ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

יוון הולכת לבחירות - לאחר המהומות ברחובות ואישור תוכנית הצנע

ממשלת יוון הודיעה על בחירות כלליות באפריל • פפדמוס יבצע שינויים בממשלתו בשעות הקרובות • הלילה אישר הפרלמנט חבילת קיצוצים נוספת שתאפשר קבלת סיוע בסך 130 מיליארד יורו מהאיחוד האירופי

  • כ' שבט התשע"ב
מהומות ביוון
מהומות ביוון



(עדכון) ממשלת יוון הודיעה על עריכת בחירות כלליות באפריל על רקע הקשיים בגישור הפערים בין מפלגות הקואליציה. אנליסטים מעריכים כי בחירות עשויות לטרוף את הקלפים מחדש, במיוחד אם אנטוניס סמארס, ראש מפלגת הדמוקרטיה החדשה, שהיה באופוזיציה בממשלה הקודמת וכעת מהווה חלק מהקואליציה הרחבה, ייבחר. סמארס קרא אתמול להצבעה בעד התכנית החדשה, אך סייג זאת ואמר כי בעתיד ניתן יהיה לשאת ולתת על מדיניות זו שנכפתה על היוונים. זאת, לעומת דרישת האיחוד האירופי כי מנהיגי יוון יתחייבו לקיים את התכנית גם אם יהיה שינוי פוליטי במדינה.

בעקבות הדחת חברי הפרלמנט ממפלגות הקואליציה, צפויים בשעות הקרובות להתבצע מינויים חדשים בממשלת יוון. הלנה סמית מ"גרדיאן" מדווחת כי "פפדמוס מאס בריבים הפוליטיים שהעיבו על דיוני הממשלה בשבועות האחרונים, וצפוי לבצע ארגון מחדש משמעותי בקרב שרי הממשלה". הממשלה בת 48 השרים תצומצם ככל הנראה באופן משמעותי ועשויה לכלול אנשי מקצוע טכנוקרטיים, במקום פוליטיקאים.

בנפרד, אישרה משטרת יוון כי קבוצת האקרים המשתייכת לארגון אנונימוס, הצליחה להפיל כמה אתרים ממשלתיים אתמול בלילה. בין המשרדים הממשלתיים שנפגעו: לשכת ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד הפנים ואתר המשטרה עצמו. "ברגע שהבנו מה קורה, החלטנו להוריד את האתרים מסיבות בטחוניות", אמר דובר המשטרה ל"גרדיאן". באתר של אנונימוס הוצהר על הפעולה, ונאמר: "הפסיקו להתערב בריבונות היוונית. אם לא תתנו לדמוקרטיה הזדמנות, תקבלו אותנו!".

הפרלמנט היווני אישר הלילה חבילת צנע חדשה על מנת להבטיח את קבלת חבילת הסיוע השנייה מהאיחוד האירופי, בהיקף של 130 מיליארד יורו. מחוץ לבניין, התעמתו כ-6,000 שוטרים יוונים עם אלפי מפגינים באמצעות גז מדמיע, וברחובות אתונה הובערו עסקים רבים במסגרת המהומות, שהתפשטו ברחבי יוון.

199 מבין 300 חברי הפרלמנט היווני הצביעו בעד חבילת הצנע, אך 43 חברי פרלמנט מהקואליציה הצביעו נגדה, והודחו ממפלגותיהם. חבילת הצנע החדשה כוללת, בין היתר, הפחתה של 22% בשכר המינימום, וזוכה לביקורת מצד כלכלנים רבים, הטוענים כי היא צפויה רק להעמיק את המשבר הכלכלי ביוון. החבילה תוביל לקיצוץ של 3.3 מיליארד יורו כבר בשנת התקציב הקרובה.

בתי קולנוע, בתי קפה, חנויות ובנקים הוצתו במרכז אתונה, ומפגינים חובשי מסיכות נלחמו במשטרה מחוץ לפרלמנט לפני ההצבעה. בתקשורת היוונית דווח כי המהומות התפשטו גם לאיים התיירותיים קורפו וכרתים, לסלוניקי ולכפרים במרכז יוון. משטרת אתונה דיווחה כי 150 חנויות נבזזו ו-34 בניינים הובערו.

"אנחנו עומדים בפני חורבן. מדינתנו, ביתנו, בשלים לשריפה, ומרכז אתונה עולה בלהבות. איננו יכולים להתיר לפופוליזם לשרוף את מדינתנו", אמר חבר הפרלמנט השמרני קוסטיס הצידקיס בפרלמנט. האוויר בכיכר סינטגמה מחוץ לפרלמנט היה רווי בגז מדמיע, לאחר מאבקי משטרת המהומות ביוון בצעירים ששברו מעקות שיש והשליכו אבנים ובקבוקי תבערה. אזרחים ותיירים ברחו מהרחובות ומענני העשן המדמי, והסתופפו במבואות מלונות בחפשם מסתור מהמהומות ומהמשטרה.



ראש הממשלה לוקס פפדמוס, טכנוקרט שהובא לממשל בניסיון לבלום את המשבר, יצא נגד המהומות. "במדינה דמוקרטית אין מקום לונדליזם, אלימות והרס, ולא נסבול זאת", אמר בפרלמנט טרם ההצבעה. אך פפדמוס הודה כי יישום חבילת צנע נוספת על מדינה שכבר חוותה כמה שנים של קיצוצים, תהיה משימה קשה. "אנחנו מודעים לחלוטין לכך שהתכנית הכלכלית פירושה קורבנות בטווח הקרוב מצד העם היווני".

יוון זקוקה לחבילת החילוץ עד 20 במארס על מנת לעמוד בתשלומי חובות בסך 14.5 מיליארד יורו. אם לא תקבל את הסיוע, היא צפויה להיכנס לחדלות פירעון שעלולה לזעזע את יסודות היורו. האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) אמרו כי מאסו בהבטחות שהיוונים הפרו פעם אחר פעם, וכי הפעם יועברו הכספים רק לאחר התחייבות ברורה כי מנהיגי יוון יישמו את הרפורמות, גם לאחר הבחירות הקרובות.

"הבטחותיה של יוון אינן מספקות אותנו עוד", אמר שר האוצר היווני וולפגנג שויבלה, בראיון ל"ולט אם זונטאג" ביום ראשון. "יוון צריכה לעשות את שיעורי הבית שלה בעצמה על מנת להפוך לתחרותית, בין אם בעזרת חבילת סיוע חדשה, או בדרך שבה אנחנו לא רוצים לבחור".

יוונים רבים מאמינים כי איכות חייהם מידרדרת, וכי חבילת הצנע החדשה צפויה רק להעמיק את סבלם. "מספיק ודי!", אמר מנוליס גלזוס, אחד השמאלנים הנודעים ביוון, וגיבור לאומי. "אין להם מושג מה פירושה של התקוממות העם היווני. והעם היווני, התעלה על אידיאולוגיה, ומתקומם". גלזוס הוא גיבור לאומי לאחר שהתגנב במעלה האקרופוליס בלילה אחד ב-1941, והסיר את הדגל הנאצי מעליו, על מנת לרומם את המורל באתונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד