י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

עבודות השבת בתל אביב - איך בונים גשר יהודי

הידיעות הכואבות שפורסמו בשבוע האחרון על חילולי השבת ב"גשר יהודית" בפרהסיה של תל אביב, גרמו לכל לב יהודי בארץ ובעולם זעזוע עמוק. חברים ממקומות רחוקים כמו טורנטו התקשרו לשאול אותי בכאב, "אתם מתכוננים לנסוע ברכבות האלו?" • וכך זה היה נראה פעם

עבודות השבת בתל אביב - איך בונים גשר יהודי
הרב שלמה רענן צילום: יח"צ

הידיעות הכואבות שפורסמו בשבוע האחרון על חילולי השבת ב"גשר יהודית" בפרהסיה של תל אביב, גרמו לכל לב יהודי בארץ ובעולם זעזוע עמוק. חברים ממקומות רחוקים כמו טורנטו התקשרו לשאול אותי בכאב, "אתם מתכוננים לנסוע ברכבות האלו?".

אותי באופן אישי ההתרחשות הזו לקחה אחורה בזמן אל פיסת היסטוריה משפחתית שמהווה עבורי מאז ומעולם סמל ומופת של גאווה יהודית שרשית וערבות הדדית ומלווה אותי בכל פעילות "איילת השחר" מאז היווסדו.

בשנת תש"ט עלה סבי ר' יצחק רוזנר ז"ל מפרשבורג יחד עם סבתי ובנותיהם אחרי שזכו להינצל ממחנות ההשמדה באושוויץ, ברגן בלזן וטרזינשטט. סבי ז"ל שזכה עוד בנערותו ללמוד בישיבה המפורסמת של רבי שמואל דוד אונגר ולהיות מנאמני ביתו, רכש עם עליתו ארצה בית מלון ברחוב עין גדי שבשכונת תלפיות בירושלים. בית המלון "פנסיון כרמי" התפרסם כמקום אכסניה לכל גדולי הדור, בהם ראש ישיבת מיר הגאון רא"י פינקל זצ"ל, רבני העדה החרדית הראב"ד רבי פנחס אפשטיין זצ"ל, רבי דוד יונגרייז זצ"ל, הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, הרב יעקב לנדא, ר' מאיר חדש, הרב מטשיבין, האדמו״ר מביאלה, האדמו"ר מסאסוב, הרב קליין רבה של נירנברג, ידיד המשפחה הרב הגאון ר' יחזקאל אברמסקי זצ״ל ועוד רבים וטובים.

בחודש אייר שנת תשי"ג נודע בשכונה על חילולי שבת שהתקיימו בפרהסיה, העדות שנותרה מסיפור זה היא מכתב המחאה אותו ערך סבי ז"ל והחתים עליו את כל גדולי השכונה מכל המגזרים. (כולל פרופסור יוסף קלאוזנר דודו של הסופר עמוס עוז, אהוד בן יהודה בנו של אליעזר בן יהודה והצלם יעקב בן דב).

תוכן המכתב והצורה בה הם פונים אל מחללי השבת בתקיפות ונחרצות מחד, אך בחיבה גלויה וכבוד אנושי עמוק יכולים להעניק שיעור לחיים בדרך שבה מקיימים את הערבות ההדדית עליה אנו מצווים מאז מתן תורה.

המכתב למען השבת - קרדיט: בנות מש' רוזנר פרשבורג - תלפיות

דברים אלו עומדים למול עיניי במפגשים עם בני קיבוצים ויהודים הרחוקים לצערנו מאוד משמירת תורה ומצוות וכל מפגש שלהם עם יהודי תורני רק מחדד את הניכור. במפגשים אתם אני תמיד רואה מול עיניי את מילותיו של סבי מלאות הכבוד לאדם, מבלי לעורר פחד ותחושה של כפיה. וכך, למדתי עם השנים הלב שמולך נפתח והאוזניים מוכנות להאזין ולשמוע.

אגב, מעניין לבדוק האם משפחת נתניהו משפחתו של ראש הממשלה התגוררה אף היא בשנת תשי״ג 1953 בתלפיות, היות וחתימתם אינה מופיעה על המכתב.

הרב רענן גשר יהודית תל אביב יהדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד