ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הנפט בשיא של 10 חודשים; איראן מנתקת האספקה לאירופה

מחיר הברנט זינק ב-1.5% לאחר הודעת איראן ומתקרב לרף 120 דולר לחבית ■ שש המדינות שאספקת הנפט אליהן תופסק החל מיולי: צרפת, יוון, איטליה, פורטוגל, הולנד וספרד

  • כ"ב שבט התשע"ב
אחמדיניג'אד
אחמדיניג'אד צילום: ארכיון בחדרי חרדים



מחירי הנפט מסוג טקסס מתוק וברנט קפצו היום בשיעור חד, לאחר שאיראן הודיעה כי תפסיק החל מיולי הקרוב את אספקת הנפט לשש מדינות באירופה, בעקבות הסנקציות שהטיל עליה האיחוד האירופי.

החוזים על הנפט מסוג ברנט, הנסחרים בלונדון, עולים בשיעור של כ-1.5% ונסחרים בשיא של 10 חודשים במחיר 119.2 דולר לחבית. גם החוזים על הנפט מסוג טקסס מתוק הנסחרים בוול סטריט עולים בשיעור דומה, ונסחרים במחיר של 102.1 דולר לחבית.

איראן זימנה היום את שגריריהן של שש מדינות מהאיחוד האירופי, כדי למחות על הסנקציות שהטיל האיחוד נגד המדינה האיסלאמית. משרד החוץ בטהראן זימן את שגרירי צרפת, יוון, איטליה, פורטוגל, הולנד וספרד, שהיו בין המדינות שהחליטו להטיל אמברגו נפט על המדינה החל מחודש יולי הקרוב, וזמן קצר לאחר מכן הודיעה רשמית כי היא מפסיקה לספק להן נפט.

במוקד הודעת איראן היום עמדה התקדמותה בתכנית הגרעין, כפי שהבטיח ביום שבת נשיאה, מחמוד אחמדינג'אד. האיראנים הציגו התקדמות בשני תחומים: ראשית, דווח כי היום יותקנו בכור המחקר בטהראן מוטות דלק גרעיני שאיראן ייצרה בעצמה. בכיר איראני סיפר גם כי בהמשך היום ייחשף הדור הרביעי של צנטריפוגות להעשרת אורניום, שגם הן פרי מחקר וייצור עצמאי. באיראן מבטיחים כי מאוחר יותר היום ידווח על התקדמות נוספת.

ההכרזה היום מהווה המשך להצהרה שמסרו האיראנים בתחילת ינואר - אז בישרו על הצלחתם לפתח מוט דלק גרעיני, ואף טענו כי הוא כבר הוכנס לליבת הכור. איראן ציינה אז כי היא נאלצת לייצר מוטות דלק בכוחות עצמה נוכח הסנקציות שהוטלו עליה, שבמסגרתן נאסר עליה לרכוש אותם ממדינות אחרות.

בתוך כך נמשך העיסוק בשאלת תקיפת איראן. על פי הדיווח שלשום באתר החדשות האמריקאי "דיילי ביסט", ביקורו של ראש המוסד תמיר פרדו בוושינגטון נועד לבדוק מה תהיה תגובת ארה"ב אם ישראל תחליט באופן חד-צדדי לתקוף את מתקני הגרעין באיראן.

בכיר אמריקאי שצוטט בכתבה אמר שפרדו הגיע כדי "לבדוק את הדופק" של ממשל אובמה, וכן לבדוק עד כמה וושינגטון מתנגדת לתקיפה ישראלית. פרדו העלה בשיחותיו עם בכירי הממשל, כך על פי הדיווח, שורה של שאלות, ובהן: מהי ההיערכות האמריקאית מול איראן? האם קיימת מוכנות אמריקאית לתקוף באיראן? האם ארה"ב מעוניינת לתקוף באיראן? ומה תהיה המשמעות אם ישראל תעשה זאת בעצמה? בכתבה דווח עוד כי ישראל הפסיקה לשתף את וושינגטון בהכנותיה לתקיפה אפשרית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד