י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הכל יתועד

הבוקר הושק: המצלמות ימנעו אלימות שוטרים?

לאחר ארבע שנים של הכנות, בשבועות האחרונים החלה פריסת מצלמות הגוף לשוטרים בעלות של למעלה משבעים מיליון ש"ח

הבוקר הושק: המצלמות ימנעו אלימות שוטרים?
שוטר עם מצלמה צילום: משטרת ישראל

בתום עבודת מטה מורכבת שנערכה בשנים האחרונות, פרוייקט מצלמות הגוף של משטרת ישראל יוצא לדרך. טרם השקת הפרוייקט בוצעו הכנות רבות ומקצועיות על ידי המשרד לביטחון הפנים וכלל אגפי משטרת ישראל.

הכנות אלו, שהחלו כבר בשנת בשנת 2016, כללו: מחקרים, למידה מהנעשה בעולם, מיפוי הצרכים הארגוניים והתאמתם מבחינה טכנולוגית, מבצעית ומשפטית, פיילוט מיוחד שבוצע בחמש יחידות משטרה ממנו הופקו לקחים בכל ההיבטים, הליך מכרזי שיצא לדרך בשנת 2017 ובסיומו נבחרה חברת "בינת תקשורת" לספק את מצלמות הגוף שנבחרו לשימוש משטרת ישראל, לרבות הציוד הנלווה ועוד.

בשלב הראשון, השוטרים שמצטיידים במצלמות, הינם שוטרי הסיור בניידות המשטרה והשיטור הרגלי, בהמשך יצויידו גם שוטרי היס"מ, בהדרגה. על פי התכנית, בתוך כשנה יצויידו 12 אלף שוטרים במצלמות הגוף. מתי מפעילים מצלמה? בכל מפגש עם האזרח. 

כבר בתקופת הפיילוט שהסתיים בתחילת שנת 2017, הפרוייקט זכה להצלחה גדולה. במחקר מלווה שבוצע בשעתו ושבדק את השפעת המצלמות על שוטרים ואזרחים, נמצא כי בתחנות שבהן הופעל הפיילוט, נרשמה ירידה של כ-35% בתלונות ציבור. עוד נמצא, כי מצלמות הגוף הן כלי משמעותי בשקיפות של פעילות המשטרה וכמעט כל השוטרים שהשתתפו בפיילוט העידו כי מצלמות הגוף היוו כלי משמעותי בריסון כלל המעורבים במפגשי שוטרים ואזרחים.

בטקס השקה מיוחד של פרוייקט מצלמות הגוף במשטרה שהתקיים היום במשטרת מחוז תל אביב, - המחוז הראשון ששוטריו מצטיידים במצלמות הגוף המשטרה, נחנך הפרוייקט רשמית. ההצטיידות וכניסת המצלמות לשימוש מבצעי של המשטרה במדורג בימים אלו, תתפרס על פי השנה הקרובה. בסיומה, תושלם הצטיידותם של כלל שוטרי הסיור, שוטרי התנועה, השיטור עירוני והשיטור רגלי במצלמות גוף אישיות - כמגיבים ראשוניים לקריאות האזרח ולמקרי פשיעה בכל רחבי הארץ. בשלב השני, מתוכננת גם הצטיידותם של מגזרים נוספים במשטרה, שפועלים פעמים רבות בצוותים גדולים יותר ומתעדים לעיתים קרובות יותר את פעילותם גם כיום.

טקס ההשקה של פריסת מצלמות הגוף במשטרה וכניסתם לשימוש, התקיים הבוקר (ראשון) במעמד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ממלא מקום מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, מפקד מחוז ת"א ניצב דוד ביתן, ראש אגף השיטור ניצב אלון לבבי, עשרות השוטרים הראשונים שהצטיידו במצלמות החדשות בתום הליך הטמעה והדרכה, קצינים ושוטרים שפעלו לקדם את הפרוייקט בציר המקצועי לאורך הדרך ואורחים נוספים.

"אני מוציא היום לדרך פרוייקט היסטורי ופורץ דרך בקנה מידה עולמי שהופך את משטרת ישראל לאחת המובילות בעולם" אמר השר לבטחון הפנים, גלעד ארדן. "שילוב היכולת המבצעית של המשטרה יחד עם תיעוד מדויק ושקוף של פעילות השוטר והממשק שלו עם האזרח, יביא להפחתה משמעותית בהתנהגות אלימה במפגשים שבין שוטרים לאזרחים, ימתן את התנהגות הצדדים ויאפשר לבדוק בצורה מהירה את תלונות הציבור כנגד המשטרה" אמר ארדן.

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן אמר כי מדובר "בפרוייקט משנה מציאות שמרסן ומפחית אלימות ועתיד להגביר את תחושת הביטחון, הן של האזרח והן של השוטר. אני רואה בפרויקט זה כלי משמעותי בשיפור השירות לציבור. ניתן להעריך שלפרוייקט יהיו גם משמעויות כלכליות למשל קיצור הליכי חקירה, מלאכת התביעה וזמני המשפט".

פרויקט מצלמות הגוף על כל היבטיו, נוהל ותוכלל ע"י אגף התכנון והארגון (אג"ת) ואגף השיטור של המשטרה. במהלך תקופת המכרז, ביצע אגף הטכנולוגיה והתקשוב של המשטרה סקר טכנולוגי נרחב, על מנת לבחון מוצר טכנולוגי המתאים לצרכיה הייחודיים של משטרת ישראל. המכרז עצמו שנוהל ע״י אגף התמיכה הלוגיסטית, הכיל פרמטרים טכנולוגים שונים, הכוללים התאמות למערכות המשטרה. למכרז מצלמות הגוף במשטרה ניגשו חמש חברות שונות מישראל. בתום הליך בחינה ממושך, מורכב ומקצועי, שכלל בדיקות מעבדה מקיפות ע"י מומחים בתחום, נבחרה המערכת המתאימה ביותר לצרכי המשטרה ומאפייני פעילותה. בין יתר דרישות המכרז - יצירת ממשק "מקצה לקצה" ללא מגע יד אדם, שיחבר את מצלמות הגוף אל מערכות המחשוב המשטרתיות, המבצעיות והחקירתיות כאחד, תוך שמירה על תו תקן מחמיר בתחום אבטחת המידע, ללא יכולת מחיקה ועריכת החומר.

במשטרה מציינים כי לאור מורכבותו וחשיבותו של הפרויקט, נרתמו כלל מערכי משטרת ישראל על מנת לקדם את הפרויקט ולהבטיח עמידתו בדרישות וצרכי משטרת ישראל. פרויקט זה נחשב לפורץ דרך בחיבור חומרי התיעוד למערכות המחשוב המשטרתיות וביניהן מערכת ׳דרך המלך (מחשוב בניידות) ומדובר בפרויקטי בקנה מידה עולמי.

ההליך המשפטי ונוהל ההפעלה
את הפרוייקט המורכב, מלווה נוהל ייעודי שנכתב לאחר היוועצות עם גורמים שונים ובשקיפות מלאה מול הציבור, מחקר מלווה בהסתמך על ממצאי הפיילוט, בהתאם לבדיקות שונות שנעשו ברחבי העולם ובתיאום עם משרד המשפטים. בהתאם לנוהל שפורסם ביוזמתנו לכל הציבור באתר המשטרה, לפיו הכלל כי על השוטר לתעד כל מפגש שוטר-אזרח, צומצם למינימום הההכרחי שיקול דעתו של השוטר למעט חמישה חריגים נקודתיים שנקבעו ע״י הפרקליטות מטעמים של מניעת פגיעה בצנעת הפרט. כמו כן נקבע כי חריגים אלה ייבחנו בעתיד עם התקדמות הפרוייקט.

תקצוב הפרוייקט והיקפו
בשנת 2016, הוקצה תקציב בסך של 40 מליון ש״ח מתקציב המשרד לביטחון פנים עבור הקמת תשתיות ויזינט, בין היתר למערך מצלמות הגוף כשכל הסרטונים עולים לתשתית מוגנת שתכיל את אלפי הסרטונים ברמה המחוזית וארצית. בשנים 2017-2018, הוקצו 13.5 מיליון ש״ח לרכש מצלמות, פיתוח והדרכה. בשנת 2019, הוקצו 13.5 מליון ש״ח נוספים לרכש נוסף של מצלמות. עד כה נרכשו אלפי מצלמות ובשנת 2020, המשטרה מתכננת רכש נוסף של עוד כ-4,000 מצלמות.

כך תראה המצלמה החדשה שתהיה על גופו של השוטר
מצלמת הגוף שנכנסה לשימוש במשטרה מסופקת על ידי חברת "בינת תקשורת" מתוצרת Getac, דגם Bwc02. משקל המצלמה 125 גרם, מימדיה: 7.5 ס"מ גובה, 5.1 ס"מ רוחב, 2.3 ס"מ עובי. פורמט הפלט mp4 והזיכרון הפנימי 64 GB. רזולוציית הצילום 960x720 (4:3) . אורך חיי הסוללה: 24 שעות בהמתנה, 12 שעות בהקלטה. המצלמה החדשה עמידה בפני מזג אויר קיצוני (חם וקר) השורר באזורנו, וכן בפני רעידות ונפילות מגובה. הציוד הנלווה למצלמה כולל עמדת פריקה משוכללת שמסנתכרנת עם מערכות המשטרה בכדי להצמיד סרטון לאירוע מבצעי ולאפשר צפייה של השוטר, ובמידת הצורך גם החוקר והתובע.

משטרת ישראל מצלמות גוף מצלמות אכיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד