י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
ראיון מיוחד

רבה הספרדי של ארגנטינה: "פיגוע נגד התורה"

אחרי המתקפה האלימה כלפי רבה של הקהילה בארגנטינה, רב הקהילה הספרדית מביע דאגה בראיון ל'בחדרי חרדים' חשש מכך שהמניעים של התוקף היו על רקע פסק הלכה שקיבל הרב • "אם זה יתברר כפיגוע אנטישמי זה דבר נורא ואיום. הציבור יחשוש מאוד", אומר הגר"י סאקה • צפו 

רבה הספרדי של ארגנטינה: "פיגוע נגד התורה"
הרב סאקה צילום: באדיבות המצלם

בצל ההתקפה האכזרית על רבה של הקהילה היהודית בארגנטינה: הרב יצחק סאקה, רבה הראשי של הקהילה הספרדית בבואנוס איירס מדבר לראשונה בראיון מיוחד עם 'בחדרי חרדים' וממהר להרגיע את חברי הקהילה, כשלדבריו לא מדובר באירוע בעל מאפיינים אנטישמים, אך מתריע - "הפיגוע נגד ההלכה".

"התקשרו אלי באמצע הלילה חברים מארגנטינה, כי אני והרב דוידוביץ' לומדים ביחד. מיד התקשרתי אליו, לא יכולתי לדבר איתו ארכות ולשמוע ממנו פרטים בגלל הטיפול, אבל זה באמת היה פיגוע נגדו ונגד משפחתו, מאיים, ברוטלי ומאוד אכזרי", מספר הרב.

"אנחנו מתפללים להחלמתו, הוא עדיין מאושפז בבית החולים, הוא מתאושש ואין סכנה לחייו הוא קיבל שברים בכל הגוף". לדברי הרב סאקא, "צריכים להיזהר כשתוקפים יהודי בעולם, אם להגדיר את זה כאסון, פיגוע או כשוד".

הרב מציין כי "מוקדם מידי להעריך אם מדובר באירוע אנטישמי ייתכן ומדובר בשוד או בתקיפה על סמך פסק הלכה, רב הוא כמו שופט שמחליט החלטות שלפעמים גורם לאנשים לכעוס עליו אזי הרקע לא תמיד אנשטימי כך שלא צריך למהר ולקבוע שמדובר בתקיפה אנטישמית".

רבה הראשי של הקהילה הספרדית מציין בפני 'בחדרי חרדים' כי "ארגנטינה זו לא מדינה שיש בה אנטישמיות. זאת מדינה שהיהודים גרים בה בשלווה כבר כמה שנים. תמיד היה ככה אבל בזמן האחרון יותר, יש מקרים בודדים וספציפים של גרפיטי על קברים או צעקות כלפי יהודים, אבל לא אלימות כזו כלפי יהודים וכל שכן נגד רבנים".

הרב סאקה מתריע ואומר: "אם זה יתברר כפיגוע אנטישמי זה דבר נורא ואיום, אבל אפילו אם כן, אני חושב שזה לא ממקור ארגנטינאי". הרב מעלה חשש כי מדובר בנושא פנימי שהגיע בעקבות פסק הלכה, "יכול להיות שזה עניין של הקהילה, שזה חמור מאוד חמור אם יתברר שזה מישהו מתוך הקהילה שלא קיבל את הפסק של הרב, זה חמור מאוד".

הרב מעלה בפני 'בחדרי חרדים' את החשש האישי שלו לקבל פסקים בעקבות המקרה הנוכחי: "זה חמור, כשאתה מאיים על שופט, או מאיים על הרב או על איש ציבור לעשות את תפקידו. זה לא סתם פיגוע, זה פיגוע נגד החוק, נגד המדינה ובמקרה הזה זה פיגוע נגד התורה. אסור שנגיע למצב שנחשוש לפסוק הלכות".

"אם יהיה ככה נצטרך להתחזק והקהילה תצטרך לשמור על הרבנים", מוסיף עמיתו של הרב גבריאל דוידוביץ. "אין לי שום ספק שבסוף הפוגעים יתפסו והמקרה יתגלה".

עוד אומר הרב כי "באם יתברר שזה אנטישמיות או פיגוע טרור אנחנו ננקוט את הצעדים שיש לנו, הציבור יחשוש מאוד. זה יהיה בעיה ענקית בחיי הקהילה היהודית ושלב חדש בהיסטוריה של ארגנטינה".

"ארגנטינה זה לא אירופה, שם יש כל מיני עמדות אנשטישמיות בררות בכל מידי נקודות, אצלינו אין אנטישמיות, ידענו שאפשר לחיות כמו יהודי ללא שום חשש, ההפך הממשל, החברה כולם מכבדים כל דת", מציין.

הרב סאקה מסיים ומגלה כי במהלך היממה האחרונה "הקהילות מאוד חששו בעקבות הדיווחים בכלי התקשורת אמרו שמדובר באנטישמיות ונזכרו בפיגועים הגדולים שהיו בעבר, אבל אני חושב שאין מה לפחד מגל של אנטישמיות שיבוא לארגנטינה".

ארגנטינה פיגוע אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד