י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"9185 זוגות בשנה" • כנס 'בתים ועיצובים'

מאות מנהלים ואנשי מקצוע השתתפו בכנס 'בתים ועיצובים' • קרויזר: "ננקה ונשפץ את גאולה" • פרופ' דגני: "לש"ס 3-4 מנדטים 'חרדים' בלבד, מתוך כ-750 אלף נפש" • רייסנר: "אל תתעסקו עם קבוצות הרכישה" • צפו בגלריה

פרופ' דגני במגוון נתונים מרתקים
פרופ' דגני במגוון נתונים מרתקים



קהל מגוון השתתף בכנס המנהלים 'בתים ועיצובים', שהתקיים במרכז האירועים "היכל שלמה" שבפ"ת. בין המשתתפים היו מנהלי חברות ומוסדות, אישי ציבור ואנשי תקשורת.

פתח את הכינוס ראש עיריית בני ברק, יעקב אשר, בדבריו אמר: "כיום התכנון כשבונים לחרדים הוא קודם לבנות בתי כנסת ותלמודי תורה, ולאחר מכן לבנות בניינים, וכך השטחים מצטמצמים. בפרט בבני ברק הדורשת מענה נרחב ומגוון לשטחי ציבור ותחבורה ציבורית".

אברהם קרויזר, יועץ התקשורת של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, הביא את ברכת ראש העיר, והדגיש את הצורך התכנוני והאסתטי הקיים בירושלים, ובעיקר לשלב בין חדש לישן, תוך שמירה קפדנית וטיפוח של אתרי מסורת ובניינים לשימור.

קרויזר חשף שורת פרויקטים אותם מתכננת העירייה לבצע למען התושבים, כגון: בניית הרכבת (הכבדה) שתחבר את העיר עם שאר חלקי הארץ דרך מנהרות, שיפוצים לאורך החנויות שבשכונת גאולה אשר במסגרתם ינוקו שמשות וחזיתות החנויות, ישופצו המדרכות וחניון נרחב יוקם ב'מתחם שנלר', תוך שמירה קפדנית על האסתטיקה הסביבתית.

המירוץ למיליון - בשנת 2024

סקירה מרתקת על הרגלי הצריכה של המגזר החרדי נתן הפרופ' אבי דגני - נשיא קבוצת 'גיאוקרטוגרפיה', שחשף כי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי החרדים אינם מדויקים, וכי לפי מבדקים שעשה - בשנת 1999 מנה הציבור החרדי כ-545,000 נפש, שהם כ-100,000 בתי אב. כיום מונה הציבור החרדי 750,480 נפש, שהם כ-135,000 בתי אב.

להערכתו, הציבור החרדי ימנה בשנת 2024 למעלה ממיליון נפש. זאת משום שהאוכלוסייה החרדית מכפילה את עצמה אחת ל-20 שנה.

הנה מגוון נתונים מסקרנים מדבריו:

• על פי נתוני 'גיאוקרטוגרפיה' מתחתנים כ-9185 זוגות חרדים בשנה.

• כוחה של תנועת ש"ס במגזר החרדי נטו הוא כ-3-4 מנדטים בלבד.

• החרדי הקלאסי יוצא למסעדה כ-1.5 פעמים בחודש, לעומת 'הצווארון הכחול החרדי' שיוצא כ-6-7 פעמים. ההוצאה הממוצעת למסעדה בכל פעם היא 145 שקל.

• מגורים – שכירות או בעלות: 21% מהחרדים מתגוררים בשכירות, 79% בבעלות. לצורך המחשה – בציבור הכללי 74% מתגוררים בדירה בבעלותם.

• לפי מחקר שוק שערך, לציבור החרדי יש רגישות גבוהה לאסתטיקה ועיצוב הבית, כמו גם בתחום הביגוד והאופנה.

• ההכנסה הממוצעת למשפחה החרדית היא כ-5500 שקל בחודש.

"קבוצות הרכישה - טרנד מסוכן"

את מצב הדיור במגזר החרדי, סקר יקי רייסנר סמנכ"ל חברת הבניה צ. לנדאו. בין השאר הרחיב רייסנר על הבדלי הבסיס בין תכנוני הדירות למגזר החרדי לעומת המקובל בשוק הכללי, מה שמחייב הבנה וייעוד ראשוני מוקדם: "קחו לדוגמא את חידושי ה'חשמל החכם' והמערכות האלקטרוניות המוטמעות היום בבניית יוקרה, אך אינם מתאימות לשומרי מצוות. זאת עוד לפני שקלול שאלות הבנייה לגובה, הצורך במרפסות סוכה ובתכנון מטבח למהדרין" אמר.

בהמשך הזהיר בנוגע לחוסר יציבותן של 'קבוצות הרכישה' בשמותיהן השונים, והסיכון האדיר שהם מכניסים לזירת הנדל"ן, בה הם גוררים אלפי לקוחות תמימים למערבולת כלכלית: "בעוד שבציבור הכללי תופעה זו הולכת ונעלמת, לאחר שהוכח הסיכון הכלכלי שבהן. בציבור החרדי הם הפכו לטרנד מסוכן. כבר עכשיו אנו שומעים על תקלות ומחדלים בחלק מהקבוצות, אסור להשלות את הציבור ששם את כספו ללא בטחון ראוי וללא התחייבות למחירי הדירה הסופיים", התריע.

רייסנר מתח ביקורת על חלוקת הקרקעות למכרזים לעמותות בלבד, לדבריו, זה יוצר מצב שאין משרדי מכירות שניתן לנהל מולם מו"מ, ואנו רואים את העמותות שקורסות והאברכים מפסידים שם כסף רב.

משתתפי הכנס קינחו בארוחה חגיגית ויוקרתית, אותה הנעים הזמר החסידי אפרים מנדלסון. ובסיום, נשא דברי תורה בנושא הבית האידיאלי במבט תורני – הרב אהרון לוי.

את כינוס המנהלים והתערוכה הפיקו 'שמעוני את גליקסברג', המתמחים בהפקת כנסים רבי משתתפים. השתיים מקדמות את התחום למגזר החרדי שנים רבות, בעיקר בתחומי בניה, עיצוב, הום-סטיילינג ואירוח.

צפו בגלריה מהכנס:









































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד