י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

משפצת? כך תאירי את המטבח

מתכננת לרכוש גופי תאורה? • אלו פסי תאורה תסתירי מתחת לארונות? • אלו גופי תאורה ימוקמו מעל לשיש? • באלו צבעים כדאי לך להשתמש? • כל המידע

צילומים: אייל קרן
צילומים: אייל קרן



רגע לפני שאת מאירה את המטבח בגופי תאורה חדשים, כדאי שתקראי את הטיפים הבאים.

לדברי מוטי ישראלי, יועץ תאורה ראשי ברשת "מחסני תאורה", "ישנם 2 סוגי תאורה מרכזיים המשמשים את רוב חדרי הבית: תאורת אווירה ותאורה פרקטית. האחת – תאורה פרקטית שתסייע לעבודה, לניקיון, ושאר התנהלות שגרתית במטבח, והשנייה תאורת אווירה - במטבח, פינות אוכל, סלון ועוד".

מוטי מוסיף כי בעת רכישת תאורה, מומלץ לשים לב ל- 3 נקודות חשובות:

סוג הנורה: אור צהוב, אור לבן, פלורוסנט,ליבון, הלוגן, עוצמה גבוהה או עוצמה נמוכה.

מבנה גוף התאורה: צמוד לתקרה או תלוי, אטום מכל הכיוונים, גוף פתוח למטה וסגור למעלה, הממקד את האור באזור מסוים, מבנה סגור כלפי מטה ופתוח למעלה, לאור מלא בחלל החדר.

מיקום: אור מרכזי – למיקוד באזור מסוים, מספר מוקדים לפיזור האור וכו'.



מטבח

בכל בית סטנדרטי המטבח הוא האזור הכי שימושי. המטבח הפך לאזור עיצובי חשוב ויקר. לכן מומלץ להשתמש בפסי תאורה נסתרים' מתחת לארונות העליונים, מעל משטח העבודה, או בפלורוסנט קבוע בתקרה שיאיר על כל החלל בתאורה נעימה לעין.

בשעות העבודה מומלץ להאיר את המטבח בתאורת "'COOL WHITE" (אור רגוע), שצבעו צהוב עם נורות מסוג T5 ו PL שהן חדשות יחסית, יעילות ואיכותיות, המאירות את החלל בצבעים טבעיים, בניגוד לנורות פלורוסנט סטנדרטיות שמעוותות את הגוון הטבעי של צבעי האובייקטים באזור.

לאווירה, נשתמש בספוטים שקועים או חיצוניים בעלי גוון צהוב, הלוגן או ליבון, או ניתן לשלב בין תאורה פרקטית לאווירה ולהדליק כל אחת בזמנה. כדי להבליט אובייקטים מסוימים, או ליצור תאורה רכה על ארונות או זוויות במטבח, ניתן להשתמש בתאורת "לֶדִים" – תאורה קרה ועמומה, הניתנת להתקנה בתוך ארונות עם דלת זכוכית, אינה מחממת (שהמוצרים בארון לא יישרפו או יתקלקלו) ומושכת תשומת לב.




פינות אוכל

ניתן להבחין בין 2 פינות אוכל: פינת אוכל צדדית - שאינה חלק מחלל גדול המיועדת למטרה אחת בלבד, לעומת פינת אוכל שהיא חלק מחלל גדול, מטבח או סלון.

בפינת אוכל נפרדת - נייחד את הפינה על ידי שימוש בגוף תאורה שיורד על מרכז השולחן, עד לגובה 60 ס"מ, מומלץ שיהיה סגור באמצעות מתכת, פורצלן או זכוכית מאט, כך האור ייפול על השולחן ולא יסנוור את הסועדים.

כשפינת האוכל משמשת כחלק מחלל גדול - אם בוחרים להבדילו משאר החלל – כל האמור בפינת אוכל צדדית מתאימה גם במקרה הזה. אם רוצים להתייחס אליה כאל המשך לחלל הגדול – נשתמש בגופי תאורה זהים לחלל, כשהם צמודים לתקרה.

ליצירת שוני מתאורת המטבח, נשתמש בנורת ליבון או הלוגן, שמעניקה אווירה חמימה. אירוח של סועדים רבים יותר, מצריך את הגדלת השולחן, מומלץ להשתמש בגוף תאורה שניתן להעלאה או הורדה מהתקרה. ככל שנעלה אותו יותר גבוה – האור יכסה שטח גדול יותר של השולחן.

• איך נשתמש נכון בתאורה?

• באזורים בהם השימוש בתאורה הוא כפול - אווירה ופרקטיות, כדאי לחבר דימר – (עמעם), שהוא חסכוני, יעיל, ומשמש למטרות שונות. ניתן להתקינם לוויסות עוצמת התאורה, והארכת חיי נורות. בדימר נשתמש בנורות מסוג הלוגן או ליבון בלבד. כמו כן, ניתן להשתמש בדימר אלחוטי, המתחבר לכל שלט סטנדרטי המאפשר ניתן לשלוט בעוצמת התאורה.

• תאורת אווירה - אמורה להיות כך שלא נראה את מקור האור, אלא רק את שטף התאורה. בגופי תאורה שקועים בתקרה נשתמש בגופי תאורה שהנורה ממוקמת עמוק בתוך גוף התאורה, "DARK LIGHT " (-), בגופי תאורת קיר נשתמש בגופי תאורה UP LIGHT. כשהתאורה מעל גובה העיניים או בגופי תאורה UP-DOWN (למעלה-למטה) דחוסים וצמודים לקיר, כשהנורה נמצאת מתחת לגובה העיניים.

• אור לבן - מעניק תחושה קרה, נקייה, רחוקה. בעזרתה ניתן ליצור תחושת גובה או רוחב או עומק ומסייעת לתחושה של יותר אור, לדוגמא: חלל נמוך עם תאורה נסתרת יראה כגבוה יותר. או שינוי תחושה של צורה. כגון: חלל מלבני יראה כחלל ריבועי אם נשלב אור לבן וצהוב.

• בחלל כהה - נמליץ להשתמש בתאורה צהובה כי תאורה לבנה תגרום לחלל להיראות חשוך יותר.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד