י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ריגול לטובת איראן

11 שנות מאסר נגזרו על השר לשעבר גונן שגב

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר לפני שעה קלה 11 שנות מאסר בפועל על השר לשעבר גונן שגב - שהורשע בריגול חמור לטובת איראן • פעל כדי לקשר חלק מהאזרחים הישראלים לגורמי המודיעין האיראני

גונן שגב הבוקר בביהמ"ש
גונן שגב הבוקר בביהמ"ש צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרכב של שלושה שופטים מבית משפט המחוזי בירושלים, בראשות השופט רפאל כרמל, הרשיעו לפני זמן קצר את השר לשעבר גונן שגב במסגרת הסדר טיעון, לפיו ירצה עונש מאסר בפועל למשך 11 שנים, ובנוסף מאסר על תנאי ופרטים נוספים עליהם חל איסור פרסום.

במסגרת הסדר הטיעון, הודה והורשע השר לשעבר גונן שגב בעבירות של ריגול חמור לטובת איראן ומסירת ידיעות לאויב. מכתב האישום המתוקן נמחק הסעיף שייחס לו סיוע לאויב. מדובר בהסדר טיעון שהושג בין עורכי הדין של גונן שגב ופרקליטות מחוז ירושלים.

"כתב האישום בו הודה שגב במסגרת הסדר כולל עבירות של ריגול חמור ומסירת ידיעות לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה" אמרו עו"ד גאולה כהן ועו"ד רחל אהרוני זאבי מפרקליטות מחוז ירושלים.

"שגב הודה שפעל בשירות המודיעין האיראני במשך 5 שנים, עמד בקשר רציף עם מפעיליו באמצעות מערכת קשר חשאית ומוצפנת ומסר להם מידע מגוון לרבות מידע סודי ופגש אותם באיראן ובארצות שונות ברחבי העולם בדירות מסתור". בנוסף, "שגב אף ניסה לקשר בין אזרחים ישראלים הקשורים לעולם הביטחוני למפעיליו האיראנים".

מהפרקליטות נמסר כי "העונש אליו הגענו במסגרת הסדר הטיעון - מאזן בין האינטרס הביטחוני המובהק, כאשר לא מתנהל ההליך והסיכון האינהרנטי בתיקים מסוג זה לחשיפת שיטות פעולה וחומרים מודיעיניים תוך כדי ההליך".

עוד נמסר כי "מלאכת החשיפה, החקירה, העמדה לדין וגזר הדין שניתן היום - מבטאים הישג משמעותי לשב"כ, למשטרת ישראל ולפרקליטות - כאשר אדם שהתגורר באפריקה וריגל לטובת איראן מורשע ומרצה עונש מאסר ממושך בישראל".

שגב נעצר בכניסה לגינאה המשוונית בחודש מאי 2018 והועבר לישראל, כאשר דבר מעצרו ונסיבותיה - תחת צו איסור פרסום, וזה הוחזק במתקן כליאה סודי. 

בהמשך הוגש נגדו כתב אישום חמור, ולמחרת הועבר לכלא גלבוע, שם הוא שוהה יחד עם אסירים פליליים.

בחקירה בשב"כ ובמשטרה התברר כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. 

החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראניים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות אשר להערכתו משמשות לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו.

עוד התברר בחקירה, כי שגב העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים, ועוד.

כדי לעמוד במשימות שקיבל ממפעיליו האיראניים קיים שגב קשרים עם אזרחים ישראליים הקשורים לתחום האבטחה, ביטחון ויחסי החוץ של ישראל.

שגב פעל כדי לקשר חלק מהאזרחים הישראלים לגורמי המודיעין האיראני, תוך שהוא מנסה לשטות בהם ולהציג את הגורמים האיראניים כגורמים עסקיים תמימים.

"הוא הוזמן רשמית לנסוע לגינאה המשוונית, ובשגרירות ישראל אף הנפיקו לו ויזה לשם כך. בהמשך, מישהו תפס אותו לפתע בשדה התעופה שם, כך שהסיפור היה מתוכנן, להביא אותו לגינאה המשוונית ומשם להביא אותו לישראל", אמרה אז בת זוגתו לאורה פישר בראיון ל'חדשות עשר'.

היא סיפרה על מעצרו, "בימים הראשונים, כשהוא היה נעדר, התקשרתי לשגריר (שגריר ישראל בניגריה), שהיה לו קשר עם אדם מהמוסד. התקשרו אליי ולא ידעתי מה קורה בהתחלה. הם שאלו אותי כרגיל, 'אוקיי, מה ידוע לך? לאן הוא נסע? מתי שמעת ממנו לאחרונה?'."

"ואז, כעבור יומיים-שלושה, הוא אמר 'אנחנו חושבים שהוא בסדר. איננו יכולים לספר לך יותר מכך, אך אנו מאמינים שהוא בסדר', ומאותו הרגע לא שמעתי לגביו, לא מהמוסד ולא מהשגרירות".

גונן שגב ריגול איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד