י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בדיקת 'בחדרי חרדים'

הסטטוס קוו באשדוד: דרדור חמור • מיוחד

שלושה חודשים אחרי הבחירות המוניציפליות ועל רקע מאבקי השבת באשדוד המאיימים להתחדש בעקבות קיוסק עירוני שהחל לחלל שבת - יצא "בחדרי חרדים" לבדוק לעומק מה באמת קורה עם הסטטוס קוו בעיר מאז נבחר לסרי בקולות החרדים לכהונתו השלישית, וכיצד הגיבו על כך הנציגים החרדים במועצת העיר? | פרויקט מיוחד

הסטטוס קוו באשדוד: דרדור חמור • מיוחד
ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד צילום: פוטו בי, פלאש 90

יחסי החרדים-חילונים באשדוד שוב על חבית נפץ. ביטויים כמו: "ביזיון שבחרנו בך", או "השבת אינה מוחלת על כבודה", הם רק חלק מאלו המוטחים בפני ראש העיר הנבחר יחיאל לסרי.

למרות הכל, החליטו בסיעות החרדיות לתת ללסרי את הצ'אנס ולבחור בו שוב לראשות העיר. בנוסח שפורסם בבתי החסידים של גור, יום לפני הבחירות, נכתב כך: "לאחר העמידה על העקרונות לשפר את המצב העכשווי במידת האפשר הוכרע להצביע עבור ד"ר יחיאל לסרי לראשות העיר וחפץ ה' בידנו יצליח".

התמיכה החרדית אכן ניתנה ולסרי זכה בראשות העיר ב-41% בלבד. אחוז אחד בלבד הפריד בין נצחונו של לסרי לבין ירידתו אל מתחת רף 40 האחוזים, שהיו גוררים אותו לסיבוב שני בו קרוב לוודאי שהיה מפסיד. הוי אומר, שהחרדים, הממליכים הבלעדיים של לסרי היו אמורים לקבל את מלוא דרישותיהם בנושאי הסטטוס קוו.

אולם ישנם לא מעט תושבים חרדים באשדוד שטוענים שהמצב בנושאי הסטטוס קוו רושם פיחות זוחל מתמיד, גם מאז החלה הכהונה הנוכחית של לסרי. "ישנם נושאים הקשורים לפעילות העירייה ויש שלא, אבל בכולם לא ראינו פעילות של הנציגות החרדית המקומית שברובה ככולה מעדיפה למלא פיה מים בסוגיית השבת והסטטוס קוו", אומרים ל"בחדרי חרדים" תושבים חרדים בעיר.

יותר משליש מחברי מועצת העיר הנוכחית באשדוד הינם חרדים, 10 מתוך 29 חברים, 6 של ש"ס ו-4 של יהדות התורה והשבת. בקואליציה כוחם שחל הסיעות החרדיות מתקרב למחצית, 10 מתוך 25 חברי קואליציה. ללא ספק, הם שותפים בכירים בקואליציה של לסרי ואף היו אלה שאחראים להמלכתו לכהונה השלישית.

שלושה חודשים אחרי הבחירות המוניציפליות זה מספיק זמן כדי לבדוק מה באמת קורה באשדוד. האם הצליחו הסיעות החרדיות "לשפר את המצב העכשווי" או שהתמונה הנכונה היא של דרדור חמור ומתמשך בסטטוס קוו? אם לשפוט לפי היומונים החרדים שלא כתבו מילה בנושא, כנראה שמצב השבת באשדוד מצוין והכל נשמר כראוי. אבל החלטנו בכל זאת לצאת ולבדוק את הנתונים אחד לאחד, אירוע אחרי אירוע, ולצדם את התגובה החרדית אם הייתה. חזרנו עם רשימה מפתיעה.

תיקי האכיפה נגד מחללי שבת – למי?

התיקים בעל ההשפעה על העסקים מחללי השבת, תיק רישוי העסקים ותיק הפיקוח העירוני, לא ניתנו למפלגות החרדיות, למרות  שעל פי גורמים באגודת ישראל טרחו לפזר, תיקים אלו נכללו בסל הדרישות שלהם. בפועל, תיק הפיקוח העירוני נשאר אצל ראש העיר ותיק רישוי העסקים, החשוב יותר מבחינת ההשפעה על שמירת השבת, הוענק למפלגתו של סניה כצנלסון, שנתמך על ידי איווט ליברמן ואף היה ממובילי מחאת השבת החילונית בעיר.

מוקדי הענק של חילולי השבת – תהיה אכיפה או לא?

העמדה האגודאית בסוגיית אשדוד, כפי שפורסמה בהבלטה מעל גבי דפי עיתון 'המודיע', גרסה כי אין לקבל את עמדת ראה"ע יחיאל לסרי – שנדחתה גם בבית המשפט - כאילו יש לחלק באכיפת העסקים מחללי השבת בין אלה המצויים במרכז העיר לבין מרכזי הקניות הגדולים. באגודת ישראל הדגישו שלא יהיו פשרות וכי הם דורשים את קיום החוק כלשונו.

אולם בשטח הדברים מעט שונים. כך, בראיון שהעניק סגן ראש העיר סניה כצנלסון ל'כאן דרום' עם כניסתו לקואליציה העירונית, הוא חשף כי סיכם עם לסרי שמוקדי הענק של חילולי השבת בעיר, מרכז 'ביג פאשן', מתחם ה'סטאר סנטר' והעסקים השוכנים על יד חוף הים – יהיו פתוחים שבעה ימים בשבוע. "כל מה שפתוח ימשיך להיות פתוח", אמר כצנלסון באותו ראיון.

הצבת עץ אשוח

חבר המועצה אלי נכט מסרטון ההסתה המבחיל נגד החרדים, ומי שבארגוני המאבק במיסיון טוענים כי הוא חבר בקהילה המשיחית 'בית הלל', ניצל את הטקס החגיגי והמתוקשר של כינון קואליציית לסרי והחרדים בה הוא חבר, והזמין את תושבי העיר לחגוג על עץ אשוח במרכז 'ביג פאשן' לקראת החגאות הנוצריות.

תגובת אגודת ישראל: לא נרשמה תגובה. בעיתון החרדי המקומי, המפוקח ע"י רבני אגו"י, נכתב באותו שבוע כי נכט אינו חבר בקואליציה העירונית. 

בש"ס הגיבו בזמנו וביקשו לשמור על המסורת כאשר  היו"ר אבי אמסלם פרסם פוסט בפייסבוק בו קרא להנהלת ביג שלא לפגוע בשומרי המסורת.

הקמת ה'סינמה סיטי'

קדום דיוני תכנית הסינמה סיטי להקמת רשת בתי קולנוע שיפעלו תוך חילול שבת המוני, לקראת אישורה בוועדה המחוזית, כך פורסם באתרים המקומיים כחודש לאחר הבחירות וכינון הקואליציה העירונית. על פי הדיווח, העירייה צפויה לתמוך בתכנית בוועדה המחוזית, למרות שבעבר התנגדה לכך.

בש"ס הגיבו לנעשה, היו"ר אבי אמסלם מסר בתגובתו לאתרים המקומיים: "קיבלתי על עצמי לא להתערב בנושאים תכנוניים".

"חדש" בשבת במוזיאון אשדוד

לפני כחודש ימים, יצא מוזיאון אשדוד בפרסום רשמי על "מיזם חדש" לדבריו שיופעל במוזיאון בשבת תוך חילול שבת. 

תחבורה בשבת בהובלת חבר קואליציה

חברי מחאת השבת החילונית בעיר הודיעו לפני כחודש כי הם מתכוונים להפעיל את מיזם 'שבוס אשדוד' להפעלת תחבורה בשבת בעיר. חבר הקואליציה אלי נכט אף הוא בין מובילי היוזמה ומרבה לכתוב ולהתראיין עליה.

קיוסק עירוני מחלל שבת

בלחץ המחאה החילונית, העירייה מאשרת לראשונה הפעלת קיוסק עירוני בשבת, תחת סמכות החברה העירונית לתיירות. העניין פורסם בשבת האחרונה, ודווקא על ידי החילונים שצהלו על ההישג לטעמם.

הפרה בוטה זו של הסטטוס קוו מעוררת זעם אדיר ברחוב החרדי באשדוד, שמרגיש נבגד על ידי לסרי והסיעות החרדיות שתומכות בו.

תגובת אגודת ישראל: היו"ר יחיאל ויינגרטן מסר ל'קול ברמה' כי הוא מעניק ללסרי 100 ימי חסד.

תגובת ש"ס: היו"ר אבי אמסלם מסר כי "לפי מה שהבנתי הקיוסק הזה היה פתוח מזמן".

עבודת מחלקת ההנדסה בשבת

באותה שבת נרשמו שני אירועים נוספים של חילולי שבת חמורים על ידי העירייה. מהנדס של העירייה נתפס בשבת מצלם בניין בשכונה החרדית באשדוד. עוברי אורח שמחו בו נענו בתגובה הבוטה: "באתי לכאן היום במיוחד בשביל העבודה הזו".

מצב נתון: אפס אכיפה

יצאנו לבחון את עיקר העיקרים: האכיפה נגד מחללי שבת. לפי דיווחי העיתונאים המקומיים, המקבלים דיווחים מבעלי העסקים מחללי השבת, כבר קרוב לשנה שלא חולקו דוחות נגד עסקים מחללי שבת, לא במרכז העיר ובוודאי שלא במרכזי הקניות הגדולים.

בחדרי חרדים פנה לנציגי התנועות החרדיות ויפרסם את התגובות שתתקבלנה בכתבה נפרדת.

 

 

אשדוד יחיאל לסרי שבת קדושה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד