ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
"נוקמים בנו" > מעקב 'בחדרי'

מכעיס: חרדים נשלחים מאוקראינה ללא סיבה

תופעה מקוממת: עשרות חרדים שנוסעים לקברי צדיקים באוקראינה, נשלחים חזרה לישראל ואף מקבלים חותמת שחורה בדרכון | הסיבה: מדיניות של רשות ההגירה בקייב, כנקמה על מניעת כניסת תיירים מאוקראינה לישראל | רשות האוכלוסין ל'בחדרי חרדים': "איננו מעורבים בסוגיה"

מכעיס: חרדים נשלחים מאוקראינה ללא סיבה
אילוסטרציה צילום: אבי דישי / פלאש 90

בשבועות האחרונים, טוענים עסקנים חרדים מאוקראינה, כי הרשויות בשדה התעופה שבקייב מחזירים ישראלים לארץ ללא סיבה, זאת כנקמה על כך שישראל מגרשת מתחומה אוקראיניים שנוחתים בנתב"ג ומבקשים לשהות בישראל.

המדיניות שננקטת בישראל נעשית בטענה שהללו באו לעבוד באופן לא חוקי, וכי הרבה מהתיירים שמגיעים לארץ מאוקראינה, אינם 'תיירים' תמימים, אלא כאלו עוסקים בפעילות לא חוקית.

ממידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', עולה כי בחודשיים האחרונים הוחזרו עשרות חרדים ישראלים לארץ ללא שום סיבה, לאחר שנחתו בקייב כדי להתפלל על קברי אבות, ותכננו לנסוע לציון רבי נחמן מברסלב באומן.

אחד העסקנים המקומיים טוען בשיחה ל'בחדרי חרדים', כי "הטענה של מפקד המשטרה בשדה התעופה בקייב, שבישראל מגרשים אוקראינים ללא סיבה, אז גם הם החליטו לגרש ללא סיבה. הם מתרצים את הגירוש בכך שהנכנסים מהארץ לא יודעים בדיוק היכן הם עומדים לשהות, וכן איפה יהיו בכל יום מהטיול שלהם, מאחר והרבה מהם באים בטיול מאורגן".

יצוין, כי מדינות שונות באירופה, לא מאפשרות כניסה לשטחן ללא יכולת הוכחה שיש למבקש הכניסה, על כך שהוא מחזיק בידיו מספיק כסף לתקופת הזמן שתכנן לטייל במדינה, זאת מחשש שהתייר יישאר במדינה בצורה לא חוקית.

עם זאת, התנהלות זו לא נרשמה באוקראינה מעולם, ובשדה התעופה של קייב נמנעו במרוצת השנים מלערוך בדיקה מעמיקה כגון זו ואפשרו כניסת מבקרים בהעדר דרישות מסוג זה.

עסקן נוסף עמו שוחחנו, אומר ל'בחדרי חרדים' כי "בקהילה היהודית באומן חוששים שאולי זה קשור לתיירים מארה"ב ששברו את פסלו של 'אותו האיש' ליד הנהר בו אומרים תשליך בראש השנה", אך כבר היו דברים מעולם, כשמספר צעירים שברו את הפסל, ואף פעם לא גרשו ישראלים חרדים חזרה.

פנינו לעסקן נוסף, שמסביר כי כל אותם אוקראינים שישראל מגרשת מגיעים בשובם לארץ מולדתם למפקד הגבול בקייב, והוא זה שנאלץ להתמודד עמם.

לדבריו, "הם סיפרו למפקד שישראל מתנכלת ומגרשת ללא סיבה, אז אנשי הגבולות החליטו לנקום בחרדים שבאים, וכל קבוצה גדולה שמגיעה, משאירים ללילה שלם שניים או שלושה מהם, ובבוקר מחזירים אותם ארצה עם חותמת שחורה בדרכון".

כל אותם עסקנים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' ביקשו שלא לפרסם את שמם, מאחר והם במשך השנה עובדים בצמוד עם הרשויות של שדה התעופה המקומי, והללו חוששים שיתנכלו להם.

עסקנים אחרים מאוקראינה טוענים, "אנחנו יודעים בוודאות שזו נקמה. שוטרים בשדה התעופה בקייב אמרו לנו את זה בפירוש. אחד מאיתנו דיבר עם מפקד המשטרה בשדה התעופה, והוא אמר שאכן, הם נוקמים".

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' ביום שישי האחרון, קבוצה של כ-20 חסידים מכולל 'עטרת מרדכי' באלעד, המריאה לאוקראינה לעשות את השבת בעיירה מעזיבוז', סמוך ונראה לציונו של מחולל תנועת החסידות אור שבעת הימים הבעל שם טוב זי"ע.

הקבוצה נחתה בשעה 19:00 בקייב הבירה, ושניים מחברי הקבוצה לא הורשו להיכנס למדינה.

חברי הקבוצה עברו בביקורת הדרכונים אחד אחד, אך שניים מהם עוכבו ולא הורשו להיכנס, לטענתם, הם עוכבו ללא סיבה, הם יובשו עד השעה 03:00 לפנות בוקר בשדה, הדרכונים שלהם נלקחו מהם, ולא נאמר להם על מה העיכוב, בסביבות 3 לפנות בוקר, הם קיבלו הודעה שנאסר עליהם להיכנס למדינה, והם יעלו על מטוס חזרה לישראל בשעה 10:00 בבוקר.

שני הנוסעים לא קיבלו שום הסבר מדוע נאסרה עליהם הכניסה, ונאמר להם שהם יקבלו את דרכוניהם כשהם ינחתו בארץ.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר במענה לפניית 'בחדרי חרדים': "תשאול של נוסעים הנוחתים בשדה התעופה נעשה רק לאחר שעולה הצורך בכך. מדובר בהחלטה פרטנית לנוסע ולא החלטה גורפת ועל כן אין בסיס לטענה כי מדובר בהחלטה עקרונית, מטרת התשאול היא לוודא כי הנוסע אכן הגיע לצורכי תיירות, כפי שהוא טוען ובהתאם לאשרה המצויה בידיו".

לדברי רשות האוכלוסין: "אם עולה החשש כי הנוסע הגיע לכל מטרה אחרת ו/או מטרתו להשתקע בישראל ללא אשרה מתאימה הרי שזה המקום לסרב כניסתו. מדובר בהחלטות סבירות ומקצועיות, התואמות את הנוהג במדינות רבות. לסוגיית סירוב הכניסה של הישראלים באוקראינה, איננו מעורבים בסוגיה".

'בחדרי חרדים' ניסה להשיג את תגובת שגרירות אוקראינה בישראל, אך ללא הצלחה. היא תפורסם לכשתתקבל.

קייב אוקראינה אומן הגירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד