כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
צפו בראיון

מוזס יורה לכל עבר: "ההסכם עם דגל - על חשבון אנשים באגודה"

ח"כ מנחם אליעזר מוזס בראיון נטול כפפות, יורה לכל עבר • על החלפתו בכנסת: "זה לא בידיים שלי" • תוקף את סגה"ש ליצמן: "פטרונות עליונית, חתמו הסכם ללא ידיעת בעלזא" • על הקרב הפנימי באגודת ישראל: "בלתי אחראי לקבוע את עיצוב הרשימה כשבעלזא בחוץ" | צפו 

מוזס יורה לכל עבר: "ההסכם עם דגל - על חשבון אנשים באגודה"
מוזס צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בזמן שעתידו לוט בערפל וטרם ברור האם ימשיך לקדנציה נוספת כחבר כנסת מטעם חסידות ויז'ניץ, ח"כ מנחם אליעזר מוזס ניצב מול המצלמה ופותח את סגור ליבו על שלל הנושאים שעומדים על סדר היום החרדי, ומדבר על האפשרות שלא ימשיך לקדנציה נוספת בכנסת.

חבר הכנסת מוזס יוצא להגנת חסידות בעלזא, פותח במתקפה מרומזת על יו"ר סיעתו יעקב ליצמן ומעלה חשש: "אנחנו נשב באופוזיציה".

יכול להיות שזה הראיון האחרון שלך עם 'בחדרי חרדים' כחבר כנסת?

"יש עוד מספיק זמן עד הגשת הרשימות. זה יתקיים במוצאי שושן פורים קטן, ט"ז אדר. אצלנו, במושגים פוליטיים, זה ממש נצח".

אבל אתה לכאורה מסיים את כהונתך כנציג ויז'ניץ בכנסת.

קודם כל, אני אגודאי מבטן ומלידה, אבא שלי היה מזכיר 'אגודת ישראל' העולמית, אמא שלי הקימה את 'בנות אגודת ישראל' בפולין וככה שאני 'אגודאי', כל נושא החבר כנסת זה לא בידיים שלי, אני רק ידא אריכתא של בעל ה'אור ישראל' מויז'ניץ, הרב'ה הוא הקובע - ומה שיקבע זה מה שיהיה.

היית אצלו לפני כמה שבועות באנגליה.

לא היה לזה שום קשר לכנסת. הרבי הזמין אותי שאני יבוא אליו ושאהיה איתו יחד, כי כשהיינו בזמני הגלות של ה- 18 שנה שהרבי קורא לזה 'השנים המתוקות' (די זיסע יארן), כפי שהייתי איתו בכל המקומות: צפת, מירון ובטבריה, זה לא סוד שאני קשור לרבי בלב ובנפש.

ביום רביעי או ביום חמישי השבוע יקבעו את רשימת חברי אגודת ישראל לכנסת ה-21, מה יהיה שם?

אני חושב שזה יהיה מעשה בלתי אחראי לקבוע כבר את עיצוב הרשימה, כאשר חסידות מפוארת כמו בעלזא עדיין נמצאת בחוץ. עשו כזה הסכם ללא ידיעתם בכלל. עם 'דגל התורה' גמרו הסכם ללא ידיעת בעלזא ומכרו את המקום שלהם. 

אומרים להם, אתם תזוזו ממקום שש למקום שבע ואם תכנסו שבע אז גם אז תיצטרכו לתת שנתיים וחצי לדגל התורה, ואם יהיה רק שש אז לא תקבלו שום דבר. אי אפשר לזלזל ככה בציבור.

אז מה צריך להיות? לשים אותם במקום החמישי ברשימה המאוחדת ומקום שלישי באגודת ישראל?

אני לא יודע, אני לא קובע, צריך לשבת ולחשוב על פתרון. עד עכשיו נעשה עוול לציבור רציני וענק שהולך להצביע בשביל ג' וצריך להבין את זה שאנשים הולכים להרגיש פגועים. לא התייעצו אותם, לא סיפרו להם, אלא ישבו כמה אנשים והחליטו בפטרונות עליונית.

זה יו"ר המפלגה שלך. ליצמן וזייברט החליטו לעשות הסכם.

"אני לא יודע. אל תגיד לי שמות. אנחנו לא בהזכרת נשמות, זה לא יו"ט עכשיו, אל תגיד לי שמות. אבל עצם העובדה שלא משתפים פעולה עם כל הסיעות הנוגעות בדבר ולגמור את ההסכם". 

ההסכם הוא מאוד חשוב, בעיקר בין 'אגודה ודגל'. אילו בתשמ"ט היה כזה הסכם היו הרבה דברים נמנעים, לא היינו מפסידים מדן ועד באר שבע כמו בבחירות לרשויות המקומיות בפעם האחרונה, טוב פעם מאשר אי פעם.

ואל תשכח, כבר למחרת הכישלון שהיה לנו בעיריית ירושלים עם הרב יוסי דייטש, אני כבר קראתי לבוא ולהתאחד כולם לקראת הבחירות הכלליות.

אנחנו עומדים כאן לקראת הבחירות הכלליות ואני ממש שמח שיש שלום בין אגודת ישראל לדגל התורה, אבל זה לא יכול לבוא על חשבון אנשים שנמצאים בתוך אגודת ישראל, בלי ליידע אותם ובלי שהם יהיו חלק מהמו"מ.

אולי היו מוצאים פתרונות יותר אטרקטיביים, מי אומר שהחכמה טמונה רק אצל מי שישבו וגמרו את זה. יש עוד אנשים חכמים ומביני עניין. אתה עושה הסכם אז יש סיעה, יש חברים, יש אחדות בין אגודה לדגל, אבל על חשבון גופים בתוך אגודת ישראל.

כל המחלוקת היא: איזו חסידות יותר גדולה - ויזניץ' או בעלזא. בבעלזא אומרים שכל מה שלא העלו את הנושא בפעם הקודמת הוא בגלל הכרת הטוב כלפיך. יכול להיות שהגיע תורכם לוותר?

אני ממש לא סטטיסטיקן ואני ממש לא בדקתי, לא ישבתי ואני לא יודע מי יותר גדול, אני לא מדבר על הנקודה הזו, אני מדבר על הנקודה שגומרים הסכמים, פטרונות מעל הראש שלך וזה היה גם בבחירות המקומיות. אם היו יושבים יחד גם זה היה נבדק.

צריכים לשבת. יש מועצת גדולי התורה. כזה דבר צריכים לקבוע חברי המועצת. אני נזכר שלפני ארבעה שנים התכנסה המועצה הארצית של אגודת ישראל שהיא הגוף שצריך להחליט על הרשימה והיו צריכים להחליט על זהות הרשימה.

חשבו עד הרגע האחרון שמישהו בא לרשת אותי, ואז אמרו איך אפשר להחליט שאני עוד יושב לבמה, אז בא ועלה ראש הרשימה הרב ליצמן ואמר אנחנו נחליט היום רק על זהות המקומות ולא על זהות האנשים כי אולי ישנו אותם. אז החליטה ועדת השמונה. גם הפעם המועצת יכולה להחליט שזהות המקומות וזהות האנשים תחליט וועדת השמונה והיא תחליט רק אחרי שמועצת גדולי התורה תאמר את דבריה.

על הפילוג בציבור החרדי: "הפזיזות היא השטן, אם יקבלו החלטה על סדר המקומות כעת, זה רק יפלג יותר את הרחוב החרדי". מוזס מסרב להשיב האם הוא יבין את חסידי בעלזא שיסרבו להצביע ליהדות התורה, ואומר כי "צריך לעשות חריש עמוק יותר כדי שיותר ויותר מצביעים יחזרו ויצביעו".

מוזס מדבר על החשש מהקמת קואליציה ללא חרדים: "כולם אומרים שצריך להציל את ביבי, אבל אם אתה משקלל את כל הסקרים, אתה רואה שאתה לא יכול להחזיק גוש ימני בלי כחלון, שהוא הפיין שמקער של הבג"ץ והוא לא ייתן לנו שוב את פסקת ההתגברות ומצד שני, ליברמן שמעכב את חוק הגיוס".

לדבריו, "מי שרוצה להיות אנטי חרדי לא צריך ללכת ללפיד. אתה יכול להצביע אולטרה ימין ולהיות אנטי חרדי, אני לא יכול לדעת מה יהיה בין גנץ לביבי. ראינו שלביבי לא היה שום בעיה לחצות את הקווים וללכת ללפיד".

מוזס גם יוצא נגד האמירה שצוטטה בשמו של סגן השר ליצמן, "אני לא אוהב את העליונות הזו שאנחנו כביכול באים להציל את דרעי שלא עובר את אחוז החסימה. זה לא מקובל עלי הסגנון הזה. אני בפירוש לא חושב שזה צריך להיות שאנחנו באים להציל אותם. הם הצליחו ברשויות המקומיות יותר מאיתנו".

ח''כ מוזס יהדות התורה אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד