ח קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד