י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אדריכלי הצלת עולם התורה

מאחורי הקלעים: כך ליאון מכין נאום חסידי

לייבל'ה המריא לחצי כדור התחתון ואחרי שעולם התורה ניצל, הוא מציג את אדריכלי ההצלה המדהימה • לפניכם: הצמד הבלונדיני שמאחורי הגרש"ב, האציל הבריטי שהגיח לועידת בעלזא, העוזר שהגיה את נאומו של ליאון, העמדה של יושע הערש ב'דער איד' ושאר המפצים של השבוע החולף

מאחורי הקלעים: כך ליאון מכין נאום חסידי
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

מה עוד נותר לאחל, בשבוע כל-כך מרתק, שבו עולם התורה ניצל פשוטו כמשמעו, ונרתם לגיוס המונים של כמעט חמישים מיליון שקל לטובת 'עטרת שליימה'. לייבל'ה בתחילת הקמפיין היה ספקני מאוד אם יצליחו להגיע ליעד, אך הברען של רב שלום בער, והעבודה המאומצת של הצמד המנצח לאורך כל הציר - ירח את ברייטקופף, הכריעה את הכף. כעת רק נותר להשלים את המפץ החרדי והכל בעצם מושלם. גן עדן פלוס.

עוד לפני שעולם התורה ניצל, לייבל'ה הגיע השבוע לוועידה היוקרתית של חסידות בעלזא שהתקיימה בירושלים והשכיחה מעט את אירועי הוועידה הפוליטית של אגודה ואת המשא ומתן המתיש מול האחות הרומנית מבני ברק. וועידת מעגלים שנועדה לחבר אל מעגל התורמים, אנשי עסקים מחוץ לחסידות, הציגה אישי ציבור וטייקונים מכל רחבי הקשת המגזרית.

בלטו בנוכחותם: האציל הבריטי הרב יצחק שפירא, שהגיע לאירוע יחד עם מקורבו העיתונאי והסופר יצחק פלדמן. שפירא כובד לשבת ליד ידידו הוותיק יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הלוי בוז'י הרצוג. השניים התלחשו ביניהם במשך שעה ארוכה. לייבל'ה שהאזין מהצד הצליח לשמוע דיבורים אודות לפעילות היהודית המשותפת ברחבי העולם.

הח"כ הבעלזאי ישראל אייכלר שאירח את הנוכחים, ריגש את המאזינים בנאום מעומק הלב, על התועלת שמביאה בעלזא לכלל יהודי הארץ והעולם.

בין היתר נצפו באירוע מו"ל 'בקהילה' המתחדש לייבל פפר ומנכ"ל יתד נאמן זעליג אורלנסקי כשהם מחליפים ביניהם סודי שיח. לייבל'ה מנחש נושא אחד לפחות: חדשות בקהילה.

אך גולת הכותרת באירוע, היה ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שהגיע לכבד בנוכחות את האירוע כשאחריו נשרכים שיירה ארוכה של עוזרים ויועצים. אף אחד מהם לא חרדי. אולי זו הסיבה שהוא הסתבך כל כך עם הנאום ועד הרגע האחרון עוד הוסיף מלל ותיקן ואף גייס לצוות המגיהים את אברהם כהן, עוזרו של חבר המועצה מיכל הלברשטאם, שעבר איתו יחד על הנאום, תוך כדי האירוע. כך זה נראה מלפני ואחורי הקלעים.

בהמשך, ראה לייבל'ה את יפתח רון טל מחברת החשמל, ואת העסקן הבעלזאי הבולדוזר אהרל'ה פריד האיש שלנו בחברת החשמל, שבכל פעם שללייבל'ה קופץ החשמל בבית, הוא מתקשר לפריד, המסייע ככל יכולתו בחברה ללא שום קבלת תמורה.

ובשיאה של הוועידה, ראה לייבל'ה את המצגת של חסידי בעלזא, המספרת על תרומתה למשק הישראלי. עוד ראה לייבל'ה את איש החסד מבני ברק שמוליק וייס, מספר על חברת כח האדם שבראשותו, המחזיקה מאות עובדים לא היה ניתן שלא להתרגש איך וייס סיפר את ההוראה שקיבל מהרבי מבעלזא. לייבל'ה הנציח את הרגע שבו המשב"ק הבעלזאי רבי מיכל פירר צופה בדברי וייס.

ובצל מתיחת הפנים והמפץ שעבר השבוע עיתון "בקהילה" המשודרג והחדשות בחמש שקל, נראה שלמה קוק, העורך הראשי של 'בקהילה' שבכובעו הנוסף יועץ לענייני תפוצות, כשהוא מלווה את ביקורו של נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן, שנראה עם הכיפה השחורה כמו גביר חרדי מצוי, בישיבת בית שמואל בירושלים.

כשסיים הנשיא את נאומו האנטי אנטישמיות, ניגש אליו קוק והציע לו אתגר מורכב: ״ההבטחות שלך בנאום – מחממות את הלב. הכיפה השחורה שלראשך – הולמת אותך. בעוד יומיים כשתשוב לביתך בווינה, צא בשעת לילה כשהכיפה הזו לראשך לסיור בסמטאות העיר. אולי 'תזכה' לחוות על בשרך את הפחד, את המבטים האנטישמיים, את ההתלחשויות בגרמניות שלעתים עולות שלב – לאלימות מילולית ופיזית".

הנשיא היה המום, אבל מה שחשוב הוא מבחן התוצאה. נקווה שאכן מיסטר פרזידנט יוציא לפועל את אתגר הכיפה.

ואפרופו שדובר אנגלית הוא גם יצחק פינדרוס, שנצפה השבוע מקשיב בלהיטות למיילך קאהן, שנחת בארץ לחתונת בת הנגיד נחום רוזנברגר.

ובמסגרת יהדות התפוצות, לייבל'ה לא יכל שלא לוותר על גיחה לניו יורק, לפחות פעם אחת בשנה. לייבל'ה המריא ללא הודעה מוקדמת, בכדי לבדוק את הדופק של יושבי ברוקלין והסביבה.

כבר בבית הכנסת בנתב"ג ,בשחרית של ראש חודש אדר א', ראה לייבל'ה את ראשון המתפללים והטסים הזמר אהרל'ה סמט, שהמריא דווקא לקנדה.

לייבל'ה חובב האוכל היהודי, לא יכל שלא לוותר על מסעדת גוטליבס בפאתי שכונת ויליאמסבורג הקנאית, שם ראה שעה קלה לפני חתונת תולדות אהרן-תולדות צבי ספינקא את בעל המנגן הרב מאיר אדלר ואת הערשי וינברגר ממקהלת שירה סועדים את ליבם וסוגרים פינות. לייבל'ה הצטרף לתפריט וכל השאר היסטוריה.

בהמשך, הגיע לייבל'ה לביקור במשרד מערכת עיתון "דער איד" הסאטמרי, שם ראה את העורך הראשי יהושע הערש פרידמן, בנו של הגבאי המיתולוגי "משה גאבע", יושב על משמרתו בדסק העריכה. לייבל'ה הותקף בהלם שיש כזו מערכת גדולה בניו יורק עבור עיתון חסידי, קנאי ושמרני. 

בחתונה עצמה שנערכה בארמרי, ראה לייבל'ה את הזמר אלי שפריי מנצח על מקהלת 'שירה' המורחבת. לייבל'ה הצטער מאוד שחבל שבארץ אין כאלו מנצחים מוכשרים.

וגבאי האדמו"ר מדעעש הרב ישראל רובינשטיין, נצפה השבוע בקערסטיר אצל רבי ישעיה בן רבי משה, שם נשא תפילה חרישית במסגרת מסע הקודש, כדי לפעול למען השלמת הבנין החדש בעירה דעעש - הכנסת אורחים.

ובדינוב שבפולין, ראה לייבל'ה את יענקי ברוין מ'יוקרה שבעור', יחד עם העסקן נתן ולס, מסדרים את הכל לביקורו של הרבי בשבוע האחרון.

ומי שניצח על הביקור ופעל למען הכל יסודר על הצד היותר טוב, הוא מתס קורמן האגדי מדינוב, שנצפה במוצאי שבת מקבל מהרבי שום לסגולה, לייבל'ה יודע שהשום כבר יפעל בקרוב ומתס יתארס בשעה טובה. 

הגשמים העזים שנחתו במפתיע לכבוד ראש חודש אדר, הביאו את לייבל'ה לבקר באם המושבות - פתח תקווה, ולצפות באחת הסצנות המשובחות של העיר. ראש העיר הנבחר רמי גרינברג נראה כשהוא עומד במרכז הצומת, ולמרות שזה אולי היה נראה כאקט בידורי לכבוד חודש אדר, התברר אחרי כמה דקות שראש העיר עומד ומכוון את התנועה אחרי שהרמזור הפסיקו לעבוד. לייבל'ה אהב וקורא לראש העיר של העיר השכנה להיזכר מה זה בולדוזר.

ומי שלא מכוון את התנועה אבל לא מפסיק לעבוד הוא חבר מועצת עיריית ירושלים יוחנן ויצמן, שנצפה הערב ליל שישי ממתין מחוץ למספרה של אברהם בירושלים. לייבל'ה ראה שאברהם מסלסל פאות, אך יוחנן לא צריך כי הוא שם מתחת לכיפה. 

הפרקליט עו"ד ישראל ענדען וגואל ועקנין, נצפו השבוע חוגגים את אות ההצטיינות של רואה החשבון החסידי מנחם אברמוביץ, שקידש שם שמים בהיותו חסיד גור.

בהילולת המקובל רבי ניסים פרץ זצ"ל בשיתוף דינר לרגל 40 שנה למוסדות 'בית אל' באולמי אווניו - ראה לייבל'ה את השר אריה דרעי, בסוד שיח עם הבולדוזר של ש"ס בבני ברק יעקב זכריהו, רגע לפני שעלה לנאום בבמה.

לייבל'ה ראה השבוע מה זה מרוץ נגד הזמן: הזמר ליפא שמעלצר ששהה בסוף השבוע במלון 'כינורות' איבד במלון את הארנק ובו כרטיסים ותעודות אישיות. עובד ניקיון שאיתר אותו, העביר למנכ"ל המלון ששיגר במהירות נהג לנתב"ג שהספיק לתפוס את ליפא דקות לפני ההמראה.

רגע לפני הטיסה, הגיע ליפא לחנות האופנה בבני ברק 'דאבל יו שוז' ורכש נעליים לקראת ההופעות הבאות. המנכ"ל עזרא ויצמן התיישב לצד ליפא ודאג לו למידה קומפלט.

ובבני ברק, לייבל'ה את הזמר רולי דיקמן, בניסן גרעיני עפולה, מסביר למוכר כמה דברים בהלכות שבת, לאחר שזה האחרון ביקש לדעת האם מותר להכין סלט בשבת. 

ואחרי הדרמה באלעד, נפגשו במעדניית גבריאלוב בבני ברק, העוזר של סגר"ע ב"ב יעקב בן שלמה ואלי גולדמן איש הצללים בבית הגר"ד לנדו, יחד עם העו"ד הצעיר רועי אוסדיטשר.

ופינת מזל טובים מורחבת כמו תמיד

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התקבל בשירת "דידן נצח" בחתונה החרדית של משפחת פלס שהתקיימה ברביעי בהדר דימול. מקהלת נרננה והזמר חיים ישראל קיבלו את פניו של יו"ר הכנסת בשירת "דידן נצח" לרגל היבחרו למקום הראשון ברשימת הליכוד.

ובצל הפריימריז, היועצת של ראש הממשלה לענייני חרדים רבקה פאלוך, חגגה את שמחת נישואי נכדה, בת לבנה ר' יוסף מאיר פאלוך מניו יורק. החתונה באולמי גוטניק בירושלים.

ושורת שמחות בחצר חסידות גור: בצל האיחוד בין בית המדרש לאיחוד, ברכת מזל טוב לר' יונתן בורנשטיין מנכ''ל בית המדרש של גור לרגל הולדת הנכדה, בת לבנו שמחה בונים בורנשטיין.

ומזל טוב לר' לייבל יוסקוביץ מנכ"ל החדש של 'איחוד מוסדות גור', לרגל הולדת הנכד, בן לבנו שמחה בונים יוסקוביץ מאשדוד.

מזל טוב לח"כ המיועד יעקב טסלר, לרגל שמחת נישואי בתו הערב באולמי ארמונות חן בב"ב. לייבל'ה משתוקק לראות מי כבר יגיע להתחנף לח"כ החדש.

מזל טוב להרה"ח ר' ראובן חיים ווינברגר, גבאי בית המדרש בעלזא בבורו פארק ומעסקניה החשובים של חסידות בעלזא בארה"ב, לרגל אירוסי הנכדה, בת לחתנו ר' אברהם הערש פריד בעל חנות הצ'יינג' בלייקווד שבניו גרז'י שמחת האירוסין ביום ראשון הקרוב לייבל'ה מבטיח השתתפות.

ברכת מזל טוב לסגן ראש עיריית ירושלים ישראל קלרמן, לרגל חתונת בנו השבוע. לייבל'ה ראה את משה ליאון באירוע מחויך מתמיד.

מזל טוב לדוד ויינר, מנהל אגף ח-ן חרדי בעיריית ירושלים לרגל נישואי בנו. לחתונה שנערכה בביתר, הגיעו להשתתף משה ליאון ראש העיר וכן חיים אפשטיין יו"ר סיעת 'בני תורה' עץ.

מזל טוב לעיתונאי והשדרן נועם זיגמן מ'קול ברמה', לרגל שמחת בר המצווה לבנו שנערכה השבוע בכפר חב"ד, צוות רדיו 'קול ברמה' התייצב בהרכב מלא. מזל טוב!

ברכת מזל טוב לבעל מנגן יענקי רובין לרגל שמחת נישואי בנו, נכד איש החסד הנודע שלמה רובין. האדמו"ר מבעלעד הבעל מנגן שלמה טויסיג נצפה בחתונה, כשהוא מגיע במיוחד מניו יורק. בתמונה נראה שמי שהופקד על ההפקה היה עוזר דרוק ועל החסד, שר החסד חונה דייטש.

ואפרופו דייטש: הוא ניגש לסבא ר' שלמה רובין, ממשאית השתייה המיתולוגית בכל עצרת ענק ובכותל, והגיש לו שתייה בעצמו.

ברכת מזל טוב להרב אמיר קריספל, מחברי וועדת הרבנים לענייני קדושת השבת, לרגל שמחת נישואי בתו.

ברכת מזל טוב לנחי קליין יו"ר 'איחוד הצלה' - סניף גליל לרגל הולדת הנכד.

ברכת מזל טוב למשה לרנר, נציג 'דגל התורה' בחולון, לרגל אירוסי בתו. לייבל'ה ראה בשמחה את גפני ואשר בשיחה ידידותית מתמיד. 

מזל טוב לבחור חנוך אירנשטיין, ה'הויז בחור' של האדמו"ר מנאראל, מתלמידי ישיבת תורה לשמה, לרגל אירוסיו בשעה טובה.

ולסיום: ברכת מזל טוב להערשי גרינבוים, מאנשי קרעסטירר ומבחירי כולל 'עמלים בתורה', לרגל אירוסיו בשעה טובה.

לייבל'ה משה לדור משה ליאון רכילות חרדית חסידות בעלזא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד