י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חיסכון לעירייה

הדו"ח הפנימי חושף מצב חמור: 24 ערים בישראל ללא רב עיר

הידעתם? 24 ערים בישראל מתנהלות שנים רבות בלי רב ראשי. דו"ח פנימי שחובר בתוככי המשרד לשירותי דת, לבקשת השר החדש, חושף מצב עגום | בדו"ח מופנית האשמה בין היתר, כלפי ראשי הערים שלא מקדמים זאת מטעמי חיסכון לעירייה, שלא נדרשת לשאת בשכרו של רב העיר

הדו"ח הפנימי חושף מצב חמור: 24 ערים בישראל ללא רב עיר
רבנים. אילוסטרציה צילום: יעקב כהן, פלאש 90

דו"ח פנימי שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', חושף כי 24 יישובים מתפקדים כיום ללא רב ראשי, המוסמך להעניק כשרות ולהנפיק תעודות נישואין ושאר ענייני דת.

על פי הדו"ח שחובר בהוראת השר לשירותי דת יצחק וקנין ואשר נחשף לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', 24 ערים נמצאות כיום ללא רב. בהן; תל אביב, חיפה, בני ברק, אשקלון, בית שמש, הרצליה, ביתר עילית, לוד, ראש העין, רמת השרון, וגדרה, שדרות, קריית מלאכי, קרית ארבע, בני עיש, מצפה רמון וסביון.

השיא היא מבשרת ציון, שם לא מכהן רב מזה למעלה מ-20 שנה, מאז 1996, הוד השרון ללא רב כבר 14 שנים, קרית ביאליק - עשר שנים, וכן היישוב אריאל - מנין שנים דומה.

במסמך שהכין הרב חזקיהו סאמין, מאגף הרבנים, הוא מאשים את ראשי הרשויות באי מנוי הרבנים, כשהוא ציין כי, "ראשי עיר שאינם מעוניינים בקידום הליך בחירות - תקנות שירותי הדת היהודיים הקובעת את ששיטת הבחירות של רבני העיר, נותנות משקל משמעותי לראש העיר".

סאמין מאשים עוד כי "חלק מראשי הערים מעדיפים שלא לקדם הליכי בחירות של רב עיר מהסיבות הבאות: חיסכון לעירייה שלא נדרשת לשאת בשכרו של רב העיר, קיימים שירותי דת בסיסיים באמצעות הרבנות הראשית לישראל הממנה רב עיר מעיר אחרת שייתן מענה בענייני הרישום לנישואין ומערכת הכשרות. רב זה בדרך כלל מגיע פעם בשבוע כדי לחתום על
תעודות הנישואין והכשרות".

"הקושי לסיים הליכי בחירות בקדנציית ממשלה אחת - קדנציה ממוצעת של ממשלה אורכת כ-7.2 שנים. בתוך תקופה זו יש לסיים את הליך הבחירות של רב עיר". לדבריו, "בממוצע, הליך בחירות של רב עיר נמשך למעלה משנה".

במסמך מדווח עוד על ליקויים במינוי הרבנים, שכן מבחינה משפטית, חצי שנה לפני מועד הבחירות לכנסת ולממשלה, אין לקיים הליכי בחירות לרבני עיר, לרבות הליכים כאלה שהחלו לפני כן, כך יוצא שהליך בחירות לרב עיר שהחל שנה וחצי לפני מועד הבחירות לכנסת ולממשלה, יתקע באמצע ההליך ובדרך יתבטל לגמרי.

עוד מציינים בדו"ח שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' כי קיימים גם "בעיות משפטיות שלא מקבלות מענה בזמן אמת - רוב הליכי הבחירות של רבני עיר נתקלים בקשיים משפטיים שונים ולעיתים גם מגיעים להליכים בבג"ץ".

רב עיר בחירת רב עיר המשרד לשירותי דת דוח יצחק וקנין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד