כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מחקר מגלה: ביטול זכות קדימה לרוכבי האופניים במעגלי תנועה בטוחה יותר

מחקר שנעשה בהולנד קובע כי אם לא תהיה זכות קדימה לרוכבי אופניים בצומת, מספר הנפגעים קשה ירד ב-87%. רבע מהרוגי תאונות הדרכים ויותר ממחצית מהנפגעים קשה הם רוכבי אופניים

תאונת אופניים. צילום: פלאש 90
תאונת אופניים. צילום: פלאש 90

רכיבה על אופניים תופסת תאוצה כבר זמן רב בישראל. הרכיבה מהווה ספורט בריא לכל המשפחה, זול יחסית, שיכול לשמש טווח גילאים רחב. מעבר לבריאות, רכיבה על אופניים מהווה, גם אמצעי תחבורה נוח ויעיל אשר מפחית את זיהום האוויר ומקל על בעיות עומסי התנועה והחניה. מעבר ל כל הדברים החיוביים, רוכבי האופניים מהווים אוכלוסיה פגיעה, כאשר נפילה מאופניים עלולה להסתיים במוות או בפציעות קשות. רכיבה על אופניים מאוד פופולארית בהולנד והיא מקודמת בגלל ההשפעות החיוביות שלה על הסביבה, על התנועה ועל הבריאות.

הולנד נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם ברכיבה על אופניים. בהולנד חיים 16.5 מיליון תושבים ויש בה כ-14 מיליון זוגות אופניים. מעבר לכך, רבע מהרוגי תאונות הדרכים ויותר ממחצית מהנפגעים קשה בהולנד הם רוכבי אופניים. האופניים נחשבות לכלי רכב יומיומי המשמש לקניות, להגעה לעבודה, לבית ספר ולמרבה ההפתעה, נסיעות הפנאי נחשבות לשיעור נמוך, ביחס למדינות אחרות. בהולנד קיימת תשתית כמו שבילי אופניים ונתיבים מיוחדים, אולם שיעור חובשי הקסדה נמוך מאוד. גם בהולנד מעודדים רכיבה על אופניים בשל ההיבט הבריאותי והסביבתי, אולם היבט הבטיחותי נותר בעייתי.

אחת הבעיות הגדולות בהיפגעות רוכבי אופניים הוא הימצאות "השטח המת". מדובר בשטח קטן שבו נהגי כלי הרכב לא יכולים להבחין ברוכבי האופניים, במיוחד משאיות או רכבים כבדים. הפתרון שמצאו באירופה היה התקנת מראת צד שתאפשר כיסוי ראייתי לשטח המת. מכון המחקר ההולנדי SWOV ממליץ להגביר את המודעות אצל ילדים ולהשתמש בקוד התנהגות לרוכבי אופניים. הערכת תכנית הסברה לילדים מראה כי מתן חוקים מאוד קונקרטיים לילדים וצעירים, מובילה להתנהגות בטוחה יותר.

בתחום התשתיות, נעשו צעדים משמעותיים בהולנד, ב-20 השנים האחרונות וניתן לראות את פירות השיפור. באזורים שבהם מהירות הנסיעה נמוכה נמצא כי מעגל תנועה הוא הפתרון המועדף ובמיוחד מעגלי תנועה שבהם יש הפרדה בין האופניים לשאר כלי הרכב. בהולנד, חלק ממעגלי התנועה מאפשרים זכות קדימה לרוכבי האופניים וחלק לכלי הרכב. מחקר מעניין מראה כי יותר בטוח אם לא תהיה זכות קדימה לרוכבי אופניים. המחקר קובע כי אם לא תהיה זכות קדימה לרוכבי אופניים בצומת, מספר הנפגעים קשה, ירד ב-87% ואם הזכות תהיה לרוכבי האופניים, הירידה תסתכם ב-11%. רוב תאונות האופניים הן עצמיות ללא מעורבות של כלי תחבורה אחר. גם לתשתית ולתקינות האופניים יש משקל בהיפגעות רוכבי האופניים.

הרשויות המקומיות בהולנד מעודדות רכישה ושימוש בכלי רכב חשמליים, מטעמי איכות סביבה. בשנת 2010 0.5% מצי הרכב בהולנד כל רכבי נוסעים היברידיים. הבעיה בכלי הרכב האלו היא כי במהירויות נמוכות הם כמעט שקטים לחלוטין. מחקר תאונות בארצות הברית השווה את מעורבותם של כלי רכב היברידיים וכלי רכב רגילים בדרכים שבהם המהירות מותרת עד 35 קמ"ש ונמצא כי רכבים היברידיים מעורבים פי 1.5 מאשר בתאונות עם כלי רכב רגיל. קיימים מספר פיתוחים שנועדו להוסיף רעש מלאכותי לכלי רכב חשמליים. הממשלה ביפן כבר הציבה כבר תקנים לדרישה לרמת רעש בכלי רכב חשמליים עד מהירות 20 קמ"ש. גם האופניים החשמליות, אשר פופולאריות יותר ויותר בדרכים אורבאניות מהוות סיכון גדול למשתמשים בהם בשל מהירות הנסיעה הגבוהה, אך מחקר בנושא טרם בוצע.

עמותת אור ירוק: "לאחרונה הוגשה הצעת חוק של חברי הכנסת זאב בילסקי ויריב לוין המבקשים להסדיר את הדרכים בימי שבת בבוקר, לרכיבה בטוחה על אופניים. הצעת החוק מבקשת להפריד בין רוכבי האופניים ובין הנהגים שחוזרים מבילוי של שישי בערב, הפרדה כזו תבטיח את שלום הרוכבים ותעודד רבים להצטרף לפעילות הספורטיבית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד