י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הסוף מתקרב

התפטרותו של זריף משנה את כללי המשחק באיראן

התפטרותו של שר החוץ האיראני מוחמד זריף הגיעה בהפתעה: מומחים יכלו לזהות סימנים בהיעדרותו מהפגישה עם אסד • באופן מוזר - זריף הכריז על התפטרותו דווקא ברשת האינסטגרם • יחיאל גלאי על ההתפתחות הדרמטית

התפטרותו של זריף משנה את כללי המשחק באיראן
מוחמד זריף צילום: Mohamed Azakir/רויטרס

התפטרותו של שר החוץ האיראני זריף הגיעה בהפתעה, מומחים לפוליטיקה הפנים איראנית יכלו לזהות סימנים בהיעדרותו מהפגישה עם בשאר אל אסד נשיא סוריה ובן חסותה של הרפובליקה האיסלמית - שיעית.

זריף הכריז על התפטרותו באופן מוזר דווקא ברשת ה'אינסטגרם' ובחר לעשות זאת במילים קצרות. הוא בירך את העם האיראני לרגל חג מסורתי המתקיים בימים אלו, הודה להם ולאנשי הממשל וביקש את סליחת העם על הדברים שבהם נכשל כשר חוץ, אל לא פרט.

מוחמד זריף בן ה-59 נכנס לתפקידו יחד עם הנשיא חסן רוחאני ושניהם מהווים את הצד המתון יותר במשטר האיראני.

זריף, דובר אנגלית רהוטה, כאשר את לימודיו בצעירותו עשה בארה"ב, הוא משכיל ורהוט ובשנים האחרונות מכהן כדובר הרפובליקה האיסלמית אל מול העולם המערבי.

זריף היה זה שהוביל יחד עם רוחאני ובהסכמה מאולצת של המנהיג הרוחני ח'אמנאי לשיחות עם ארה"ב והמערב על הסכם הגרעין הידוע.

זריף הסתייג מהביטויים הקשים שאפיינו את אנשי המשטר האיראני כגון הכחשת שואה השואה והשמדת ישראל.

הוא הצהיר שהבעיה של אירן היא עם הממשל הציוני בישראל ולא עם יהודי העולם, אך לאחרונה בועידת מינכן החריף את הצהרותיו וטען שההתנהלות הישראלית נגד איראן בסוריה יכולה להוביל למלחמה.

עלייתו לשלטון של טראמפ טרפה את הקלפים מבחינת הצד המתון של המשטר האיראני. טראמפ משך את ארה"ב מההסכם מהר מאוד והמנהיג הרוחני של הרפובליקה התריס בפני הרפורמיסטים כי צדק בטענתו שלא ניתן לסמוך על ארה"ב האויבת.

זריף אף עמד בפני ביקורת פנימית על כישלון זה, שהוביל באחת לסנקציות כלכליות קשות של ארה"ב נגד איראן שנמצאת כעת במצב כלכלי קשה.

זריף עוד ניסה לשמר את היחסים עם כמה ממדינות אירופה, רוסיה וסין שניסו לשמר את ההסכם ולהמשיך לנהל קשרי מסחר עם איראן, אך הלחץ שהפעילה ארה"ב עשה את שלו והקשרים העסקיים הם מינוריים ולא משמעותיים ואינם מתקיימים בענף הכלכלי החשוב שבו איראן זקוקה להם, הנפט.

התפטרותו של זריף מחזקת את הצד הקיצוני יותר של המשטר האיראני כמו מפקד כוח 'אל קודס', קאסם סולימאני, האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן

מבחינת ישראל, דווקא זריף ורוחאני המתונים, הובילו את איראן לאותו הסכם שלישראל לא היה נח עמו לשון המעטה ואולי דווקא עלייתם של הקיצוניים, תוביל לכך, שגם מדינות אירופה, שניסו לשמר את היחסים עם הרפובליקה, יקחו ממנה צעד אחורה.

בכך יתהדק עוד יותר הלחץ הכלכלי על איראן וכך גם הביקורת מבית שיכולה להוביל כדור שלג בדמות מחאות עממיות היכולות להוביל לקץ המשטר הקיים ולמהפכה שאנחנו ורוב העם האיראני כל-כך מייחלים לה.

משמרות המהפכה איראן מוחמד זריף סוריה הסכם הגרעין האיראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד