י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
החרפה המשטרתית

הקצינה ששיקרה והסתירה פוטרה מתפקידה

ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, החליט להעביר את נצ"מ שרית פיליפסון, מתפקידה לאור חוות דעת משפטית שניתנה בעקבות הדו"ח שהעביר נציב תלונות הציבור

הקצינה ששיקרה והסתירה פוטרה מתפקידה
משטרה צילום: דוברות המשטרה

ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, החליט להעביר את נצ"מ שרית פיליפסון, מתפקידה כראש מחלקת תביעות תעבורה באגף התנועה.

ההחלטה התקבלה לאור חוות דעת משפטית שניתנה בעקבות הדו"ח שהעביר נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן. 

מ"מ המפכ"ל זימן היום את הקצינה ומסר לה את החלטתו להעבירה באופן מיידי לתפקיד באגף השיטור עד לקבלת החלטה אחרת בעניינה.

השופט בדימוס דוד רוזן המליץ לפני שלושה ימים להדיח מתפקידה את ראש מחלקת תביעות התעבורה במשטרת ישראל, ויתרה מכך - ממליץ לפתוח בחקירה פלילית נגדה וזאת בשל אי אמינות מצלמות מהירות שהענישו נהגים לשווא.

רוזן בדק את התנהלות התביעה המשטרתית בנוגע לאמינות מצלמות המהירות, ומצא כי פיליפסון ותובע משטרתי בדרגת רב פקד, "הסתירו לכאורה בכוונת מכוון מבית המשפט עובדות מהותיות שהיה בכוחן לקעקע מארג ראיות התביעה".

מההחלטה עולה כי התביעה המשטרתית נמנעה מלמסור חומר חקירה מהותי להגנה, ולא פחות חמור, לבית המשפט. כפי שמתואר בתמצית ההחלטה, נציג מכון התקנים העיד בבית המשפט, בין היתר, כי נכח ב-10 ניסויים שנערכו בהולנד, ביחס למערכת מצלמות המהירות שמפעילה המשטרה, ובכל יתר הניסויים, כ-490 במספר, נכח העוזר שלו. ניסויים אלו שימשו יסוד ועיקר בחוות דעת, שהוגשה מטעם התביעה לבית המשפט, כעוגן מרכזי בתשתית הראייתית של התביעה להוכחת כתב האישום.

בהמשך הדרך התברר לתביעה המשטרתית כי נציג מכון התקנים שיקר בעדותו בבית המשפט, משלא נכח, לא הוא ולא אף גורם אחר ממכון התקנים, בניסויים שנערכו כביכול בהולנד. עוד התברר כי כלל לא נערכו הניסויים בהולנד עליהם העיד.

התובעים המשטרתיים התייעצו עם פרקליטות המחוז לגבי המידע החדש, וזו הנחתה אותם למסור באופן מיידי את הראיות במלואן לידי ההגנה. על אף הנחייתה המפורשת של הפרקליטות, והעובדה כי התובעים בתיק סברו כי חלה עליהם החובה למסור את המידע החדש, הדבר לא נעשה.

מההחלטה עולה כי החומר לא הועבר להגנה בהנחיית הקצינה הבכירה באגף התנועה, ניצב משנה שרית פיליפסון. הנציב קבע בהחלטתו, כי הדעת אינה סובלת מצב דברים זה: "לידי התביעה המשטרתית הועבר חומר חקירה מהותי, שיש בו, לכאורה, כדי לקעקע הבסיס הראייתי עליו הסתמכה התביעה בבית המשפט להוכחת כתב האישום. חרף זאת, התביעה, בידיעתה המלאה ובהנחייתה של הקצינה הבכירה, בחרה לנהוג אחרת. התביעה הלכה למעשה, הסתירה לאורך כשנה וחצי את המידע החדש שהובא לפניה – בתקופה בה נמשכו הדיונים בבית המשפט – עד להתערבותה של פרקליטות המדינה בעניין".

נוכח החשש לביצוע עבירה פלילית על ידי מייצגי המדינה בערכאות, העביר הנציב את החלטתו לטיפול היועץ המשפטי לממשלה. כמו כן, המליץ הנציב בפני מ"מ מפכ"ל משטרת ישראל, להעביר את הקצינה הבכירה מתפקידה.

קצינה משטרה מצלמות מצלמות מהירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד