י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מחריד • המדינה הורסת בתי-כנסת - והבכירים מתעלמים

שני בתי כנסת בתל-אביב מככבים במכרז מינהל מקרקעי ישראל - ובאחד מהם כבר החלה מלאכת ההריסה • בין הנציגים שהוזמנו לדיון ו'הבריזו': המשרד לשירותי דת ומשרד הפנים

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ אמנון כהן, דנה אתמול (ד') בהצעה לסדר של חברי הכנסת אברהם מיכאלי, נינו אבסדזה וציפי חוטובלי, שעסקה בהריסת בית הכנסת "הר סיני" של העדה הגיאורגית בת"א. כמו כן דנה הועדה בהרס בית הכנסת "היכל הכהנים" בת"א.

בשני המקרים מדובר בבתי כנסת ותיקים שאחד מהם, "היכל הכהנים", נהרס כבר חלקית ואילו השני, "הר סיני", מועמד להריסה.

בפתח דבריו ציין ח"כ כהן כי על בית הכנסת "היכל הכהנים" הוצא מכרז של מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) ללא כל התייחסות לכך שעל גבי הקרקע עומד בית כנסת ותיק.

לדבריו, מדובר במכרז לא רגיש, לא נורמטיבי ולא אנושי. "אילו לא היו נרתמים אנשים הרגישים לזיכרונות הילדות שלהם, היה בית הכנסת נהרס מזמן".

לגבי בית הכנסת "הר סיני" ציין כהן כי מדובר בבית כנסת עתיק (הוקם בשנת 1926) של העדה הגיאורגית – עדה שורשית וציונית התורמת למדינת ישראל. "כיצד במדינת היהודים ששרדו פוגרומים, שחרפו את נפשם בברית המועצות הקומוניסטית, מוכנים יהודים להרוס בתי כנסת?" – תהה כהן, וציין כי מדינות העולם מקפידות לשמר בתי כנסת ובתי עלמין "ובמדינתנו דבר לא מעניין מלבד כסף?".

בהמשך הזכיר ח"כ כהן כי ועדת הפנים והגנת הסביבה חוקקה לאחרונה חוק מפורט המגן על עצים בוגרים ותהה כיצד ייתכן שעל עצים אנו מגנים ואילו על בתי כנסת אין שום הגנה. "המסקנה היא שבמדינת ישראל עצים חשובים יותר מבתי כנסת", אמר.

הצעת חוק נגד הריסת מבני דת

ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר סיעת ש"ס ומיוזמי הדיון, התפלא על כך ששיקולים נדל"ניים גוברים על שיקולי קדושה והזכיר כי אפילו בימי סטאלין, אלפי יהודי גיאורגיה, נשכבו על כבישים סמוכים לבתי כנסת שהיו תחת איום הריסה והגנו בחירוף נפש על בתי הכנסת. ח"כ מיכאלי ציין כי סיעת ש"ס הגישה הצעת חוק שאין להרוס מבנה דת אלא באישור שר הפנים והשר לשירותי דת.

עו"ד אריה כהן, בנו של מייסד בית הכנסת היכל הכהנים, ציין כי בית הכנסת קיים כבר 40 שנה ואמר כי "מינהל מקרקעי ישראל מתנהל בהפקרות מוחלטת בכל הנוגע למבני דת ואת ראש העיר ת"א, מר חולדאי, לא מעניינים בתי כנסת". ח"כ אמנון כהן הגיב ואמר כי הוא "מגנה את ראש העיר ת"א על חוסר רגישותו לבתי כנסת בתחום שיפוטו". עו"ד רותם גלעדי, המייצג את עמידר, אמר כי מדיניותה העקרונית של עמידר מתנגדת להריסת בתי כנסת. מר נאור ממר מהמועצה לשימור אתרים אמר כי יש לשמר אתרים קדושים וכי יש להם גם ערך היסטורי וחברתי.

ח"כ אורי מקלב אמר כי "אי שמירת בתי כנסת היא תופעה ישראלית. בתי כנסת הם ציבוריים ויש לקרוא לעיריית ת"א ולשלטון המקומי לדאוג להכריז על בתי הכנסת לשימור".

נושא לא-פחות חשוב שעלה בדיון היה היעדרותם של בעלי תפקידים ציבוריים שהוזמנו לדיון ולא הגיעו.

כך לדוגמה, נעדרו נציגים של משרד הפנים, משרד הדתות, מינהל מקרקעי ישראל, ועיריית ת"א.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד