י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תיעוד אצל נשיא המועצת

הפקרות מוחלטת בעירובין בפריפריה

אברכים ספרדים תושבי הפריפריה עלו אמש (חמישי) לנשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן וטענו, כי בעקבות מחסור חמור בבודקי עירובין מומחים מצב העירובין בעריהם פרוץ ורבים נכשלים באיסור טלטול בשבת | בעקבות כך זומנו ראשי 'בנועם' אל נשיא המועצת וסוכם על פעילות אינטנסיבית להכשרת בודקי עירובין בערי הפריפריה

הפקרות מוחלטת בעירובין בפריפריה
ביקור בנושא עירוב אצל חכם שלום כהן צילום: באדיבות המצלם

קבוצת אברכים ספרדים, תושבי כמה מערי הפריפריה, ביקשו להתקבל אמש בדחיפות אצל נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן, השוהה בימים אלה למנוחה בבית חתנו בשכונת רמות בירושלים.

למרות חולשתו ביקשו האברכים להתקבל אצל נשיא המועצת כשעל הפרק טענות קשות על הפקרות מוחלטת בתחום העירובין ברבים מערי ויישובי הפריפריה. מגובים בתיעודים רבים הוכיחו האברכים כי בהעדר בודקים מומחים מצב העירובין בפריפריה הינו שערורייתי וכי בערים רבות אין היתר לטלטל בשבת כלל וכלל, גם לאלה הסוברים שניתן להקל בטלטול במצבים שונים, גם לספרדים.

בשנים האחרונות, בשל מצוקת הדיור, עברו אלפי אברכים בני תורה לגור בערי הפריפריה, שם המחירים זולים יותר. הם טוענים שבניגוד לערים הגדולות, אצלם אין כל הסדרה על תחום העירובין, ורבים מבודקי העירובין אינם יודעים כלל מה עליהם לבדוק ולעשות.

"רבני הערים", סיפרו האברכים, "דווקא מאוד מעוניינים לעזור, אבל יש מחסור חריף בכוח אדם של בודקי עירובין מקצועיים, אין מי שיכשיר אותם בפרקטיקה המעשית בשטח, וכך ניתן לגלות קווי עירובין שהותקנו שלא כהלכה ותושבי הערים הללו כלל אינם יודעים שהם עוברים כל שבת על איסור טלטול".

במסגרת הדיון על מצב העירובין, סיפר חכם שלום כהן כיצד הוא למד את הלכות עירובין בצעירותו. "מרן הגר"ע יוסף זצ"ל כינס אותנו כשהיינו צעירים לכולל ערב", חשף נשיא המועצת הספרדית, "שם למדו 20 דף בכל חודש. כשלמדנו מסכת עירובין, הביא מרן את הראב"ד של העדה החרדית רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל שימסור שיעורים בהלכות האלו, פלפלתי עמו הרבה על ההלכות הקשות של עירובין והייתי קשור עמו בעבותות אהבה עד הסוף", סיפר נשיא המועצת.

בעקבות התיעודים הקשים זומנו מיד ראשי ארגון הקירוב 'בנועם' אל נשיא המועצת. ל'בנועם' בראשותו של הרה"ג זמיר כהן שליט"א יש רשת ענק של למעלה מ-1000 רבנים שחולשים על כל ערי הפריפריה והם התבקשו לנצל את ההון האנושי הזה להצלת העירובין בפריפריה.

בדיון אצל חכם שלום כהן סוכם על פעילות אינטנסיבית להכשרת בודקי עירובין בערי הפריפריה, כשבמסגרת הפעילות יוקם מסלול הכשרה ייעודי ומעשי לבודקי עירובין.

עירובין חכם שלום כהן פריפריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד