כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

היפגעות מאי חגירת חגורות בטיחות

44 איש מתים מדי שנה כתוצאה מזלזול בחגורת הבטיחות, 5 מתוכם ילדים • שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק' זועק: חגורה מצילה חיים, גם בנסיעות קצרות

היפגעות מאי חגירת חגורות בטיחות

הנושא הרה הגורל שעל הפרק כיום במסגרת זו, הוא הרגלי חגירת חגורות הבטיחות. על אף שחגורות הבטיחות הן אמצעי ההגנה הפסיבי היעיל ביותר שהומצא בתחום ההגנה על חיי נהגים ונוסעים שנקלעו לתאונה, ועל אף שהחוק מחייב במפורש לחגור חגורת בטיחות בכל נסיעה, קצרה כארוכה, בכל מושב ברכב, מלפנים ומאחור, עדיין הנתונים הקשים והמזעזעים מראים שמדי שנה נהרגים, בממוצע, 44 בני אדם, שלא היו חגורים בחגורות בטיחות. ומתוך הפילוח הפנימי של נפגעי התאונות שלא חגרו חגורות בטיחות? דווקא ירושלים, היא המובילה את מספר הנפגעים בקרב הנהגים או הנוסעים שלא חגרו חגורת בטיחות.

44 בני אדם הנהרגים מידי שנה בתאונות דרכים בעקבות אי חגירת חגורות בטיחות, הם ממוצע של השנים 2003-2010, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שעובדו לדו"ח מאת אור ירוק בנושא.
במהלך השנים 2003-2010 נהרגו 354 נהגים ונוסעים, שלא היו חגורים בחגורות בטיחות.

"שמח בחור בילדותיך" אמר לנו שלמה המלך בספר קוהלת, "ויטיבך לבך בימי בחורותיך והלך בדרכי לבך ובמראי עיניך... ודע: כי על כל אלה יביאך האלוהים במשפט". נזכרתי בדבריו אלה של החכם באדם לנוכח הנתונים לפיהם קרוב לשליש מההרוגים, שלא היו חגורים בחגורת בטיחות, היו צעירים בגילאי 15-24.

חמישה ילדים נהרגים מדי שנה בממוצע, בתאונות דרכים, כשלא היו חגורים בחגורות בטיחות או רתומים למושב בטיחות.

הנתונים הקשים מקבלים משמעות קשה אף יותר, לנוכח העובדה שבשנת 2010 חלה ירידה משמעותית ומדאיגה בשיעור חגירת ילדים בגילאי 5-11 במושב האחורי – 60% בשנת 2010 לעומת 74% בשנת 2009.

על פי דו"ח "אור ירוק", עולה שבתוך העיר אנו חוגרים פחות את חגורת הבטיחות, בין שנעשה הדבר מתוך עצלות ובין שתוך המחשבה שבתו העיר פחות סוכן, מה שכמובן כלל לא נכון. שיעור החגירה בתחום העירוני נמוך יחסית לשיעור החגירה בתחום הבינעירוני.

כ-64% בלבד, מקרב הנוסעים מאחור, חגורים בחגורת בטיחות, בתחום העירוני, כאשר בדרכים בינעירוניות מסתכם שיעור החגירה בכ-72%.

התפישה המוטעית, לפיה בנסיעות קצרות, במהירות נמוכה, תרומתה של חגורת הבטיחות להצלת חיי אדם, בשעת תאונה, נמוכה יותר- היא ההסבר השכיח לפער בשיעורי החגירה בין השטח העירוני לבינעירוני.

מחקרים רבים הוכיחו את יעילותן של חגורות הבטיחות בעת התרחשות תאונת דרכים וכי חגירתן הינה מרכיב חיוני בהצלת חיים והפחתת נזקים לנוסעים. ויתור על חגירת חגורת בטיחות משמעו סיכון גבוה ומיותר.

הנתונים המדאיגים מלמדים כי הגורמים האמונים על הנושא, צריכים לפעול במישור האכיפה בשילוב עם הסברה רחבת היקף ולהדגיש את חשיבות השימוש בחגורות ובמושבי בטיחות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד