י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סקר ראשון

אחרי מפץ הגנרלים: גנץ מזנק ומאיים על ביבי

סקר ראשון שמתפרסם לאחר נאום הבכורה של גנץ מלמד על זינוק בכוחה של המפלגה | הליכוד עדיין מובילה אך מאבדת מכוחה | מספר שיא של מפלגות מתחת לאחוז ההחסימה

אחרי מפץ הגנרלים: גנץ מזנק ומאיים על ביבי
בני גנץ בהשקת חוסן לישראל צילום: הדס פרוש פלש 90

נאומו של בני גנץ אמש והחיבור שלו עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון מזניקים את מפלגת חוסן לישראל, כך לפי סקר שמפרסם אתר 'וואלה', זוכה מפלגת הגנרלים ל-19 מנדטים, לעומת 12 מנדטים להם זכתה המפלגה בסקר הקודם. שתי המתחרות הגדולות של גנץ - הליכוד ויש עתיד - נחלשות:  הליכוד זוכה ל-29 מנדטים לעומת 33 בסקר הקודם ואילו יש עתיד נחלשת בשלושה מנדטים, מ-15 ל-12.

גם הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד נחלשת ביום שאחרי הנאום ויורדת ל-7 מנדטים, תוצאה זהה למפלגת העבודה בראשות אבי גבאי. השיח התקשורתי סביב מפלגת המרכז החדשה מהווה מכה קשה גם לציפי לבני שצוללת לפי הסקר עמוק עוד יותר מתחת לאחוז החסימה.

למרות ההשפעה על חלוקת המנדטים בין המפלגות גנץ לא מצליח לערער את תמונת המפה הגושית - גוש הימין-חרדים עדיין זוכה לרוב של 61 מנדטים.

עוד עולה מהסקר  כי דעתם של 27% מהמשיבים השתנתה לטובה ביחס לגנץ בעקבות הנאום ו-12% התרשמו דווקא לרעה, אך הרוב הגדול לא שינה את עמדתו לגבי יו"ר חוסן לישראל.

עוד עולה מהסקר כי ש"ס, הבית היהודי-האיחוד הלאומי ו'גשר' של אורלי לוי-אבקסיס מדשדשות על סף אחוז החסימה עם 4 מנדטים. המפלגות האלה יכולות להתנחם בכך שמעברו השני של אחוז החסימה מפרפרות שורה של מפלגות, ששוות יחד כ-12 מנדטים(!) שעלולים לרדת לטמיון. המפלגות האלה, בסדר יורד,  הן 'עוצמה יהודית', 'עלה ירוק', 'התנועה' בראשות ציפי לבני, 'זהות' של משה פייגלין, 'יחד' של אלי ישי, 'מגן' של גל הירש 'ארץ חדשה' של אלדד יניב ו'אחי ישראלי' של עדינה בר שלום.

הסקר בחן גם תרחישים של חבירות נוספות בגוש המרכז-שמאל, אך רק אחד מהם יכול להביא ליצירת מפלגה שתעקוף את הליכוד במספר המנדטים. בתרחיש הבלתי סביר יתכנסו גנץ, לפיד, אשכנזי ויעלון למפלגה אחת שתזכה ל-33 מנדטים לעומת 27 לליכוד. במקרה כזה תמכו רוב גדול מצביעי גנץ ולפיד (65%) בהצבתו של גנץ במקום הראשון, לעומת 25% שתמכו בהנהגתו של לפיד.

הסקר נערך על ידי מכון Panel Politics בראשות מנחם לזר בקרב 1,009 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית והערבית בישראל.

בחירות 2019 סקר בחירות בני גנץ מפץ פוליטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד