ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ארה"ב: לעשירים סיכוי של פי 6 לסיים מכללה מעניים

הפער בהישגים בין תלמידים עשירים לעניים הוכפל ביובל האחרון • הסיכויים של עשירים לסיים מכללה זינקו ב-30 השנים האחרונות ושל העניים דרכו במקום

  • י"ט שבט התשע"ב
סטודנטים בהרצאה
סטודנטים בהרצאה

שלל מחקרים שפורסמו באחרונה מראה כי פערים ההישגים בין ילדים עשירים ועניים בארה"ב הולך ומתרחב, במגמה שמאיימת להחליש את השפעותיו המשוות של החינוך. ילדים ממשפחות מבוססות מגיעים להישגים גבוהים יותר בלימודיהם בבית הספר, ומצליחים לסיים מכללה בשיעור גבוה פי 6 כמעט. ניתוח של נתונים ארוכי טווח שפורסמו בחודשים האחרונים מראים כי פער ההישגים בין תלמידים לבנים לשלוחים הצטמצם משמעותית בעשורים האחרונים, בעוד שהפער בין תלמידים עשירים ועניים התרחב משמעותית באותה תקופה.

"הכנסה משפחתית נהפכה לגורם קובע יותר משמעותי בהצלחה בלימודים מאשר גזע", אמר שון פ. רירדון, סוציולוג מאוניברסיטת סטנפורד. רירדון הוא מחבר מחקר שגילה כי הפער בין תוצאות מבחנים סטנדרטיים בין תלמידים ממשפחות מבוססות למעוטות הכנסה הוא כפול מהפער בין שחורים ללבנים. במחקר אחר של אוניברסיטת מישיגן, הפער בין ילדים עשירים ועניים בשיעור השלמת לימודי מכללה - הגורם החשוב ביותר בחיזוי הצלחה במקום העבודה - גדל ב-50% מאז שנות ה-80 המאוחרות.

השינויים הם עמוקים ומשנים סדרי עולם, תוצאה של תהליכים שנמשכו עשרות שנים. הנתונים מרוב המחקרים הללו מסתיימים ב-2007-2008, לפני שהשפעתו המלאה של המיתון הורגשה. החוקרים אמרו שבהתבסס על תקופות מיתון קודמות, הנסיגה הכלכלית האחרונה כנראה החמירה את המצב.

"עם ירידה חמורה יותר בהכנסה עבור העשירונים התחתונים, יש סיכוי טוב שהמיתון הרחיב את הפער", אמר פרופ' רירדון. במחקר שהוא הוביל ניתחו החוקרים תוצאות מבחנים משווים בין 1960 ועד 2007. הוא השווה ילדים ממשפחות במאיון ה-90 של ההכנסה, כלומר משפחות שהיתה להן הכנסה של 160 אלף דולר ב-2008, וילדים מהמאיון ה-10, שהכנסת משפחתם היתה 17,500 דולר.

בסופה של אותה תקופה, פער ההישגים בין הקבוצות גדל ב-40%, בעוד שהפער בין תלמידים שחורים ולבנים מכל השכבות, הצטמצם ניכרות.

מסקנות המחקר, שפורסמו כבר בסתיו על ידי מכון ראסל פייג', מצטרפות לדיון בפערי ההכנסה ההולכים וגדלים והשפעתם על ניידות חברתית – שהועלה לדיון גם בנאום לאומה של הנשיא אובמה וגם במסע הבחירות לראשות המפלגה הרפובליקאית.

אחת הסיבות לגידול בפער ההישגים, אומרים החוקרים, עשויה להיות שההורים העשירים יותר משקיעים יותר זמן וכסף מאי פעם בילדיהם - בספורט בסופי שבוע, בחוגים, שיעורי עזר ובמעורבות כללית בלימודי ילדיהם. לעומת משפחות מעוטות הכנסה, שחלק ניכר מהן הן חד הוריות, סובלות ממחסור בזמן ובמשאבים. פער היכולות הזה קריטי במיוחד בהכנת הילדים ללימודים גבוהים, שכיום מהווים דרישת חובה להצלחה כלכלית.

מחקר של סבינו קורנריץ', חוקר במרכז ללימודים מתקדמים במכון חואן מארש במדריד, ופרנק פרסטנברג, גילה כי ב-1972 אמריקאים עשירים הוציאו פי חמישה על ילד מאשר משפחות מעוטות הכנסה. ב-2007 הפער הזה צמח לפי תשעה; ההוצאות של משפחות עשירות גדלו פי יותר מ-2, בעוד שאלה של משפחות מעוטות הכנסה גדלו ב-20%.

"משפחות מבוססות משקיעות המון בטיפוח", אמר פרסטנברג, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה .

הפערים הללו גדלים גם בתקופת המכללה. מחקר של אונ' מישיגן של סוזן דינרסקי ומרתה ביילי בחן שני דורות של סטודנטים: ילידי 1961-64 ו-1979-82. נכון ל-1989, כשליש מהסטודנטים ממשפחות עשירות בדור הראשון סיימו קולג'; ב-2007, יותר מחצי מעשירי הדור השני סיים קולג'. בניגוד לכך, רק 9% מהסטודנטים מהמשפחות מעוטות ההכנסה מהדור השני סיימו קולג' ב-2007,עלייה קלה לעומת 5% לדור הראשון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד