ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

ייעוץ גנטי וההלכה היהודית

הליך הייעוץ הגנטי הינו הליך שמשמש לשם אבחון, מניעה, וטיפול במחלות ותסמונות גנטיות קשות, אשר גורמות סבל רב ואיכות חיים קשה ביותר למי שלוקה בהן, או אף עלולות לגרום למותו בגיל צעיר • מתי מומלץ לבני זוג דתיים לערוך ייעוץ גנטי  

ייעוץ גנטי וההלכה היהודית
עורך הדין עופר סולר צילום: יח"צ

הליך הייעוץ הגנטי הינו הליך שמשמש לשם אבחון, מניעה, וטיפול במחלות ותסמונות גנטיות קשות, אשר גורמות סבל רב ואיכות חיים קשה ביותר למי שלוקה בהן, או אף עלולות לגרום למותו בגיל צעיר.

מדובר, למשל, במחלות כגון טיי זקס, דיסאוטונומיה משפחתית, ניוון שרירים, סיסטיק פיברוזיס ועוד.

הליך הייעוץ הגנטי כולל בעיקרו ביצוע בדיקות פיזיות, שלרוב כוללות בדיקות דם פשוטות, וכן איסוף נתונים מבני הזוג אודות נתוני רקע לגבי המשפחות שלהם, ההיסטוריה הרפואית של בני הזוג, היסטוריה של לידות קודמות, אם וככל שהיו כאלו.
אי הפניה לייעוץ גנטי ולידת ילד או ילדה הסובלים מהפרעה גנטית או מחלה תורשתית, עלולה להקים להורים עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופאים וקופת החולים. בסקירה שלפניך מסביר עורך הדין עופר סולר את הסוגיה החשובה להורים רבים כל כך.

מתי ניתן לערוך ייעוץ גנטי

הליך הייעוץ הגנטי יכול להתרחש בשלושה מועדים שונים, וזאת לפני הכניסה להריון, במהלך ההריון ולאחר הלידה.

מטרת הליך הייעוץ הגנטי לאחר הלידה הינה לאשר חשד לקיומה של מחלה גנטית אצל ילד או מבוגר ולקבוע כיצד ניתן לטפל בה.

הליך הייעוץ הגנטי במהלך ההריון, נועד למנוע לידה של תינוק שחולה במחלה גנטית קשה ומומלץ במיוחד כאשר מתקבלות תוצאות בלתי תקינות של בדיקות הסקר הגנטי שמתבצעות לגבי העובר במהלך ההריון.

הליך זה כולל ביצוע בדיקות כגון בדיקת מי שפיר ובדיקת סיסי שליה, וזאת על מנת לאבחן את קיומה של הבעיה הגנטית בעובר עצמו ולקבל בהתאם החלטה בדבר המשך ההיריון או הפסקתו באמצעות הליך הפלה מלאכותית יזומה. 

כאשר מדובר בזוגות דתיים, מתעורר בהקשר זה הקונפליקט הידוע שבין ההלכה היהודית לביצוע הפלה מלאכותית.  

בעיקרון, ההלכה היהודית מתירה לבצע הפלה מלאכותית מקום שהדבר נדרש לצורך הצלת חיי האם. אולם, כאשר מדובר בהפלה לצורך מניעת תינוק שחולה במחלה קשה, נחלקו דעות הפוסקים בעניין זה.

ישנם פוסקים בעלי גישה מחמירה, אשר סוברים שאיסור ההפלה במקרה כזה הינו מדאורייתא, וכי גם לעובר יש נפש משלו, ועל כן אסור באף מצב להפיל עובר חולה, מאחר ומדובר למעשה ברצח. זאת, גם אם ידוע בוודאות שמדובר בתינוק שיהיה חולה כל הזמן ולא יזכה לחיות אלא לזמן קצר בלבד, וכי יצטרכו לטרוח עמו הרבה יותר מכפי יכולתם של ההורים.

בהתאם לגישה זו, אין כל טעם לכאורה לבצע הליך ייעוץ גנטי במהלך ההריון, מאחר וגם אם חלילה יתגלה שמדובר בעובר שחולה במחלה גנטית קשה, לא ניתן יהיה לקבל החלטה בדבר הפסקת ההריון.

לעומתם, הפוסקים בעלי הגישה המקלה יותר, סוברים שאיסור ההפלה איננו מדאורייתא אלא מדרבנן וכי ניתן להתיר הפלה של עוברים בעלי מחלות או מומים קשים שיגרמו למותם של התינוקות לכשייולדו.

בהתאם לגישה זו, ניתן לבצע הליך ייעוץ גנטי גם במהלך ההריון, וכי אם חלילה יתגלה באמצעותן שמדובר בעובר שחולה במחלה גנטית קשה, ניתן יהיה לשקול ולקבל החלטה בדבר הפסקת ההריון בהתאם לנסיבות.

מתי מומלץ לבני זוג דתיים לערוך ייעוץ גנטי

כדי להימנע ככל הניתן מהדילמה של הפסקת או המשך ההריון במקרה של גילוי בעיה גנטית קשה בעובר, מומלץ כמובן לבני זוג דתיים להעדיף לבצע את הליך הייעוץ הגנטי עוד לפני הכניסה להריון.

לעומת זאת, התשובה לשאלה האם יש להם טעם לקיים הליך ייעוץ גנטי גם, או רק, במהלך ההריון, תלויה בגישת ההלכה שהם בחרו לאמץ לעצמם, כפי שהוסבר לעיל.

כידוע, מטרת הייעוץ הגנטי לפני הכניסה להריון הינה לברר האם זוג מסויים ששוקל להיכנס יחדיו להריון נמצא בסיכון יתר להולדת תינוק אשר חולה במחלה גנטית חמורה אותה הוא עלול לקבל מהם בתורשה, מאחר ומי מהם נושא גן פגום.

במקרה שהבדיקה הגנטית זיהתה אצל ההורים נשאות של גן פגום שעלולה להוביל ללידת תינוק שחולה במחלה קשה, ניתן לשקול לבצע הליך טרום השרשה, שמכונה גם PGD.

במסגרת הליך זה מבוצעת הפרייה מלאכותית, חוץ גופית, לצורך יצירת טרום עוברים. לאחר מכן בודקים את טרום העוברים שנוצרו, על מנת לגלות מי מהם הינו נשא של המחלה הגנטית ומי אינו נשא, כך שניתן להעבירו להשרשה ברחם האם.  

בארץ, אגב, קיים סניף של ארגון בשם דור ישרים, אשר מבצע בדיקות סקר גנטיות לפני הכניסה להריון, ואשר פועל בעיקר בקרב הציבור הדתי והחרדי, ולרבות בקרב בני זוג שטרם נישאו, וזאת על מנת לברר האם הם נשאים סמויים של מחלה גנטית רסציבית.

מדובר בארגון שנוסד על ידי הרב יוסף עקשטיין, אשר בעקבות פטירת ארבעה מילדיו ממחלת הטיי-זקס,  החליט להקדיש את חייו כדי לעשות כל מה שניתן כדי למנוע מאחרים גורל דומה. הארגון נוסד על ידו במקור בארה"ב, בשנת 1984, כאשר בשנת 1986 הוקם הסניף בישראל.

הארגון מצהיר כי הרב עקשטיין התייעץ עם גדולי התורה מכל החוגים והעדות וגייס את עזרתם של גדולי הרופאים והגנטיקאים, וזאת על מנת ליצור יחדיו תכנית למניעת מחלות גנטיות רצסיביות, ללא בעיות הלכתיות, וכן תוך שמירה על כבודם של הנבדקים ומשפחותיהם.

בהתאם לתוכנית זו, ובניגוד לבדיקות הנערכות על ידי גופים אחרים, כגון קופות החולים ומכונים פרטיים, הארגון אינו מודיע לנבדק האם הוא נשא או לאו, אלא שומר את התוצאות בסודיות, ומספק תשובה רק לגבי אפשרות התאמה של שני נבדקים, כלומר לגבי קיום או היעדר נשאות משותפת של מחלות גנטיות על ידי שני בני הזוג, וזאת על מנת הטלת פגם באדם נשא על ידי החברה.

במקרה של חשש מפני רשלנות רפואית בשל אי הפניה לביצוע ייעוץ גנטי ולקבלת מידע נוסף, ניתן לפנות להתייעצות אישית עם עורך הדין עופר סולר, ניתן ליצור קשר טלפוני: 072-334-0001

 

הלכה הריון גנטיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד