י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חשש מזליגת הגזירה למדינות נוספות

החוק נותן את אותותיו: "יש מחסור בבשר טרי"

שבועיים לכניסתו לתוקף של חוק איסור השחיטה בבלגיה, רבה הראשי של המדינה מגלה כי קיים מחסור בבשר טרי והם נאלצים לשחוט ולייבא מבחוץ | הוא מגדיר את המצב כ"ענן שחור מעל יהודי המדינה" ומספר כי הוגש ערעור לביטול הגזירה | השגריר בישראל יזומן לשיחת הבהרה

החוק נותן את אותותיו: "יש מחסור בבשר טרי"
משחטה כשרה בפולין צילום: רויטרס

לאחר שחוק השחיטה נכנס לתוקף לפני שבועיים בשלושה אזורים בבלגיה, החרדים המרוכזים בעיר אנטוורפן כבר חווים על בשרם את החוסר בבשר כשר.

כפי שדיווח ב'בחדרי חרדים', חוק השחיטה היהודית נכנס לתוקף מתחילת השנה הלועזית 2019, והוא חל בין הייתר על מחוז פלנדריה של בלגיה, הכולל בתוכו גם את העיר אנטוורפן, בה מתגוררים עשרות אלפי חרדים.

החוק, שהתקבל בחודש יוני 2017, קובע שכל בעלי החיים צריכים לקבל זריקת הימום לפני השחיטה, הדרישה הגיעה מארגונים של בעלי חיים, דרישה זו אינה מותרת על פי ההלכה, מה שהופך את השחיטה הכשרה ללא חוקית.

מאז שהחוק עבר, הקהילה היהודית בבלגיה נלחמה נגדו, כמו גם פדרציות וארגונים שונים ברחבי אירופה, וכן בקונגרס היהודי העולמי, בטענה כי הוא מפר את חוקי האיחוד האירופי, את האמנה האירופית בדבר זכויות האדם והחוקה הבלגית, אך זה לא עזר והחוק נשאר שריר וקיים.

באזור נוסף בבלגיה המכונה אזור וולון עבר חוק דומה באותה שנה. חוק זה ייכנס לתוקף בחודש אוגוסט 2019. גם שם ניסו לערער בבית המשפט, אך ללא הצלחה.

כפי שחזינו בדיווח הקודם, הקהילה החרדית באנטוורפן אינה יודעת עדיין כיצד להתמודד עם המחסור.

בראיון שהעניק רבה הראשי של בלגיה, הרב אברהם גיגי ל-ynet ופורסם אתמול, הוא מספר כי "כבר יש מחסור בבשר טרי וכבר התחלנו לשחוט מחוץ לבלגיה. זו בעיה גדולה, וההחלטה הזו היא ענן שחור מעל יהודי המדינה בפרט ואירופה בכלל".

לדברי הרב, זו המדינה הראשונה בה יש ריכוז יהודי גדול שנאסרה בה השחיטה הכשרה: "עד היום השחיטה הייתה אסורה בארצות שאין הנן קהילות גדולות, בארצות הצפון, למשל", הוא אומר.

בראיון מסתייג הרב מהאפשרות שזהו מהלך אנטישמי וקובע כי ללא ספק החוק חוקק מטעמים הומניים. אך עם זאת הוא חושש כי הגזירה תתפשט למדינות נוספות, "אנחנו חוששים שכעת יאסרו את השחיטה הכשרה למשל באמסטרדם ופולין".

הרב גיגי מספר בראיון כי הם לא שוקטים על השמרים ופועלים עדיין לבטל את הגזירה, למרות שהיא כבר נכנסה לתקפה; "הגשנו ערעור לבית משפט לחוקה בבלגיה, ואנחנו מקווים שהוא יבטל את הגזרה כי היא נגד חופש הדת. אם חס וחלילה בית המשפט לחוקה לא יעזור לנו, נפנה לבית הדין הגדול לזכויות אדם באירופה, כי המלחמה היא לא של בלגיה בלבד, אלא של אירופה כולה".

על פי הדיווח ב-ynet, משרד החוץ בירושלים צפוי לזמן את שגריר בלגיה בישראל אוליבייה בל, לשיחת הבהרה, בעקבות החקיקה הנוכחית, ויביעו את חששם מגל חקיקה שבדרך שיפגעו בחופש הדת במדינה. כמו למשל איסור חוק ברית המילה שכבר עלה ונידון בארה"ב בכמה מדינות אירופאיות.

בלגיה שגריר בלגיה איסור השחיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד