י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הדסה יחנוך את מגדל האשפוז החדש - שעלה 350 מיליון דולר

הבניין הוקם בעיקר מכספי תרומות, יש בו 19 קומות, ויפעלו בו 13 חדרי ניתוח ו-500 מיטות • התורם המרכזי - משפחת דוידסון, שתרמה 75 מיליון דולר

  • כ"ו שבט התשע"ב
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם

המאבק בין המרכזים הרפואיים הגדולים על מעמד בית החולים החדיש והמתקדם בישראל ומרוץ החימוש שנלווה אליו עומד להתחדש בתחילת החודש הבא בשחקן נוסף ומרכזי, והפעם בירושלים. מגדל האשפוז החדש והמתקדם של הדסה עין כרם על שם שרה ווטסמן דוידסון עומד להיפתח, קצת יותר משלוש שנים לאחר תחילת עבודות הבנייה.

עלות הבניין תפחה עם השנים בעשרות מיליוני דולרים לעומת התוכנית המקורית, והגיעה ל-360 מיליון דולר, מהם 318 מיליון דולר לבינוי ו-42 מיליון דולר לציוד. בבניין 19 קומות, שחמש מהן תת-קרקעיות, ושטחו כ-100 אלף מ"ר - כמעט כפול מבית החולים הקיים שנחנך לפני יותר מ-50 שנה. יהיו בו 500 מיטות אשפוז שיחולקו לשליש לחדרים ליחידים ושני שלישים לחדרים לשני מאושפזים, וכן 13 חדרי ניתוח חדישים.

מימון הבניין החדש, כמו במקרה של כל הבניינים והאגפים החדשים שקמו בשנים האחרונות בבתי החולים בישראל, מבוסס ברובו המכריע (85%) על תרומות: תרומת ענק של 75 מיליון דולר של משפחת דוידסון ממישיגן; תרומה של משפחת שוורץ מארה"ב, שעל שמה ייקרא אחד האגפים בבניין, בגובה עשרות מיליונים; 50 תורמים שתרמו כל אחד יותר ממיליון דולר; ותורמים נוספים - כולם גויסו על ידי הבעלים של בית החולים, ארגון נשות הדסה העולמי. שאר התקציב (15%) מגיע מהמדינה.

הפרויקט כולו היה בסכנה, לאחר שארגון נשות הדסה נפגע קשות בפרשת מיידוף, והפסיד כ-90 מיליון דולר. ואולם למרות המכה הפיננסית, המשיכו בארגון לגייס תרומות ולא ויתרו על הקמת הבניין.

המעבר לבניין החדש אמור להסתיים עד תחילת 2014. מי שלא יעברו לבניין החדש הם מחלקות אם וילד (יולדות וילדים), שיישארו בבניין שלהם, וכן מרכז הסרטן ומחלקות עור ועיניים. השטח הרב שיתפנה בבניין הישן לאחר המעבר ייהפך למרכז אשפוז יום ומרפאות חוץ, ולכך ישמשו גם חדרי הניתוח שיתפנו.

לדברי ד"ר יאיר בירנבאום, המשנה למנכ"ל הדסה, "התנאים במגדל האשפוז החדש יהיו בסדר גודל טוב יותר ממה שהיה עד כה. מבחינה טכנולוגית, אחד החידושים הגדולים יהיה מערכת של תיק רפואי ממוחשב שמקושרת למערכת ממוחשבת של תרופות - כשאחות תגיע לחלק תרופה לחולה היא תזין את שמו במחשב, ולפי השם ייפתחו מגירות עם התרופות שהחולה צריך. זה עשוי להגביר את בטיחות הטיפול ולמנוע טעויות".

פרופ' שלמה מור-יוסף, שניהל את הדסה בעשור האחרון, ליווה את הפרויקט השאפתני מתחילתו, ואחת התורמות, משפחת שוורץ, התנתה את תרומתה בת מיליון הדולר בכך שתהיה על שמו של מור-יוסף. שמו של מור-יוסף ייחקק על אבן הפינה לצד שמות של תורמים גדולים אחרים לבניין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד