י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בין הפטיש לסדן

האיש היחיד שיכול למוטט את שלטון נתניהו

האיש שיכריע את גורל תיקי נתניהו: ד"ר אביחי מנדלבליט - דמות לא פוליטית שתשפיע יותר מכל פוליטיקאי אחר על זהות מערכת הבחירות הקרובה ועשוי לזעזע את המדינה • קווים לדמותו של האיש - הלחצים מימין ומשמאל וההכרעה הגורלית שבדרך • פרויקט מיוחד מאת יוסי אסולין

האיש היחיד שיכול למוטט את שלטון נתניהו
מציאות אכזרית. מנדלבליט צילום: פלאש 90

אין בעולם, כנראה, בנאדם שמסוגל לשרוד במציאות האכזרית מנשוא בפניה ניצב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

רשות הבחירה וההכרעה אמנם נמצאת בידו, אולם אין באמת כל משמעות לבחירה שלו.

מנדלבליט נמצא בין הפטיש לסדן: אם רק יעז להגיש כתב אישום כנגד ראש הממשלה על בסיס המלצות המשטרה והפרקליטות, שמו יתנוסס בימין כמי שחבר לכוחות הרשע והשמאל על מנת להפיל את ממשלת הימין בראשות נתניהו.

לו רק ימצא נתיב מילוט יצירתי לנתניהו ויפטור אותו בלוליינות ובלהטוטנות בעבירות מינימליות שאין בהן כדי קלון - הרי שחמת השמאל תעמוד לו מנגד, וכלל לא בטוח שהוא יעדיף אותה. הוא שאמרנו: מציאות אכזרית.

בניגוד לפרקים הקודמים בהם עסקנו בדמויות פוליטיות, פרק זה יעסוק בדמות שאינה נחשבת לפוליטית, אולם יש לה את ההשפעה הדרמטית והמכרעת ביותר על מערכת הבחירות הקרובה. פרק רביעי - אביחי מנדלבליט.

-

צחוק הגורל

אביחי מנדלבליט הוא דוקטור למשפטים, אלוף במילואים ולשעבר הפרקליט הצבאי הראשי של צה"ל. משמש כיועץ המשפטי לממשלה מאז 2016. קודם לכן שימש כמזכיר הממשלה בממשלת נתניהו, כאשר בין השניים נשמרו יחסים טובים מאוד.

הטרגדיה של ביבי היא שדווקא האנשים שהוא נלחם למענם, הם שבסופו של דבר עשויים להפיל אותו.

קחו למשל את אלשיך, האיש שנתניהו נאבק למען מינויו והנחית אותו מזרועות השב"כ על מנת להבריא את המשטרה - למרות התנגדויות למינויו, ובסוף הוא הפך לאחד מאויביו המרים ביותר, כאשר נתניהו הקדיש ממיטב זמנו ומרצו כדי לתקוף אותו ואת המשטרה שתחת הנהגתו.

כמו אלשיך, גם מנדלבליט, האיש שנתניהו נלחם למען מינויו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ובכך סלל את דרכו לתפקיד שופט העליון, משאת חלומותיו - עשוי להיות דווקא זה שיקרא תיגר על שלטונו; ואולי, מי יודע, יחליט ביום מן הימים על הכנסתו מאחורי סורג ובריח. צחוק הגורל.

היחיד שיכול להפיל את ביבי

מה שמדהים זה שלמרות כל החשדות המצטברים מתיקי נתניהו, העם עדיין נותן לביבי את המנדט להנהגת המדינה ולא סומך על גורמי אכיפת החוק, בלשון המעטה, בחשבו שמדובר באכיפה סלקטיבית הנובעת מלחצים אדירים המופעלים כל העת על ידי התקשורת.

כל הסקרים מלמדים שנתניהו לוקח את ראשות הממשלה בהליכה בכל תרחיש אפשרי. הפיצולים במרכז-שמאל רק מחזקים את העובדה שאין שני לנתניהו במערכת הפוליטית. הפערים בין מפלגת הליכוד לרשימות הבאות אחריה רק הולכים וגדלים.

דומה כי אין היום דמות אחת בפוליטיקה שמצליחה ללחך את שולי גלימתו של נתניהו, המטאור הפוליטי. 

והדבר הזה רק מעצים את הקושי שבהכרעה: היועמ"ש יידרש להכריע האם להגיש כתב אישום נגד אחד מראשי הממשלה הפופולריים ביותר שקמו לישראל, ועוד בשיא פופולריותו.

מציאות אכזרית. מנדלבליט ונתניהו בימים טובים יותר​. (קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90)

עד כמה שזה נשמע מגוחך ואבסורדי - מבחינה פוליטית, מצבו של נתניהו טוב אף יותר ממצבו במערכת הבחירות הקודמות, למרות שאז לא היו תיקים במשטרה ובפרקליטות נגדו.

והיד עוד נטויה. עם קמפיין "אני מאשים" 2, שנפתח כבר ב"הצהרה הדרמטית" שלו בתחילת השבוע, לא מופרך שביבי גרד את ה-40 מנדטים, ויביא את כל הימין להצביע לו ביום הדין - כהצבעת מחאה גד התקשורת והשמאל.

נכון לרגע זה, הדמות היחידה שיכולה לשנות את התמונה בצורה מהותית ולהוות ה"גיים ציינג'ר" שיזעזע את המערכת הפוליטית ת"ק פרסה על ת"ק פרסה - זהו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הוא ואין בלתו.

הפרומו לגיהנום

אם לשפוט לפי ההודעות וההדלפות לתקשורת ולפי התבהלה שיצר נתניהו ב"הצהרה הדרמטית" שנשא, החלטת היועמ"ש עשויה להגיע עוד לפני שאזרחי ישראל יצאו לקלפיות.

מנדלבליט מעורה היטב בתקשורת ויודע בדיוק איזה עליהום מצפה לו. את הפרומו לגיהנום שיעבור הוא קיבל בדמות פעילי שמאל קיצוניים ומטורללים בהנהגת אלדד יניב ודומיו, שעקבו אחריו עד לסופר והטרידו אותו בעת שערך קניות לשבת.

בהזדמנות אחרת הם גילו אטימות נוראית והגיעו בעיצומה של השבת עד לבית הכנסת שלו, כדי להפריע לו באמצע אמירת קדיש על אמו.

שלא לדבר על הפגנות האלפים שמתקיימות במשך שבועות ארוכים במוצאי שבתות מול פתח ביתו ועל הקריאות נגדו "היועץ המשפחתי", "הסמרטוט של ביבי", וכדומה.

הפגנות מסיתות כנגד היועמ"ש. אלדד יניב. (קרדיט: מרים אלסטר, פלאש 90)

ברור שלא רוממות החוק בגרונם. ההוכחה: אם מנדלבליט רק יגיש כתב אישום נגד נתניהו הם יישאו אותו על כתפיהם וירקדו ברחובות העיר: "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו". אם צריך גם יציבו פסל שלו בכיכר העיר וישתחוו לו מידי יום.

ולא שבצד הימני העסק רגוע. כבר היום ישנן רמיזות מצד גורמים פוליטיים בליכוד, כמו למשל יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם, שאמר לאחרונה כי מנדלבליט "נכנע" לאווירה התקשורתית.

רק לאחרונה פורסם כי אלמונים השחיתו את קבר אביו של היועמ"ש מנדלבליט. הכיוונים נבדקים, אבל המציאות היא שמנדלבליט נמצא במערכת לחצים קיצונית שרק תלך ותגבר ככל שיתקרב מועד הגשת כתב האישום, או לחלופין - מועד הנסיגה מהמלצות המשטרה והפרקליטות.

אין ספק שלו מנדלבליט היה יודע מלכתחילה שתיכפה עליו מציאות מטורללת שכזו, שהוא לא היה לוקח את תפקיד היועץ המשפטי בעד שום הון שבעולם.

גם עכשיו הוא היה נותן כל אשר לאל ידו כדי להימלט מהבוקה ומבולקה המשפטית ובעיקר הציבורית בה הוא שרוי. גם אם הוא יודע שתפקיד כזה רק יקדם אותו לשופט עליון - היכן ששאף להיות כבר שנים ארוכות.

שנת 2019 מסתמנת כשנה הקשה ביותר עבור מנדלבליט ואולי הקשה ביותר בתולדות משרד היועץ המשפטי לממשלה. זה יהיה קשה ואכזרי, אבל במוקדם או במאוחר מנדלבליט יצטרך להטיל את הפצצה.

שלושת תיקי נתניהו 1000, 2000 ו-4000 כבר הוגשו לאחר שגובשו במשך חודשים ארוכים, עם המלצות מהמשטרה על כתב אישום והדלפות על מגמה דומה בפרקליטות. 

כעת נותר לשאול: האם מנדלבליט יגיש את מסקנותיו לפני הבחירות? האם ההמלצות יכללו כתב אישום על שוחד או "רק" על מרמה והפרת אמונים? האם במקרה של כתב אישום מנדלבליט יורה לנתניהו להתפטר? ימים יגידו.

> פרק ראשון - בני גנץ 

> פרק שני - גדעון סער 

> פרק שלישי - אהוד ברק 

אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו ראש הממשלה היועץ המשפטי לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד