ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הבנקים הגדולים בארה"ב יפצו בעלי בתים בארה"ב ב-26 מיליארד דולר

במסגרת הסכם עם התובעים הכלליים של 50 מדינות ארה"ב, יסייעו הבנקים ללווים המתקשים לעמוד במשכנתא

  • ט"ז שבט התשע"ב
הבנקים הגדולים בארה"ב יפצו בעלי בתים בארה"ב ב-26 מיליארד דולר

לאחר חודשים של מגעים ממושכים, הגיעו 5 הבנקים הגדולים בארה"ב להסדר עם רשויות ממשלתיות לפיו ישלמו 26 מיליארד דולר בגין הליכי עיקול בלתי חוקיים. התשלום נועד בין היתר לסייע לכמעט 2 מיליון בעלי בתים אמריקאיים שנפגעו מהתפוצצות בועת הדיור. התשלום הוא חלק מהסדר רחב יותר שיכלול את כל ארה"ב, ואמור לסייע בבלימת ההתדרדרות בשוק הדיור האמריקאי.

אף שמדובר במיליארדי דולרים, הפיצויים צפויים לעזור לחלק קטן בלבד ממיליוני הלווים המפגרים בתשלומי המשכנתאות שלהם ועומדים בפני עיקול. אך עדיין מדובר במאמץ הנרחב ביותר לסייע לבעלי בתים שהמשכנתאות שלהם גדולות משווי הבית שלהם. כמיליון אנשים צפויים ליהנות מצמצום חובם או מאפשרות למחזר את המשכנתאות בריביות נמוכות יותר. 750 אלף אנשים נוספים שבתיהם עוקלו בין ספטמבר 2008 לסוף 2011 יקבלו פיצויים בסך כ-2,000 דולר. הסיוע ישולם על פני 3 שנים.

הפרטים האחרונים בהסכם עדיין לא סוכמו נכון ליום רביעי ערב - בהם גם כמה מבין 50 המדינות בארה"ב ישתתפו בו. שתי המתנגדות העיקריות להסכם כלל-ארצי, קליפורניה וניו יורק, ככל הנראה הסכימו לבסוף להצטרף להסדר, לדברי מקורות המקורבים לעסקה.

החשש העיקרי של התובע הכללי של ניו יורק, אריק שניידרמן, היה כי ההסכם מעניק למעשה "פטור" לבנקים, ומונע תביעות עתידיות נגדם בנושא הליכי העיקול שלהם. אך לאחר שהצליח לצמצם את היקף הגבלת התביעות העתידיות לתחומים מסויימים, הצטרף גם שניידרמן לתומכים בהסכם.

ההסדר הגיע בעקבות חקירה של כל 50 התובעים הכלליים המדינתיים בארה"ב בנוגע לאופן הטיפול בגביית תשלומי המשכנתאות על ידי הבנקים הגדולים. החקירה נפתחה בסתיו 2010, לאחר דיווחים כי הבנקים עיקלו בתים גם ללא כל המסמכים הדרושים לכך, או באמצעות מסמכים מזויפים.

ההסכם נועד לא רק להעניש את הבנקים, אלא גם לסייע לשוק הדיור האמריקאי להתאושש מהמשבר החמור ביותר שלו מאז השפל הגדול של שנות ה-30. מאז תחילת 2007, עוקלו 4 מיליון בתים, והיצע הבתים המעוקלים גם העיב על המחירים בשוק הדיור.

במדינת ניו יורק, יותר מ-46 אלף לווים יקבלו סיוע כלשהו, ו-21 אלף מתוכם צפויים ליהנות מצמצום יתרת המשכנתא שלהם, להערכת משרד הדיור האמריקאי. 5 הבנקים המעורבים בהסדר - בנק אוף אמריקה, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ולס פארגו, סיטיגרופ, ואליי פייננשל - כבר הפרישו סכומים שנועדו לכסות את עלות ההסכם. ההסכם צפוי להרגיע את המשקיעים במגזר הפיננסי, כיוון שהוא שם קץ לחוסר הודאות בנושא.

ההסכם כולל מבנה תמריצים לבנקים שנועד לעודדם לסייע למי ששווי בתיהם צנח במידה הרבה ביותר או למי שמתקשים ביותר לעמוד בתשלומי המשכנתא. משכנתאות שבבעלות סוכנויות המשכנתאות הממשלתיות, פאני מיי ופרדי מאק, לא יכוסו על ידי ההסדר, אף שמדובר בכמחצית מהמשכנתאות בארה"ב. אף שדובר על סכום של 26 מיליארד דולר, נציגי הממשל הפדרלי אמרו כי הם מקווים ששוויו לבעלי הבית יגיע בסופו של דבר ל-39 מיליארד דולר.

כחמישית מבעלי הבתים בארה"ב שעדיין חייבים במשכנתא, סבלו מירידת שווי בתיהם באופן שגורם למשכנתא עליהם להיות גדולה משווי הבית כיום. בממוצע, כל אחד מהם חייב 50 אלף דולר יותר משווי הבית שלהם. במסגרת ההסכם, הסיוע הממוצע לבעלי בתים צפוי להיות 20 אלף דולר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד