י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרטים חדשים נחשפים

מאחורי הקלעים: החשש מפיגוע, מספר השעות והנחיתה בהפתעה

מאחורי הקלעים של הביקור ההיסטורי שערך ראש הממשלה בצ'אד, מתברר כי בשב"כ לא לקחו סיכונים לקראת מפגש הפסגה • עוד נודע: פעולות חשאיות ננקטו במערכת הביטחון במטרה לאבטח את הנסיעה ההיסטורית למדינה, הנחיתה הלא צפויה וחוסר האימון בצ'אדים

מאחורי הקלעים: החשש מפיגוע, מספר השעות והנחיתה בהפתעה
אילוסטרציה צילום: Keren Freeman/Flash90

הביקור ההיסטורי של נתניהו בצ'אד גרף לא מעט כותרות. הוא גרר מחמאות הוגנות לראש הממשלה על חידוש היחסים בין המדינות, ויחד עם זאת שאלות מוסריות על טיב היחסים עם משטר רצחני שאינו מכיר בכלל מושגים של כבוד האדם וחירותו. שאלות שמורכבות מאחוז אחד של אמת, ותשעים ותשעה אחוזים של נטייה פוליטית.

על פי הדיווח של יצחק פלדמן בעיתון 'בקהילה', הפרקטיקה כמעט ולא נדונה. גם בשל הדרמות האחרות שהעפילו עליה, וגם בשל צנזורה. מעניין היה לחקור כיצד מתנהלת אבטחה במדינה מוסלמית שגבולותיה פרוצים לכל מאן דבעי, וכל גורם עוין שרוצה להתנקש בחייו של ראש הממשלה הישראלי יכול לעשות זאת בקלות מדהימה.

מטבע הדברים שיקולי האבטחה עדיין עומדים בעינם, אם בשל מעורבות גורמים זרים, ואם בשל כוונה לחזור על חלק מדרכי הפעולה בביקורים דומים בעתיד. אך ממה שניתן לספר, אפשר להבין עד כמה המבצע היה מורכב בפן הביטחוני, לא פחות מאשר הפן המדיני.

ראשית בפרסום הלו"ז: העיתונאים שקיבלו את דף המידע על הנסיעה המתוכננת מצאו שם פרטים רבים כמו התאריך שבו ייצא ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפילו המחיר על סך חמש מאות דולר. כך גם דרכי התשלום והציוד הנדרש. רק דבר אחד לא היה הופיע בדף המידע – מאיפה ומתי ממריאים, והיכן ומתי נוחתים. עיתונאי שבכל זאת רצה לדעת לאיזה טרמינל להגיע ובאיזה יום, הופנה ליצור קשר עם לשכת ראש הממשלה.

לאחר מספר ישיבות והערכות מצב, התקבלה החלטה נדירה: אין לאפשר לראש הממשלה לשהות על אדמת המקום יותר ממספר שעות מסוים.

זהו פרק הזמן שאנשי מערכת הביטחון העריכו שיספיק לגורמים עוינים להתארגן לפיגוע. גם את אותן השעות של השקט היחסי השיגו רק הודות לעובדה שמיקום הנחיתה נשמר בסוד, כמו גם השעה. קל מאוד לכוון טילים קטלניים במקום ידוע מראש. מסובך לעשות זאת כשהכול נעלם.

בשב"כ לא לקחו סיכון. ארבעים שנה לא חלף מטוס ישראלי מעל שמיה של צ'אד, וכשזה כבר קרה, הופיע מטוס אל על מעל שמי המדינה. מעט לאחר ההמראה התקבלה בצ'אד בקשה לשנות את מיקום הנחיתה. הסיבות שהעניקו הישראלים לצ'אדים היו טכניות, אבל סביר להניח שהם הבינו את הסיבה האמתית: פשוט לא סומכים עליהם.

מלבד צוות האבטחה הישראלי שהתפרס בכל רחבי המדינה בנקודות אסטרטגיות שונות, בגלוי ובסתר.

ולמרות הכול, עדיין פעם בליבם של הישראלים חשש גדול ממשהו שעלול להתרחש. גופי המודיעין הזרימו מידע על תאוות פיגוע מצד גורמים איראנים שלטשו עיניים לביקור ההיסטורי. כמעט בכל רבע שעה שינו את התכנית, והזיזו את השיירה ממקום למקום. איך סיכם גורם ביטחוני ישראלי? "הדרך החלקה שבה עבר האירוע הזה נזקפת אך ורק לחסדי שמיים".

מאבטחים בנימין נתניהו סוכן מוסד שב"כ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד